Litt hjelp til reverse engineering?

Jeg har siklet på den her en stund nå, og skulle gjerne prøvd å lage en selv. Men jeg får det ikke til å gå opp… Er det noen her som har en ide om oppbyggingen under det vi ser? Jeg får det ikke skikkelig til… Har prøvd i LDD. Om noen har noe innspill så hadde det vært topp :slight_smile:

Har du prøvd denne: [partimg]57585[/partimg] [part]57585[/part]

Jeg ser for meg flere måter det der kan være konstruert på.
Den nederste delen som er selve håndtaket ser nå ut til å være enkelt å greit brikker med studs on side og cheese slopes på sidene.
Men den øverste delen som består av 12 segmenter er kanskje litt mer tricky.
Kan kanskje løses med den 3 armede greia som Herman viser til, men tror du fort går tom for plass inni der til å bruke den.
Hinge bricks sammen med bricks med studs på siden er kanskje en annen måte.

Men jeg ser for meg at det er en kjerne i midten som består av brick 1x1 med studs on all sides og så er de vridd 30 grader oppover. Om du så setter på bricks på hver stud av disse 1x1 brikkene så kan du ha en slik brikke stikkende ut hver tredje brikke på kjernen… om du skjønner hva jeg mener. Altså på hver 1x1 bricks med stud på alle sidene så stikker det ut en brikke til 4 sider som det igjen sitter ting på langs aksen. Det er vel bare om å gjøre å finne hvor mye ut fra senter du må før du kan få de platene tett nok. Du kan jo også se litt hulrom innimellom de langsgående platene på bildene.

Er det der Darth Vader’s lightsaber??

Var nesten :wink: Vart sønn hans :slight_smile:

LEGO Luke Skywalker's Lightsaber by BruceLowell.com, on Flickr

Tusen takk for innspill :slight_smile:

Jeg tok kontakt med karen som har bygget den og fikk litt mer info. Det er, som Fonix sier, en kjerne av 1x1 med studs on all sides i den nederste delen. Toppen sa han var 3x3 bygget opp av bricks og cheeseslopes, som man ser.

Jeg får prøve videre derfra. Jeg har brukt LDD lite og er ikke særlig flink (liker mye bedre å ha fysiske brikker). Men håper jeg får det til slik at jeg kan finne ut hvilke brikker jeg trenger for å bygge en :slight_smile:

Jeg har dillet frem og tilbake i LDD nå, men ser ut til at jeg trenger noen flere innspill her…

Jeg får det ikke til å gå opp i mellomrommene mellom de 1x1 SNOT brikkene i kjernen og tiles for å dekke utsiden… Når jeg roterer kjernen 30 grader oppover og setter på en 1x1 brick ut fra kjernen får jeg ikke til å kle det med lange tiles, slik som på bildet… Jeg har prøvd med ulike varianter, men avstanden er ikke rett i forhold til å få festet ting. Det er litt off… Dette problemet oppstå også på topp-delen når jeg prøver å kle den… Jeg har brukt 1x1 med en stud til siden, og når jeg prøver å legge noe over flere av disse er avstanden ikke helt rett!

Om noen har videre tips til en LDD-nybegynner blir jeg veldig takknemelig!

Du må huske å putte inn 2 plater inn i mellom hver 1x1 brikke oppover for å få den rette avstanden.

Har du en avstand på to plates mellom hver 1x1 SNOT-kloss? (Eller har jeg missforstått problemet).

Jeg satt faktisk å tenkte på det i bilen nå… det har jeg selvfølgelig ikke gjort :slight_smile: tusen takk!

Er det noen som har en løsning på hvordan man oppnår en 3x3 løsning i toppen, med studs på alle sider? Jeg har prøvd et hav av ulike sammensetninger av brikker med studs on the side og jeg har prøvd å kle en 3x3 søyle av 1x1 brikker med studs on the side i 3x3 plater. Men det blir alltid en eller annen form for mellomrom her eller der… På originalen her har de alt tettet, og det er der jeg får problemer…

Har du prøvd [partimg]44728[/partimg] [part]44728[/part]?

Dersom du tar en 1x1 technic brick så kan du feste en 1x1 brick med knott på siden inn hullet på technic brikken. Kombinasjon av dette og brikker med studs på en eller flere av sidene kan kanskje løse utfordinga med den 3x3 toppen?

Hvordan mener du fonix? Jeg klarer ikke helt se det for meg… Beklager at jeg spør mye, men har ikke all verden erfaring med å sette samme slike ting selv. Har til å bygget sett og lettere MOCs, så dette er vel noe av de mer kompliserte jeg har prøvd på :slight_smile:

Tror jeg fant en løsning gjennom tipset ditt Fonix. Hvert hjørne er en 1x1 studs on all sides, koblet sammen med en 1x1 technic brikke. På toppen av hver technic brikke har jeg festet en slik “ryggsekk”-del med stud. Da kan jeg kle skjelettet med slopes og en plate med en tile på midten :slight_smile:

Ingen problem at du spør, det er akkurat derfor vi har opprettet disse forumene slik at folk kan spørre om hjelp til også byggetekniske ting.

Men angående problemet så ser det ut til at du kanskje har løst det?
Er ikke alle som vet at en standard knott passer inn i hullet på en technic brick, men det kan ofte løse en SNOT utfordring (Studs Not On Top). Og om du setter inn en half pin inn i technic hullet har du i praksis fått en “stud on side” på den brikken.

Det ble nok ikke helt rett det jeg gjorde… jeg får problemer med å plassere de små detaljene, den gulfargede studen for å være spesifikk. På den måten jeg har løst det er kantene med slopes bare festet med en stud fra 1×1 bricks with studs on all sides, noe som betyr at jeg ikke får en stud og en 1x1 slope inntil hverandre.

Jeg har vridd og vendt på dette, men får ikke detaljene i toppen til å gå opp… Så tips mottas med takk :slight_smile:

Kan det være en tilsvarende løsning som vanntanken på taket av Detective Office? Et tannhjul med et belte rundt hvor det setter på 12 tiles.

Etter en lengre pause av frustrasjon har jeg nå returnert til LDD og dette prosjektet, og er nå bare ett steg unna å være ferdig med designet! Men det er selvfølgelig noe jeg ikke får til… Jeg har bygget bunn og topp delen hver for seg, og nå skal de festes… Noen gode tips til en grei og litt solid festemetode mellom de to delene? De må festes uten mellomrom og synlige klosser, og da ble utfordringen stor :stuck_out_tongue: