Løsninger for lagring av mange små lots av små klosser?

Skal i gang med å bygge en stor MOC snart og i den forbindelse trenger jeg noen praktiske løsninger for alle de små lotsa med små klosser.
Min MOC har ca. 400 lots hvorav rundt 100 er “små klosser”, i størrelsesorden 1x1 plater. Rundt 50 av disse lotsa har et fåtall brikker.

Ser etter lagringsløsninger hvor man har masse små skuffer eller esker som er lette å være mye innom.
En fremtidsrettet løsning er å foretrekke, f.eks modulære løsninger eller løsninger som kan lett stables.
Er egentlig ikke så farlig om det er et skap hvor man trekker ut små skuffer horisontalt eller om det er et stort skrin hvor man får tilgang til små rom vertikalt.

Har sett på noen løsninger på begge på Jula og var lite imponert. Ett av skrinene var av så dårlig kvalitet at brikker kan ramle ut hvis skrinet er opp ned.

Ser for meg at klar plast er å foretrekke framfor frostet plast, så er det lettere å se hva som er inni eskene.

Har selv funnet disse. Har noen erfaringer med disse produktene? Tenker da spesifikt på hvordan de fungerer for Lego. Får gjerne tips hvis det finnes bedre/billigere løsninger.

ArtBin Skuffesystem 30 skuffer 36,5x22x15,5 cm

Oppbevaringseske 24 cm 36 rom

Sortimentskap

Sortimentveske

Oppbevaringsskap, bærbart

Sortimentkasser, 4 stk.

Sortimentskap, Jula

Cocraft Oppbevaringsboks

Hei

Har et par sortimentskap tilsvarende som det du har linket til fra Jula. Mener jeg kjøpte de på Clas Ohlson, og der er det også mulig med skillevegger i skuffene for å dele de enda mer opp. Synes disse er solide og gode. Skuffene kan enkelt tas ut når man skal bygge, og en kan enkelt stable skapene i høyden (må skrus fast i så fall).
Stor fordel med forskjellig størrelse på skuffene slik at man kan tilpasse ifht. antall element eller størrelsen på elementene.

Jeg mener det er de skapene fra biltema jeg har, men er ikke veldig fornøyd. Noen av skuffene er for løse slik at de faller litt ut når man flytter på dem, mens andre sitter så fast at jeg må “rykke” de ut. Ingen av delene er særlig heldig hvis skuffene er fulle av små brikker. Fordelen er at man kan ta ut skuffene og bare ha de man trenger foran seg.

Fra Panduro har jeg en annen type eske enn den som er vist der til perlene til ungene, men der sitter lokkene godt. Iallefall.

Jeg bruke disse:
https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-sortimentskap,-60-skuffer/p/31-2376

60 skuffer, mulighet for skillevegger. Fungerer greit, mine står bare på pulten uten å være skrudd fast.

Kofferter som må tas ut, settes på pulten og åpnes hadde ikke fungert for meg når jeg sitter og bygger. Nok av Tetris med SmartStore-bokser til de litt større brikkene allerede…

Jeg bruker noen av de CoCraft skuffe-“boksene” du linket til i førsteposten til smådeler og Technic. Fungerer greit, med løse skuffer oppi som finnes i en haug med forskjellige størrelser.
Ulempen er litt som LarsB nevner, koffertene må tas ut for å åpnes, og da ofte blir det til at en par-tre kofferter står og tar opp plass på bordet.

Jeg brukte tidligere skruebokser fra Essve - de er i klar plast og har stable-egenskaper. I kombinasjon med en enkel hylle var de perfekte til jeg passerte 1500 bokser. Da begynte jeg å miste oversikten…

Jeg har mange av Cocraft boksene og er meget fornøyd. :smiley:

Kabinettene kan stables, mens alle skrinene fortsatt lett kan dras ut, åpnes, balanseres i en hånd mens deler plukkes med den andre, puttes i lommen, skrinene lukkes og så smettes på plass igjen. Boksene holder godt på delene (skrinene kan vel omtrent snus oppned uten å lage rot) og i og med at innmaten består av løse bokser kan de lett plukkes ut og tas med til byggeplassen - og skrinene kan veldig lett tilpasses ettersom delesamlingen vokser, krymper, endres og justeres og fordeles og… sorteres… :smiley:
Et veldig fleksibelt system. :sunglasses:

Husk å kjøpe minst ett ekstra sett med små og bittesmå bokser per kabinett du kjøper. Hvert skrin kommer med diverse størrelser på boksene, men jeg trenger alltid flere av de små. De største bruker jeg løst til grovsortering av brukt LEGO… :wink:

Med de minste boksene får du 32 rom - som lett kan flyttes rundt - i ett skrin…
Jupp, jeg liker dem godt… :laughing:

har de fra jula, nokså ok

de fra artbin ser bra ut

brickarchitect.com/guide/bricks/large/

Dette med sortering og oppbevaring av LEGO deler er jo en egen vitenskap i seg selv og har like mange svar som det finnes antall deler i LEGO :slight_smile:

Men her nå iallefall min mening om saken:

  1. Beholderne bør være enkle å ta frem og enkle å få ut delen fra beholderen de er i.
  2. Beholderne bør enten være merket eller vise hva som er i dem. For eksempel ved å være gjennomsiktig. God merking kan også gjøres ved å ha bilde av delen eller faktisk bruke en del på forsiden av boksen (ikke alltid lett å gjennomføre).
  3. Må ha ett modulært system som kan utvides etterhvert som samlingen økes.
  4. Bør satse på ett system som med stor sannsynligvis også vil eksistere i fremtiden slik at du får en sammenheng i oppbevaringen ref punkt 3.
  5. Jeg har mange forskjellige typer deler og mengden av de forskjellige typene varierer så lagringstypen varierer med type del og det antallet jeg har av den delen. For eksempel standard 1x2 klosser har jeg mye av i forskjellige farger og i mange av fargene har jeg store mengder. Så da her jeg valgt at denne delen blir sortert etter farge og boks størrelsen er anpasset etter dette, men de fleste fargene er i like type esker slik at de kan være samlet på ett sted. Men hvite 1x2 har jeg så mange av at de har fått en egen stor eske. Derimot så er det andre deler som jeg har så få av at jeg samler flere av lignende type i en liten boks.
  6. Hele systemet bør jo være anordnet slik at det tar minst mulig plass slik at du slipper å gå langt for å finne en del. Det mest ideelle hadde jo vært å ha alt innen håndsrekkevidde. Men det er umulig når antall deler og antall typer deler blir litt større mengde på.

Så ut ifra dette har jeg iallefall funnet ut at de koffert systemene er fine å ha siden de er solide, men de er litt for kompliserte og åpne og få ut delene. Så da stoppet det med én slik samlehylle med 4 kofferter. Når du først velger slike kofferter så må de ha en mulighet til å endre størrelsen på rommet delene er i enten ved at man setter inn forskjellige mindre bokser eller at skilleveggene kan flyttes. OBS! Slike skillevegger kan også fort løsne og da blander delene seg. Løse bokser inni er kjekt da du kan ta ut en av de boksene når du trenger bare den delen.

Når det gjelder de små “skrue samle eskene” (flere små skuffer i høyden og bredden) fra Biltema så fant jeg fort ut at de ble alt for grunn i dybden og dermed tok opp for mye veggplass. Jeg satset derfor på en hel bråte av de største Raaco hyllene av denne typen men som er mye dypere. Der kan jeg lett ha 3-4 forskjellige deler i rimelige mengder i en enkel skuff.

Så jeg har da endt opp med at samlingen består av en hel haug med forskjellige typer bokser (som jo bryter med punkt 3 med modularitet). Men samlingen øker jo med tiden og man får forskjellige behov etter hvert som samlingen endrer seg / øker i størrelse.

Punkt 1 og 2 ovenfor mener jeg er det viktigste for meg, jeg ønsker ikke å bruke timevis med å grave i flere bokser med usortert LEGO når jeg vet eksakt hvilken del jeg er på jakt etter. Når jeg vet hvor delen befinner seg så sparer jeg tid og kan fortsette kreativiteten uten å bli avbrutt av en lange jakt på den delen.