LEGO World i ettertid

Hei,
den første LW-en er bak oss - det er mye som var bra, og sikkert noe som ikke var det (kunne f.eks gjerne tenkt meg mer søvn de dagene, men man kan da ikke ha alt;)). Jeg tenkte at vi snart kunne ha et møte med LEGO Norge og utveksle erfaringer.
Så, kom gjerne med (både positive og negative) tilbakemeldinger om tida før/i løpet av/etter arrangementet, lokaler, partnere, layouten vår, oss generelt, dvs. alt som kan gjøres for at evt. neste LW blir enda bedre.
P.S. Tenkte å ha dette i egen tråd, og så når alt er ferdig kan vi evt. velge å slenge den sammen med den opprinnelige LW-tråden.

Først en ting som ikke gjelder AFOLs, men er relevant allikevel:
Jeg fikk et par spørsmål om byggebord med Technic, tilsvarende byggekonkurransene med creator og biler. Selv fikk jeg lekt litt med Mindstorms borte hos nederlenderne, men publikum fikk ikke bygge noe technic, selv ikke enkle ting uten motor. Tror LEGO med fordel kunne benket opp med et technic-bord hvor folk kan bygge med tannhjul og pneumatikk.
Ellers syns jeg det var gode lokaler, bra overnattingsplass og fint med busstransport til/fra. Layouten vår funket bra, men vi må bli mer tilgjengelige for folk, slik andre har nevnt. Det betyr kanskje at vi må tenke layout annerledes til neste gang. (Vi må plassere oss selv i layouten, nær publikum.)
Middag var veldig halvveis, i alle fall de dagene jeg var der (fredag-søndag). Det må bli bedre. Lønsj var bra de dagene det ikke bare var reker. Ellers syns jeg det var veldig bra av LEGO å sponse kost og losji. Pick-a-brick på søndag var helt konge.
Jeg gleder meg til neste LEGO-happening, og er definitivt ferdig med dark ages etter et så fantastisk LW. Syns opplegget stort sett var veldig bra, og føler negativ kritikk først og fremst gjelder småting.

Jeg var også på LW men uten layout Confused . Jeg ble litt skuffet over utvalget av klosser på byggekonkuransen, det var vanskelig å bygge en detaljert bygning Sad Så jeg bygde en kjøreledningsmast og et stort tre Smile
Kritikk: For lite technic og husklosser og nesten Wink for mange spader.
Pizzaen var god Laughing og layouten deres var kjempeflott Very Happy

Hei,
På vegne av LEGO Norge vil jeg benytte anledningen til å takke alle fra Brikkelauget som bidro sterkt til at det ble en vellykket langhelg på Fornebu. Vi er veldig fornøyd med innholdet og gjennomføringen av LEGO World Oslo, men ser selvfølgelig forbedringspotensiale på flere punkter. Vi ønsker å ta en detaljert oppsummering sammen med deres representanter og ser frem til mange konstruktive tilbakemeldinger på dette forumet.
Med ønske om en trivelig Pinse.
Svein Cool

Jeg tok mesteparten av spadene på pick-a-bricken på søndag.
Jeg har masse spader.
Men jegsyntes virkelig det var gøy. Fikk møte flere AFOLs og fikk meg masse ny lego. Gleder meg til neste år.

Off-topic, men; blir det LW 2009?

torerik wrote:
Off-topic, men; blir det LW 2009?
Vi i Brikkelauget håper det, men det er LEGO Norge som bestemmer om det blir noe av. Noe som var bra; det var ingen skille mellom de ansatte og AFOLs (annet en kanskje lønn, men vi er der fordi vi vil, ikke fordi vi får betalt) f.eks ved kveldsmaten. Grillfesten fredag kveld kommer fram som et godt eksempel. Jeg syns lunsjen, var god men ensformig, ble litt mye kyllingbaguetter. Som Terjesc sa; takkegaven fra LEGO søndag kveld, dvs de gratis løsklossene, er en velkommen tradisjon. Wink Skilting kunne gjerne vært bedre. Neste gang kunne plakater henges i taket som informerer veldig generelt om hva som skjer. Og vi som står vakt ved byggekonkurransen bør vite på forhånd nøyaktig hva som skjer.
Freddie wrote:
Vi i Brikkelauget håper det, men det er LEGO Norge som bestemmer om det blir noe av.
Det skjønte jeg Wink Men ja, det kommer vel beskjed (og eventuelt tråd) når det blir avgjort. Er stinn av misunnelse på alle som var med i år.

