Min første MOC : Medieval city entrance

Da er den så ferdig den blir. Etter mange uker med bygging og fomling har jeg lagt siste hånd på verket. Som dere ser av (jule)duken under moc’en så har jeg holdt på siden rett før jul.

Dette er som sagt min første, men det er vel strengt talt ikke en skikkelig moc, da jeg har gjenbrukt husene fra Medieval market village, dog noe utvidet. Jeg har sikkert gjort mange ting som mer erfarne byggere ville unngått. Jeg vil høre om dette så jeg kan lære. Alle tilbakemeldinger tas imot med takk. Det viktigste målet med denne var å bli ferdig med noe så jeg kunne poste den så jeg kan få noe feedback fra dere som kan det.

Ideén her er at dette er et utsnitt av en middelalderby. Det begynte med en liten by oppå et fjell, men en port og en mur som ledet til veien opp på fjellet. Så vokste det frem en by rundt fjellet, og når den var stor nok satt de opp en ny bymur rundt det hele. Så det vi ser på moc’en er et utsnitt av den “nye” byen som vokste opp rundt fjellet med slottet på.

Here it goes:



Oversiktsbilde

Oversiktsbilde med forklaringer


Her ser man smeden/stallen og den åpne plassen på innsiden av murene.


Her er området hvor vaktene hviler når de ikke er på jobb.


Området videre inn forbi “The Roaring Lion” er den “finere” delen av byen.


Dette var den gamle porten inn til byen oppå fjellet. Porten er for det meste åpen nå, men fungerer som en “second line of defense” dersom byen kommer under angrep.


Markedet sett fra den finere delen av byen


Innsiden av “Red Dawn”, det gamle innet. Interiør har jeg virkelig ikke dreisen på. Må trene.


Sett fra den andre siden, med akvadukten ned fra fjellet.

WOW :open_mouth:

Helt utrolig…

mange flotte detaljer og ett stort kunstverk =)

Veldig stilig. På første bilde så ser man ikke så mye detaljer. Men straks man kommer innafor murene så yrer det av detaljer. Likte han bonden som gjeter de grisene igjennom gatene. Damene går i tidsriktig kjoler og klær.

Liker også at du har bygd slik at det virker som du har kuttet av en helt tilfeldig bit av den større byen ved at “Red Dawn” virker å våre kuttet i to og man ser litt av fjellet innafor den gamle bymuren og der er det også kuttet tvert av. Man får en følelse at man bare ser ett lite utsnitt av en mye større by.

Nå kan jeg ikke så mye om middelalderbyer, men det eneste som jeg syns skar seg litt ut var det røde taket over porten i den nye bymuren. Mørk grått tak her hadde vel vært mye mer tidsriktig? De veldig gamle husene har stråtak mens nyere bygg har jo steinheller på taket?

Men generelt sett en fantastisk by!

Dæven! Det der ble jo bare WOW! Du er jo den som kan det!:slight_smile: Skulle ønske jeg hadde sånne evner til å lage småe koselige settinger… -Og tid…

Kommer du til å utvide byen?

Takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene. Inspirerer til videre arbeid.

Du har nok helt rett. Dette ble litt mye “fantasy” / “lego kingdoms” og lite middelalder. Takker for inspillet, skal ta det med meg.

Helt generelt: Noen som har gode tips til hvordan lage stråtak?

Jeg tviler på at jeg kommer til å utvide denne byen. Men det kommer nok en ny 2x3 (48x48) eller kanskje større by om ikke lenge. Men skal ha et par andre mocs unna først så jeg får lært litt. Denne byen blir nok revet i løpet av morgendagen så jeg kan komme i gang med neste prosjekt.

Okei, jeg prøver meg med litt kritikk.

Synes du gjør mye bra. Hele greia virker godt planlagt og gjennomtenkt, og du har mange fine detaljer. Til å være din første er den generelt god.

Personlig legger jeg lista ganske høyt for hva jeg synes er “for ferdiglaget” til å bruke i en kreasjon. Slike panel-brikker med vinduer for eksempel gir etter min mening alt for lite rom for tilpasning; man får kun et ganske enkelt vindu med et lite hav av slett grå vegg rundt, og hjørnepaneler gir deg den samme vinkelen og de samme dimensjonene hver gang. Fjellene dine derimot, hvor du bruker mer basiske brikker, er mer interessante og flyter bedre.

Kjempebra start, gleder meg til å se hva du gjør videre. Trenger ikke være så stort heller, kvalitet foran kvantitet!

Nje, ikke så sikker på det. Så vidt jeg vet var tak av leire - altså teglflis - ikke helt uvanlig i middelalderen, og de har gjerne en ganske kraftig rødfarge (avhengig av jern(?)innholdet i leira).

Finner ingen lenker i farta, men gule minifig-hender var slo an stort for en stund siden.

Tusen takk for feedback! Dine tanker om bruk av paneler sier jeg meg i stor grad enig i. Denne gangen kan jeg bortforklare med at lbg boksen er så og si tom, så jeg “måtte” bruke noen. Men jeg er enig at når hver komponent er såpass liten som den er her, fortjener den mer detaljer og mer liv.

F.eks baksiden av den ytterste muren min er jo helt glatt. Her begynte jeg med en tanke om at det skulle være enkeltl. Ingen lokal leder med iq over 40 ville valgt å legge ressurser i å utsmykke innsiden av en bymur. Men resultatet blir at den ser alt for polert og glatt ut.

Dette var verdifull tilbakemelding torerik. Skal ta med meg alt du sier. Håper flere kan komme med slike tilbakemeldinger.

Har du noen eksempler på dette ?

Denne du sikter til kanskje? Roof Techniques, EB, post 4
Hele diskusjon der er forskjellige tak-teknikker.

Å fly flate! :open_mouth: :slight_smile:

Dette minner meg utrolig om Rune Scape …

Skjønner ikke hvordan folk kan rive noe så fint…

Ikke alle som har titalls av kvadratmeter til disposisjon bare for LEGO, eller klosser… :confused:

Tro meg Matija, man får ALDRI nok plass…