lego 10185 green grocer

Jeg ønsker meg lego 10185 green grocer, og lurer på om noen som har noen tips hvor jeg kan kjøpe den billigst mulig :slight_smile: ?
eller eventuelt en butikk der de selger omtrent alle delene man trenger :slight_smile: ?

Hei! Jeg kjøpte dette settet forrige uke av Dragev her på forumet, sjekk ut www.lekestallen.no og/eller send ham en PM. Tror ikke du får så mye billigere enn rundt 3000 kr. I allefall ikke komplett og original eske.

Ca 2000 på BrickLink.

  • frakt og muligens toll og tull…?
  • frakt, sannsynligvis. Toll er det ikke, men mva og gebyr må medregnes om ikke du finner en butikk som går med på å være kreative med dokumentasjonen.

Mva og gebyr på innførte varer fra utlandet pleier jeg å kalle toll… Man bør ta høyde for risikoen når man beregner hvor mye GG kommer til å koste ved de ulike alternativene. Etter å selv ha gått på kraftig smell på Grand Carousel (5800kr) var jeg glad for å kunne kjøpe GG fra Dragev uten risiko for ytterligere kostnad. Selgeren av GC merket som “gift” men skrev faktisk verdi på esken. Smart.

Passer jo bra at jeg har tenkt å selge en Green Grocer, da. Er vel og merke bygd en gang og står på hylla sammen med resten av modulærbygningene mine. Send meg en PM om du er interessert. Settet er komplett og instruksjonen følger så klart med.

Toll er en skatt på noen varetyper, feks klær, som du ikke betaler om du importerer lego.

Med prisene som er nevnt tidligere i tråden er det vel avhengig av hvilke avgifter en må ut med om det er noe særlig å spare på å kjøpe fra utlandet, men sånt lønner det seg så klart å sjekke ut på forhånd. Det kan vel du skrive under på :wink:

“Gift” hjelper bare om varen koster over 1000 kroner, dessverre.

Du mener vel under? :wink:

Jeg har kjøpt 10185 green grocer fra en butikk i usa i 2009 som merker varen som gave.
Butikk her : bricklink.com/store.asp?p=cocohanch
Denne butikk har nå 10185 på lager til en pris av $389.95(~NOK 2,287.55)
Da jeg kjøpe green grocer skrev han vare verdi til kr $125 og merket varen som gave.
Jeg satt 10185,10182+10197 på et hjørne bord så min er ikke til salgs.

Ja, så klart, gikk litt fort der :stuck_out_tongue:

Tusen takk for alle tips :smiley: :smiley: :smiley:
men er det noen som vet om en butikk på bricklink som har omtrent alle delene man trenger :slight_smile: ??

Du vil nok ikke finne en butikk som har omtrent alle delene og du må nok bestille fra fra flere for å få det du tenger. Et modulhus på over 2000 deler kan resultere i kjøp fra så mange som kanskje 10 butikker (prisene varier jo også fra selger til selger og det kommer jo også ann på hvor prisbevist du vil være). Det varier jo hva den enkelte butikk har til salgs til enhver tid, så tilfeldighetene spiller jo også inn. Wanted list på Bricklink er en kjempe flott funksjon å bruke for å legge inn elementer du trenger. Catalog funksjonen gir den totale oversikt over alle delene i et sett. Et tips er å ha litt “is” i magen/god tid når du kjøper inn til et større “prosjekt” eller sett, da kan du passe på når det er noe som legges ut til evt en god pris. Lykke til!

Som morty skriver så må du nok beregne deg på å benytte flere butikker. Selv har jeg kjøpt inn neste alle deler til både Green Grocer og Cafe Corner via BrickLink. Det ble 29 bestillinger - fra 25 forskjellige butikker (mitt mål var bl.a. å unngå bestillinger på over 200,- pga mva). En ting er sikkert, og det er at det tok vesentlig mer tid enn det jeg så for meg.

Takker igjen for alle tips, men er det noen som vet sånn ca. hva det koster å kjøpe alle delene til green grocer totalt med frakt og sånt??

lurer også på pris til cafe corner og market street

Jeg lurer også på å kjøpe Market Street og Cafe Corner. Jeg tok en sjekk for 2 dager siden, og da var totalprisen for begge to samlet kr. 3775,-. Merk: Dette var UTEN porto og eventuelle gebyrer, og basert på beste pris for hver enkelt del. Når man begynner å kombinere dette i litt færre sendinger og legger til frakt blir det naturligvis mer. Dessuten var det 8 av delene som ingen av Bricklink-butikkene hadde på lager, disse kommer også i tillegg. Men da har du en liten anelse om prisnivået ihvertfall. :wink:

Finnes det en funksjon for å gjøre dette?

Det nærmeste jeg har kommet med Bricklink-funksjonalitet er å laste ned delelisten (Catalog - Download - Inventory og så laste ned i XML-format) og så laste denne inn igjen (litt modifisert) i Wanted-listen (Wanted - Upload og så lime inn innholdet av XML-filen i den store boksen der). Deretter kan du velge Wanted - By Shop og se hvor mange av klossene de forskjellige butikkene har på lager. Derfra har jeg ikke funnet noen bedre måte enn å gå inn på hver butikk og legge til ønsket antall i varekurven, bestille og så slette det som er bestilt fra ønskelisten. Gjentas til ønskelisten er tom. :wink:

Prisen jeg nevnte er funnet på en litt annen måte, men dette er fortsatt work in progress så jeg sier ikke så mye mer om det nå. Det var mest ment som en saksopplysning.

Den metoden er jeg kjent med. Vet ikke helt hvorfor du må laste ned XML for så å laste opp men. Det er jo mulig å bare velge settnummer, og registrere det som en wanted-list eller legge delene til i eksisterende liste.

Det ante meg at det var en smartere løsning, ja… :blush: Takk for tipset, skal prøve neste gang det blir aktuelt!