torerik: du burde så absolutt vært med, det var en opplevelse for livet Smile (muligens mest for oss som ikke hadde vært på utstilling før, en god del av magien (for meg i hvert fall) tipper jeg kom av at det var første gang Smile)

Tynn linje mellom å misunne og å mislike, kjenner jeg… Wink

Det var veldig hyggelig, men det var ikke nok vegetarisk mat Wink

Jaså? KYLLINGBAGUETTER til lunsj? Uff, der skulle jeg ha vært…
Håper jeg klarer å flytte hjemmefra før 2008 er omme, kanskje jeg klarer å snike meg på et eventuelt Lego World 2009.

Får vel satse på LEGOWORLD 2009 jeg da… Er nå godt i gang til det…
Pakket vekk alt for ei stund nå etter som jeg ikke kom meg dit i år…Var litt nedtur så en smule lei av lego for ei lita stund… Sad
Så satser fult til neste år Wink

Hei, og takk for sist! Noe av det jeg synes vi kan gjøre litt anderledes neste år; enda tettere og intimt med oss private utstillere, gjøre litt mer ut av sosialt program. Det jeg tenker på er at man bør komprimere området av mocs/LUGs slik at vi kan ha mer kontakt i løpet av utstillingen og at publikum har det klarere at dette er modeller bygget av folk som ikke er ansatt i LEGO.
Når det gjelder det sosiale er kanskje ikke jeg den nærmeste til å uttale meg i og med at jeg ikke bodde på campingplassen, men jeg prøver meg likevel. Kunne det ikke være en ide å vise noe av det Oslo-området har å by på av andre ting enn LEGO, også? Hva med en utflukt sammen slik at vi blir enda fortere, og bedre, kjent med våre utenlandske besøkende?
Kunne godt tenkt meg at jobben vår med å være hjelpere i byggekonkurransen ble lagt opp litt anderledes også. Sånn det var nå kunne det like gjerne vært dugnadsvakter som gjorde vår jobb. Skal det være noe vits i at vi bidrar der må det være for at vi har noe å bidra med i form av byggehjelp, etc. og da må det profileres mer slik at publikum kan komme og spørre og grave.
Ellers synes jeg det var veldig hygelig og møte alle sammen og det frister til gjentagelse.
Hvis jeg skulle kommem med et råd til LEGO måtte det være at profileringen burde begynne litt før og være større og mer presis. Noen visste f.eks. ikke klokkeslettene for når det åpnet og stengte, da dette ikke gikk tydelig frem av annonsene. Very Happy

Hei og takk for sist alle sammen.
Har nå lest tråden og deler de synspunkter som er kommet frem der.
Skryt til Lego Norge for at vi fikk være med på et tidlig tidspunkt, og at de sørget for transport av våre modeller. (Selv om det ble litt byggejobb for de som hadde sluvet med pakkingen…hehe).
Fri kost og losji er også med på å gjøre valget enkelt for om man skal ta seg råd til å reise så langt. Litt rot med frokost i starten, men det gikk bedre etterhvert. Kunne tenke meg mat også dagen før, siden vi allikevel må bruke dagen til å rigge utstillingen.
Angående losji: Hytter og transport var helt greit. Jeg skjønner at Lego vil gjøre dette så rimelig som mulig, men det er muligheter for forbedringer for oss AFOLs hvis vi får velge. Det ideelle hadde kanskje vært et overnattingssted enten nærmere Fornebu, hvor vi bodde mer samlet og hadde en mulighet til å samle oss på et egnet sted på kvelden. Hyttene var litt spredt og små til denne typen aktivitet. Et hotell hadde vært supert. Alternativt kunne vi vært forlagt nærmere Oslo slik at vi kunne benyttet oss av tilbudene der. Nå skal det også sies at dagene var lange, og det var begrenset med overskudd til de helt store utskeielsene…
Grillkvelden var en positiv ting, og kan med fordel gjentas ved et senere arrangement.
Jeg kunne ønske meg et større utvalg av Lego for salg. Det som BR Leker selger kan man stort sett få tak i resten av året i vanlige butikker. Jeg tenker at det kunne vært solgt sett som ikke finnes i butikkene (ref Shop at home), samt at det kunne vært bedre utvalg av løse klosser i rotekassene og kanskje enda flere. Ref klossene som var på byggebordene. Skulle tro at det finnes tonnevis med løse klosser noen timers kjøretur på andre siden av fjorden…
Det tror jeg hadde satt en ekstras spiss på oppholdet for alle barna (og noen spesielle voksne)
Alt i alt er jeg kjempefornøyde med den uka jeg hadde satt av til Lego World. Det å kunne stille ut sine kreasjoner, har gitt meg en inspirasjon til videre bygging. Håper på en gjentakelse allerede til neste år.
Andreas

terjesc wrote:
Først en ting som ikke gjelder AFOLs, men er relevant allikevel: Jeg fikk et par spørsmål om byggebord med Technic, tilsvarende byggekonkurransene med creator og biler. Selv fikk jeg lekt litt med Mindstorms borte hos nederlenderne, men publikum fikk ikke bygge noe technic, selv ikke enkle ting uten motor. Tror LEGO med fordel kunne benket opp med et technic-bord hvor folk kan bygge med tannhjul og pneumatikk.
Jeg kom på dette mens jeg satt og svarte på markedsføringeksamen; LEGO Technic er et byggetema som mer eller mindre skal etterligne funksjoner på ekte maskiner, dvs. pneumatikk, girkasser, kraftoverføringer, fjæring o.l. Det burde settes opp demonstrasjoner, hvor unger/foreldre kan teste ut funksjonene og se de i effekt. Dette er mye av sjarmen til technic, og det skulle bare mangle at man ikke tar dette til bruk i PR-kampanjene.

Noen som vet om det blir noe Lego World 2009 på Fornebu, eller i nærheten?

LEGO World 2009 har allerede tatt plass, i København i februar. Det spekuleres i om LEGO World skal arrangeres vekslende mellom Oslo og København, men akkurat nå er det ingen som er sikre. Dog, vi håper på og krysser fingrene for at det blir ett LEGO World arrangement på Fornebu neste år.

Jeg får følge bedre med i timen tydeligvis. Ja, det hadde jo vært en god løsning med en slik veksling mellom Oslo og København.

Det var jo ingen som sa noe helt sikkert overfor oss “utenforstående”, men utifra den kommersielle suksessen i København, med samarbeid med dansk TV2 og Parken, kan det kanskje se ut som om det blir i København også neste år uansett hva som skjer i Oslo. De hengte også opp “vi sees til neste år”-bannere på den siste dagen (eller før?). I tillegg var tonen hos ledelsen generelt slik at de var veldig fornøyd med organiseringsmodellen de hadde brukt, og resultatet mhp. besøk og tilbakemeldinger fra publikum. Om det blir i Oslo virker litt avhengig av at man i LEGO Norge klarer å stable på beina budsjett nok samt personressurser nok til å sette igang arrangeringen - det er MYE arbeid, og LEGO Norge er veldig få ansatte ift. i Danmark. Det kan jo også hende at LEGO Norge kan komme til å lide litt av ettervirkningene etter LW 2009 når det gjelder frivillighetsbidrag fra AFOLs - stemningen var dårlig for å stille opp flere ganger siden flertallet følte seg veldig utnyttet som gratis arbeidskraft. Mange AFOLs kommer nok heller til å fokusere sin dyrebare fritid på rene fan-arrangementer. som f.eks. Skærbæk.