Mindstorms igjen

Er det noen som har laget et fungerende oppsett for å kjøre EV3 på strøm og ikke batteri?
Jeg har en artig GBC som sikkert bruker et tonn batterier i løpet av en dag, og det ville være kjekt å kunne koble den til veggen på en lur måte.

Jeg har loddebolt.
Jeg har 9v togpaneldings.
Jeg har ikke tålmodighet.

Såvidt jeg har skjønt er den absolutt enkleste løsningen å kjøpe et oppladbart batteri til EV3en siden du kan koble strøm til det mens EV3en kjører. Noen må gjerne rette på meg om dette ikke går dog.

Eventuelt finnes det oppskrift på NXT-PSU her: philohome.com/nxtsupply/nxtsupply.htm og EV3 er vel ca lik på de relevante punktene, men ikke skyld på meg hvis EV3en din eksploderer. :stuck_out_tongue:

You got me at “jeg har en artig GBC!” :slight_smile:
spinner rundt på stolen Wiiiii!

Takk for tips! Det er utrolig at det går an å google så mye om EV3 og IKKE få opp dette som treff! Regner med at jeg går for denne varianten, jallamekk kan potensielt bli dyrt i tillegg til å se ganske tidkrevende ut.

Haha, tenkte kanskje du ville syntes det var spennede ja :slight_smile:
Det er en schwæring, ~100 studs.

Gleder oss til SCHWÆRING!

Ja, det kan bli moro dette. Jeg har blitt litt bitt av GBC-basillen takket være PKH, og dette er et stort og spennende prosjekt for meg.
Jeg driver og tester den nå, og det ser ut til at alt funker som det skal, også over tid. Har ikke fått noe eksakt svar på hvor lenge den går på vanlige batterier ennå, det kommer nok i løpet av dagen.
Feederen er ikke helt ferdig (venter utålmodig på deler), så testing med flere moduler blir litt sånn Reodormekk, men det er godt nok for prøving.

Wohoooo! Gleder meg til å se :smiley:

På skolen har vi 12 bokser til EV3 batterier som lader. Jeg holdt på med en av dem i dag. Men det er verken snilt eller lov å stjele så jeg kan ikke ta med meg en til deg.

Jeg bygger faktisk en GBC modul akkurat nå jeg også. Jeg har ingen fotballer å teste den med, så jeg får nøye meg med vanlige LEGO kuler så lenge. :confused:

Lego_Duden har kanskje en enda bedre ide, men en løsning som i teorien bør gå, er å ta en 9V strømadapter, klippe av pluggen og lodde/feste på pluss og minus inne i batterirommet. Jeg ville iallefall sjekket at adapteren leverer stabil 9V på passende amp i forhold til hva batteriene som normalt skal sitte der leverer før lodding.

Spennende! Har du mulighet til å dobbeltsjekke at de faktisk kan kjøre mens de er koblet til laderen?

Ja, det høres ut som en god ide. Ikke så pent kanskje, men pytt pytt.
Vi pønsker litt på forskjellige løsninger i heimen, og det forundrer meg ikke om vi kommer fram til noe lurt :slight_smile:

mindstormsrobots.com/lego-mi … -plugpack/

Jeg kan prøve å få gjort det neste onsdag. Jeg tror egentlig ikke vi har lov til det, men hvis ingen lærere ser på skal jeg gjøre det. :sunglasses:

Hvis ikke det er en eller annen mekanisme som hindrer samtidig lading og bruk, så vil nok en kjapp test fungere fint, men den laderen (som ser ut til å være på 0,7 A) vil neppe klare å levere nok strøm over tid. I linken jeg posta, anbefales et strømadapter på minst 3 A hvis man kobler fire motorer til EV3.

Ah, jeg var ikke klar over at det var en properitær lader. Med 0,7A blir det nok snaut ja.
Det ser ut til at jeg ender med en av metodene du linket til likevel. Takk for link og god informasjon. Det hadde sikkert blitt dyrt å finne ut av det selv :slight_smile:

Hehe, takk Sjanten for tilliten :smiley:

Vet ikke om det er en bedre idé, men jeg har hatt i tankene å lage et par ‘batterier’ i plast
eller tre med ledning inn på og en elektrisk kontakt i enden som kan settes i batteriboksen.
Usikker på om man kan snike ut ledningene når lokket står på, eller om det må moddes.

Ja, det var en helt vanlig metode da RCX 1.5 og 2.0 kom
uten mulighet for ekstern strømforsyning slik RCX 1.0 hadde.
Jeg tror jeg fortsatt har en rundpinne i garasjen med
ca samme diameter som et AA-batteri.
Du kan evt få en bit hvis du vil ha.

Eller du kan printe ut dummybatterier: thingiverse.com/thing:122810

Se der, du! Det var ikke dumt!
…printe egne batterier… tenke…tenke…mhm… ja, det er en god ide!

Nå har jeg fått mye å tenke på gitt :slight_smile:

Nå har jeg testa. Det funka! Jeg ble ikke oppdaget av lærerene :sunglasses:

Supert! Tusen takk for at du sjekket.
Bra du ikke ble tatt da :wink:

Nå har jeg fått modulen heeelt ferdig, og alt er som det skal være. Den durer og går i time etter time uten stopp. Jeg lurer fælt på hva som ryker først.
Printede batterier til Even er på plass, mangler bare resten av jallamekket til strømmen. Har funnet en lader som passer, den er på vei i posten. Tror jeg da.

Planen nå er at jeg skal glede meg en stund over dette, og at jeg skal glede meg til PKH :smiley:
Takk for all hjelp!