MJFs vårmesse 1,2/4-2006

Hei,
kanskje på tide å begynne å planlegge vårt bidrag? Noen bør da samle alle de layoutene og info om evt. frittstående hus & stuff, og så lage en svær kjempelayout. Noen frivillige? Ellers kan jeg prøve.
Må vi ta med egne bord & bein?
P.S. Thomas, du vet at det er obligatorisk å møte opp? Wink
P.P.S. Nerd-trivia fra forumet vårt: “Our users have posted a total of 404 articles.”
P.P.P.S. Også er det allerede 20 brukere Exclamation o/

Ja, på tide å planlegge. Smile
Hvem kan/vil bidra med hva?
Entusiasmen var jo stor i høst.

Matija wrote:
P.S. Thomas, du vet at det er obligatorisk å møte opp? Wink Vel, foreløpig usikkert om jeg stiller. Confused
Matija skrev:
P.P.S. Nerd-trivia fra forumet vårt: "Our users have posted a total of 404 articles." Og jeg topper lista og nærmer meg 100 innlegg. Shocked

Litt info i et brev jeg har fått fra MJF:
MJ er basis, men det vil også bli annen modellhobby + en avdeling med husflid.
Leiepriser forhandlere og bruktsalg:
Enten: kr 175,- pr bord (120x70) med 2 stoler og plass bak.
Eller: kr 75,- pr kvm areal inntil 50 kvm. Be om tilbud for større areal.
Strøm kr 200,- pr 5A.
Utstillere og klubber (ikke salg):
Gratis stand med strøm. Transport-tilskudd kan gis.
Innkjøring mulig fra fredag 31.3 kl 12:00.
Åpningstid for publikum lørdag og søndag kl 11-17.
Letohallen er hotell og kafeteria.
Kr 690 for dobbeltrom inkl frokost.

Jeg kan bidra med: NSB el17 med to B3-voner og godsvogn. Ljan stasjon, Øvre slottsgt 11 (som er 54x27 knotter, monterer den vel på en baseplate), aviskiosk, og fjell med tunell som vil bli på 96x96 knotter. i tillegg noen biler og et hus på 32x16.

Jeg kan bidra med hele byen, inkl. :

  • Skinner: 51 rette, 38 bøyede, 2 venstre penser og 3 høyre
  • Flytoget (Wink) - det bør helst ha en lang strekning, evt. med mye plass rundt hvis det blir svinger på veien (jeg antar at det blir det samme med Bjørn-Eriks tog så der kan vi ha noe felles).
  • Godstoget, 3 hoppervogner, 2 tankvogner, Santa Fe med 3 vogner (men det har sannsynligvis noen andre også), en umotorisert Hogwarts Express
  • En vanlig kjedelig (dog litt utvidet) togstasjon
  • Den automatiske overgangen (kanskje helst med mikromotorer så det ikke trenges et hull under)
  • En liten bro (16 studs bred, 32 studs lang i midten + noen studs rundt)
  • Airport Shuttle-monorail (+ to andre uten skall), inkl. skinner: 8 store rette, 12 små rette, 16 bøyede, 6 oppgang-par, 5 stasjoner, 2 penser (1 av hver, med tilsvarende halv-kurver), mange supports
  • Flyplassen, inkl. relativt lang rullebane, 6 fly, FollowMe-bilen, osv.)
  • Annet by-stuff: Falck kranbil, London double decker, 2 bensinstasjoner (Shell og MOC-Octan), diverse biler, sykler, MC-er, en chopper(!), osv.
  • Har dessverre ikke noen brukbare hus ennå, bare ett minihus :confused:
  • 2x RCX1.0 & 1x RCX2.0, 1 tog-kontroll, 3 strøm-adaptere til tog & RCX, sensorer, 4 motorer, 2 mikromotorer
  • Veiplater (grå, med hvite striper): 8 kryss, 6 svinger, 7 rette, 7 T-kryss,
  • Trafikklys: 20-ish, for både veier og tog
  • Diverse grå og grønne grunnplater (ikke mange, though)
    Muligens jeg glemte noe, men i så fall er det kun detaljer.

Jeg har masse skinner (2-300)og 5-6 kjørbare tåg samt 3 stasjoner og tågstal og planovergang med hus.
Har også western 3-4 fort og en stor indianerleir(11 telt) og en by med en del hus.
Om det er noe som er av intresse bare skriv.tror og jeg kan komme. Smile

Fikk en telefon fra ledern i MJF. Han jeg snakka med på Modellmessen i høst. Han lurte på om vi kom. Smile
Vi kan få nesten ubegrenset med plass,
og det vi trenger av bord (120x70).
Man kan søke om transportstøtte, dvs 2 kr pr km.
Det viktigste var at de gjerne ville ha en tilbakemelding før neste onsdag, 1.3, på hvor mye plass vi trenger osv.
Så da er det bare å prøve å konkretisere planene.
Foreslår at det i utgangspunktet lages et modulbasert opplegg i minifigskala med to togsløyfer. En sløyfe med El-17 og Flytoget (+ evt fler) og en sløyfe med andre tog (evt automagisk DCC-styrt). Så kan det evt spes på med andre bord for utstilling av andre typer modeller som ikke nødvendigvis er i minifigskala. Jeg synes det er bedre med kvalitet en kvantitet, så det er ikke noe poeng å dra med seg mest mulig. Smile

Har tidligere beskrevet hva jeg kan bidra ned. Er ennå litt usikker på hvordan jeg skal arrangere det i forhold til de enkelte modulene mine. Vet derfor ikke hvor stor plass det totalt tar. Er dette et problem foreløpig i forhold til palnleggingen, Thomas, eller vil du bare ha oversikt over hvor mye plass hver modul tar og så legge det inn i en lay-out slik som sist? Rolling Eyes

Hm, hva med et hurtigmøte med bilder & tegninger av tilgjengelige moduler/bygninger? Foreslår ett eller annet ølsted i Oslo (evt. noe helt annet) denne eller neste uka.

Jeg kan eventuelt onsdag 1. mars. Smile

Dere må gjerne komme til meg! Cool

Tja, nå har jeg visst begynt å organisere noe som jeg kanskje ikke kan være med på og som jeg heller ikke har tid til de nærmeste ukene… Confused
MJF vil gjerne vite hvor mye plass som trengs før onsdag.
Fint om noen andre enn meg tar tak i det denne gangen. Jeg blir temmelig opptatt frem til 20.3. Hvis man lager noe fullstendig modulbasert, er det bare å bli enige om grensesnittet. Man kan f.eks bruke samme standard som GFLTC: http://www.gfltc.org/resource-stand.htm
Bare to stk sørger for hver sin ende, er det jo veldig fleksibelt med hvor mange moduler man kan stappe i mellom. Eller med 4 stk 90 graders, så kan man lage en diger ring. Smile

Går for at vi kjører vår egen standard foreløpig! Blir veldig mange plater å fylle opp? Tror vi må ha et møte på dette!? Rolling Eyes

Det blir planleggingsmøte hos meg i Apalstien 1 i Asker på søndag kl. 19.00 for de som har lyst og mulighet til å komme. Skal vel klare å hoste opp noe servering og kaffe også! Laughing

Dere gikk glipp av kjempegod sjokoladekake Wink. Men ellers har vi gjort andre nyttige ting i tillegg Smile
Altså, det ble bestemt at vi trenger 28 120x70-bord, 6x6 (7.2m x 4.2m, 27x15 grunnplater) med et hull i midten for oss. Fire av de bordene i midten kan tas vekk om vi ser det blir for mye plass vi ikke klarer å fylle opp. Vi kommer også til å trenge nok strøm Exclamation
Her er det første utkastet av layouten (jeg tror det blir best at layout_current.gif alltid peker på den ferskeste versjonen). Det ytterste sporet blir brukt av Flytoget og EL-17 der RCX kommer til å styre både dem og pensene så at DCC ikke blir nødvendig. Det blir også en sløyfe i midten, sannsynligvis med DCC-tog. Jeg foreslår at det også blir et parkert godstog og en Santa-Fe (siden det er MJFs messe, er det kult å vise flere fine tog, selv om de ikke kjører). T-banen kommer til å ha en egen kort strekning Smile
Jeg skal fortsette å designe den, så vennligst send meg en liste (helst med bilde!) over ting dere kan bidra med, inkl. størrelse Exclamation . Adressa er matija_at_ifi.uio.no (med en @ istedenfor at, seff). Ting vi trenger er f.eks: bygninger, veiplater (også hvilken type), grunnplater, tunneler, osv.
Forresten, er det noen som kan bidra med (minst to) ekstra rotasjonssensorer og mikromotorer? 2 av hver blir brukt til penser og 2 til planovergangen.

Veldig bra! Ikke no’ å si på ambisjonene. Smile
Da melder jeg inn arealet og antall bord til MJF.

Hei,
her er den nåværende situasjonen:

  • Pensene er løst vha vanlige motorer, dvs. ekstra mikromotorer trenges ikke. Forresten, det fungerer fint med RCX-en, alt er nå klart og testene pågår Smile
  • To ekstra rotasjonssensorer hadde vært kult å ha, så at bommen også kan fungere.
  • Vi trenger lange LEGO-strømkabler!
  • Vi trenger desperat veiplater og hus (se bildet) Exclamation Om det er noen som kan bidra, vennligst si ifra så fort som mulig så at vi vet hva vi kan regne med (helst gammel type veiplater med sykkelbane, grå og grønne).
  • Skinner… nå er det 293 straights & growing Smile aajejo - du nevnte du hadde mye, er det 100% sikkert at du kommer? I så fall, hvor mange har du (rette skinner, de er kritiske)?
  • Jeg regner med at Bjørn Einar blir med med banken & andre ting. Håper han kommer
  • Om det er noen store ting som skal være med (peke på Michael), er det også viktig å si ifra så at jeg finner plass til dem Smile
  • Hvem sine plater og hus er på dette bildet? Vil ha! Smile
  • Thomas, kan dette toget også være med? F.eks parkert som en utstillingsgjenstand (var det det riktige ordet?) nær stasjonen.
  • Misc Smile

Det toget på linken er en del av Thomas sitt DDC-opplegg, så det blir nok med!? Laughing

Jeg håper å kunne være med på utstillingen, og kan da stille med banken, og noen flere hus. Det er skyss og frakt det står på for min del. Har desverre ingen bil. Kanskje aajejo har plass hvis han skal i min rettning? Jeg har også en del veiplater jeg da kan ta med, flest grå.

Det høres bra ut, Bjørn Einar! Dette skal vi få til! Laughing