Komme i gang?

Det er mange flinke og kreative legobyggere her på forumet etter hva jeg kan se, og jeg trenger noen tips. :smiley:

Jeg sitter kun med legoen fra barndommen min, som ikke er all verden. Hvordan kommer man i gang? Med det mener jeg: anskaffelse av brikker. Hva vil dere anbefale en “nybegynner”?

Kjøper man enkelte klosser fra f.eks. Bricklink etter hvert som man trenger? Hvor mye kjøper man da av gangen? Kjøper man sett og skaffer brikker på den måten, eller kjøper man diverse løse brikker f.eks. løsvekt fra Outland eller fra esker med løse brikker? Hva er billigst og smartest? Man må jo begynne et sted :stuck_out_tongue: :wink:

For min del begynte det også med barndoms legoen.

Om du ønsker å realisere spesefikke ideer er nok Bricklink eller Bricks and Pieces det beste. Jeg har personlig brukt Bricks and Pieces, legos egne “kjøp enkelt klosser” ordning. Mest fordi jeg slipper å kjøpe fra en tredjepart og finne ut av frakt, toll o.l. og prisene er gode. Tror nok ikke jeg vil anbefale Outland, hvor både utvalget og prisene dårlig, i allefall etter min erfaring.

Sett kjøper jeg når jeg ønsker å bygge den spesefikke modellen. Med mindre der følger med helt spesielle og sjeldene deler jeg trenger, er det sjeldent sett blir plukket fra hverandre for kun delene her i huset. Men ekstra delene og eventuelle små side builds går i delkassa.

Personlig finner jeg ut av prosjektet først, enten en instruktionsbok fra andre eller en digital build i LDD for å finne ut hvilke deler jeg trenger og hvor mange. På den måten sitter ikke jeg med at hav av brikker jegg ikke har planer for… Det har jeg desverre ikke råd eller plass til :stuck_out_tongue: så bestiller jeg de delene jeg trenger fra B&P.

Håper det hjelper litt :slight_smile:

Nice, takk for svar. Skal sjekke Bricks & Pieces. :slight_smile:

Jeg begynte vel med å møte noen fra Brikkelauget på Teknisk Museum iallefall:)
Eller, begynte vel med å bygge Lego for SjanteJr når jeg fremdeles var I Dark Age, og når han tok over mer og mer selv, så ble det noen sett i forbindelse med en rabattkampanje P4 hadde, etterfulgt av en par-tre brukthauger og brukte sett fra Finn.
Deretter rullet Legoballen…og det ble mer fra Finn, blant annet 6 modulhus, alt for lite handling på jubileumsturen, x antall kjøp fra Bricklink rett under MVA grensen og både løsbrikker og sett fra Lego og Brikkebutikken.

Kommer litt ann på hva du vil bygge egentlig.

Hvis du f eks vil bygge modulhus så anbefaler jeg å kjøpe noen modulhus på tilbud, da får du et bredt utvalg deler som passer til å bygge hus av. F eks Lekekassen.no har jo greie tilbud på modulhus nå, og ToysRUs har vel prismatch. Så kan du supplere med f eks vanlige brikker i en spesiell farge fra Bricks & Pieces og andre deler etterhvert som du ser behovet.

Ofte er det mulig å få de større “vanlige” settene med gode rabatter hos de store kjedene. En vanlig City politistasjon med 40-50% rabatt har ofte en god del brukbare deler i hvitt/blått/dbg/lbg, mens en brannstasjon kan bli litt… rød.:laughing: Samme gjelder store sett fra f eks Ninjago/Friends, kan være mye bra deler i fine farger. Men husk at det bør være skikkelig rabatt hvis du ikke har noen interesse av settet! Kjøper (nesten) aldri LEGO med mindre enn 30% rabatt. Lisensierte sett som Star Wars er ofte dyrere når du sammenligner pris per brikke, så de er ikke like gunstige som delepakker.

Når du har en brukbar bredde i samlingen så er det sannsynligvis best å kjøpe brikker mer målrettet fra Bricks & Pieces eller Bricklink.

