Lego Mindstorms

Hei.

Har et spørsmål angående Mindstorms. Jeg er ute etter en enkel funksjon der en motor skal gå sakte en vei, stoppe opp noen sekunder, så gå andre veien i mye høyere hastighet. Og dette skal kunne repeteres flere (uendelig antall) ganger.
Jeg har testet det med Boost og det fungerte greit. Men jeg vil gjerne gjøre det samme med Mindstorms. Spørsmålet er hvor mye utstyr som trengs til dette bruket. Bør jeg kjøpe hele det store settet, eller holder det å kjøpe den “intelligente” klossen (hjernen) samt en medium servomotor og kabler?

Og dette er noe du ikke kan løse med en mekanisk gearboks?
Tenker at man kan ha en motor som man bare skifter retning på. Når den går i én retning aktiveres en serie med tannhjul med en satt utveksling, når motoren snur retning så flipper en arm med tannhjul på over i en annen retning og aktiverer ett annet sett med tannhjul som har en annen satt utveksling.

Timingen som brukes for når motoren skal snu retning kan faktisk også løses mekanisk. Enten bare ved at ett tilsvarende tannhjul som flipper over etter ett vist antall rotasjoner. Alternativt “elektro-mekanisk” ved at noe mekanikk får en elektrisk bryter til å snu rotasjons retningen.

Men ellers så er det eneste du trenger for Mindstorms løsningen:
1stk Sentralenhet
1stk Motor
1stk Kabel til motoren.

Dersom dette er noe som skal kunne kjøre i lang tid så anbefaler jeg å kjøpe ett oppladbart batteri som har plugg rett i batteriet (på EV3 iallefall) og da kan du ha batteriladeren koblet til konstant mens den kjører og den vil stoppe å lade batteriet når det er fullt, men fortsette å levere strøm til enheten.

Takk for innspill. Det kunne nok løst seg mekanisk, men med en Mindstorms løsning har jeg muligheten til ankelt og utvide eller endre funksjonen. Det kan bli aktuelt.

Ser derimot ut til at det enkle oppsettet med kun brikke+motor+kabel er såpass dyrt å kjøpe fra Lego at det er like greit å finne et komplett sett brukt :mrgreen: