LEGObanken

Gravd fram fra gamle VHS kasetter…

[youtube]IjdSYUApcvw[/youtube]

Morsom sak!
Veldig voldelig dog. Og masse fin action :slight_smile:

Kansje du kan fortelle hvordan du har gått frem for å lage en slik film? For eksempel hvordan har du laget introteksten/rulleteksten. Nå i disse tider går jo alt digitalt, men her har du kansje brukt noe analoge greier?
Selve filmingen er vel type stop-motion? Altså du tar ett par bilder, flytter figurene litt og tar ett par bilder til, flytter figuren litt til og tar ett par bilder og fortsetter slik i nesten det uendelige? Er alt stop-motion? Toget kan jo være filmet “live” da det er elektrisk. Kjøretøy kan beveges med magnet osv… Jeg kan uansett tenke meg at det er en god del frames i den filmen der :slight_smile:

Var en morsom effekt rundt 0:30-0:35 hvor du panorerer rundt politibilen.

Bra laget film. Flott at du deler med oss og hele verden på YouTube :smiley:

Detvar en godt utført film! Litt kort, dog, men ikke dårlig! :slight_smile: Karakter 6

Thnx:)

Vi hadde en snasen Amiga som ble brukt til det fortekst/rulletekst greiene, programmet het Scala og ser det lever den dag i dag, var faktisk ganske enkelt med avanserte funksjoner. Musikken ble også lagd på Amiga’n, mens selve redigeringa var gjort på tape, noe den håpløse timinga på det hvite blaffet og lyden da politibilen blir skutt bærer preg av:p

Ja, hele filmen er stop-motion. Jeg valgte å kjøre 25 bilder pr sekund. Husker ikke om alt ble beveget for hvert bilde, men hovedårsaken var å få så smoothe kamerabevegelser som mulig samt kjøring av kjøretøy. Dog syns jeg filmen bærer litt preg av at jeg ikke heeelt hadde kontroll på hvor mye jeg skulle bevege for å få ok hastighet på ting, da noe går litt fort. Alt er gjort med stopmotion, også kamerabevegelsene hvor det ikke er noe som er animert i “ramma”.

Jeg brukte et “profesjonelt” videokamera som var koblet til en U-matic spiller som igjen hadde en redigeringsplanke tilkoblet. For hvert klipp jeg skulle ta, lagde jeg et “in-punkt” på redigeringsplanken og trykte record. Da ble det gjort opptak fra det satte punktet. Når neste bildet skulle tas, flyttet jeg in-punktet ett bilde/en ramme, slik at det neste bildet kom fra det punktet osv. For hver gang jeg tok opp et bilde spolte spilleren tilbake før den spilte av de siste tre sekundene før “in-punktet” for å kunne time eksakt når neste opptak skulle starte. Fordelen med dette var at jeg hele tiden fikk se de siste tre sekundene av filmen, ulempen var at den ofte brukte flere forsøk på å få timinga rett slik at fra jeg trykte record til det faktisk var gjort opptak fort kunne ta 20 sekunder.

Når jeg har lagd animasjon i ettertid har jeg enten brukt fotoapparat eller 8mm kamera, kjappere å animere men mer arbeid i ettertid samt mindre kontroll underveis. Nå får man en del snasen programvare til å hjelpe til i animasjonen, dog bør man ha kamera med live-view som ikke min digitale speilrefleks har:( Ønske mæ te jul:p

Vet ikke om det er mulig å skjønne dette, bare tenk “i dag gjør teknologien dette litt lettere å animere, selv om det fortsatt tar tid”:stuck_out_tongue:

LEGOplatene var lagt på en sponplate som så var lagt på en dreieskivegreie som ble brukt på formgivinga. Kameraet står i ro…helt til du ser et lite “hopp”…kom borti stativet men gidda ikke starte forfra igjen. Husker jeg var relativt forbainna:p

Takk :mrgreen:
Helaftens kommer den dagen non hoster opp ei årslønn til meg:p

Flott beskrivelse av hvordan du utførte det.
Og ja programmet Scala eksisterer den dag i dag, men nå er det litt motsatt: det er ett program som gjør de enkle ting veldig avansert… jeg er iallefall ikke så veldig fornøyd med det som jeg har brukt det til på jobben. Og det er ikke å lage animasjoner, men å lage slike info-“filmer” som består av en rekke plakater som skal vises på reklameskjermer. Såkalt “Digital Signage”.

Men til sånn stop-motion film nå i dag så finnes det en hel haug med programvare som gjør det veldig enkelt. Jeg satt å testet ett slikt program for ett års tid siden sammen med LEGO-cam som jeg har (egentlig ett Logitech webcam men innebygget i LEGO-plastikk). Nå husker jeg ikke hva programmet het, men det kunne iallefall ta bruk av ett hvilket som helst webcamera, eller ett digitalt kamera. Der tok du ett bilde med å trykke på space tasten, og du kunne når som helst spole tilbake og se bildene du hadde tatt og de ble automatisk gjort om til film. Du kunne justere hvert eneste frame i ettertid slik du ville, med tanke både på lys/fargesetting men også possisjon. Mener å huske det var funksjon for å lime inn og klippe ut enkeltframes og serier også. Helt til slutt trykte du på “Make” og så vips var det laget en AVI-fil av det hele.

Lurer på om det var noe som fulgte med CD-brenneren eller.no sånnt…