Brukt LEGO kan jo være ok, men kvaliteten er jo ofte litt ymse. Selv så blander jeg vanligvis ikke brukte klosser inn med “nye”. Kjøpte selv en 50+kg brukthaug når jeg begynte, og sorterte ut komplette sett som jeg så solgte. Endte opp med å få tilbake det jeg betalte, pluss masse utgåtte sett som jeg var interessert i samt en god del kilo brukbare klosser. Samtidig så får man jo oppdatert seg litt på byggteknikker i de offisielle settene, samt god oversikt over hva som finnes av deler. Hadde mange aha-opplevelser når jeg gjorde meg kjent med utvalget av brikker, mye nytt siden 80-tallet. :smiley:

Edit: For meg så var det en modningsprosess når det gjaldt komplette sett; Til å begynne med så bygget jeg dem, og skulle de demonteres så ble alt samlet i en pose for seg. Nå blir sett demontert og sortert ut i delelageret over en lav sko, unntaket er kanskje D2C sett.

Hos meg gikk nok dark age over i en slags dark sleep med ett annet technic model, men savnet den gode gamle byggingen. Rømmte litt fra det folk ville mene var barnslig. Men så fant man AFOL og bricklink. Da startet jeg med å bygge opp noen av mine technic sett.
Senere fant jeg Modul husene og fant igjen den gamle bygge gleden.

Så fant jeg Brikkelauget. Hadde en model stående fra barndommen som trengtes en oppussing. Så da ble veien kort til å velge Classic Space som hoved tema.
Her fortsatte jeg med å bygge skip og rombase. Noe går på egenhånd, andre planlegges helt eller delvis i LDD.
Sitter med en del klosser.
Men ellers kjøper jeg sett med det mål at jeg vil bygge det.

Jeg mener den beste måten å skaffe deler på er å bygge. Når du skal bygge MOCs vil det være et utvalg deler du trenger og da kjøper du de. Etter å ha bygd mange MOCs vil delesamlingen ha blitt så stor at du har det meste du trenger til å bygge det du vil. Når du kjøper deler er det viktig å sammenligne prisene fra alle de mulige kildene. BrickLink, Bricks & Pieces og Pick a Brick er nok de beste alternativene når det er snakk om mindre mengder. Når du skal ha veldig store kvanta bør du satse på LUGBulk.
Det kan også være lurt å kjøpe et og annet LEGOsett og ta delene fra de ettersom dette vil gi deg en mer variert samling. Det er lettere å komme opp med kreative løsninger som utnytter spennende deler hvis du har disse delene for hånden. Når en kjøper fra for eksempel BrickLink er det lett at en kun skaffer deler en trenger og det kan da bli vanskelig å få en samling med stor variasjon. En annen god måte å skaffe seg stort “delemangfold” på er å kjøpe billige hauger med løsklosser fra Finn.

Nå for tiden bygger jeg ting til en legoby, dermed inngår også modellhus. Jobber med en MOC-togstasjon/køsystem. Har også litt lyst til å bygge slott og borger. Men holder meg til minifigur skala, så lite technickjøretøy og andre “oversized” modeller.

Takk for forslag, forresten.

Velkommen i klubben!
Mange gode tips som jeg skriver under på! Bricklink, Lugbulk og sortering av sett
Selv bygger jeg mye togrelatert, dog samler jeg på noen serier som for eksempel modulhus, architecture, lego ideas settene mm
Det kan være et bilde av en bro, et tog jeg har sett på en stasjon (og tatt bilde av, man vet aldri…), en togstasjon man synes er fin (og også har tatt bilde av) som er starten på hva jeg skal bygge. Deretter følger søk på nettet etter flere bilder etc.
Siden jeg er en taktil bygger er jeg nødt til å ha klossene mellom hendene for å bygge. Det innebærer at jeg må ha en stor samling. Dermed lurer sorteringsspøkelset i krokene, og når sant skal sies ser legorommet for tiden ut som et stort kaos. Mellom prosjektene bygger jeg ofte standard Lego sett (har en voksende backlog) som gir meg god adspredelse, inspirasjon med nye brikker eller byggemåter.
Det er ingen fasit på hvordan man skal dyrke denne hobbyen, det viktigste er å ha det gøy!
God bygging!

Tollvesenet har en grense på 350,- inkludert frakt.
Så lenge vi handler for under 350,- inkludert porto på Bricklink slipper vi fortollingsgebyr og merverdiavgift.
På LEGOs egne sider, Brick & Pieces og Pick a Brick, er fortolling ikke et problem.

Ok, takk for info :smiley: