Kjøpe ny 10030 fra bricklink

Vurderer å slå til på denne: bricklink.com/store/home.pag … 7#/shop?o={“invID”:“103715087”}

Mulig dette er et dumt spørsmål, men…

Jeg er skeptisk til å kjøpe så dyre ting over nettet når det ikke er en stor kjede som selger, og har aldri brukt nettsiden før. Ser at selgeren har bare fått tre tilbakemeldinger så langt, men alle er gode. Butikken har dessuten en egen facebookside, virker seriøst.

Skulle tro at det var trygt å kjøpe den? Vet at det ikke går an å få et 100 % svar. Men om noen som har erfaring med å kjøpe et så stort sett fra bricklink kan si noe om det kjøpet er jeg takknemlig :slight_smile:

Ville vært svært skeptisk. Tre tilbakemeldinger når butikken inneholder såpass mye? Dessuten kun to positive - og to kansellerte ordrer. Ikke direkte tillitvekkende. Å kjøpe en minifigur til 40-50 kroner derfra? Joda. Men å bruke tusenvis av kroner - pluss frakt, moms og toll… nei, som sagt: Skeptisk.

Som sagt, jeg har aldri brukt bricklink før så vet ikke hvor hyppig det legges inn ordre hos en ny butikk; The brick hut som butikken heter ble aktiv på bricklink i mai i år såvidt jeg kunne se, så det kan være en del av årsaken kanskje? Kan det være at høy pris på de fleste varer de selger i kombinasjon med at de ikke har vært på bricklink lenge være forklaringen på antallet tilbakemeldinger?

Beskrivelsen av produktet virker genuint forresten. Jeg har egentlig en god magefølelse, muligens fordi jeg har veldig lyst på den. Litt naiv tankegang kanskje…

Neste steg blir i hvert fall være å be dem sende bilder av de to de har, så får jeg evt. ta det derfra. Litt bekymringsverdig at de ikke legger bilder ved egentlig, når jeg tenker på det?

Hvorfor akkurat den butikken?

Det er andre som har det samme settet i samme stand til lavere pris, og som har vesentlig flere positive feedbacks.

Ikke flere som hadde en uåpnet til den prisen, mulig jeg så feil

2000 dollar er jo helt vilt, får jo minst 500 dollar i ekstra utgifter pga mva :open_mouth:
Har du feks undersøkt om outland har det liggende?
Du kan få utrolig mye ny lego for 2500+ dollar, har du undersøkt hvor mye det koster å kjøpe delene løse?
Hadde også seriøst revurdert behovet for å måtte ha settet nytt :wink:

Husk å huk av for “sealed” der jeg har markert med gult når du søker, så får du kun uåpnede sett.

Det har vært et par sånne på Finn i det siste også.
Sjekk det, og kanskje i et par av de norske Legogruppene på Facebook først. Kan være en del å spare…

Takker for alle svar!

Har ligget et par 10221 Super Star Destroyer ute på finn ja, men ikke 10030 Imperial Star Destroyer. Hva er de norske legogruppene du sikter til, link? :slight_smile:

Jeg bricklinket 10030 til ca 98% komplett stand. Droppet UCS klistremerke, magneter, deflector shield tårnene og hjulene til motorene. Vil tro du kan klare det til under en tredjedel av kostnaden til en forseglet versjon.

Jeg har ikke plass til å bygge den akkurat nå, men kanskje en dag jeg flytter, hehe :slight_smile: Så tenker å bare ha esken foreløpig, så ser jeg bare hva jeg gjør med den i framtiden.

Men det ser altså ut som at jeg må ut med 20k for å få sendt en forseglet en til Norge altså. Festlig pris.

Må bare legge til at selv om dette settet ser veldig bra ut, så var den var noe ordentlig dritt å bygge. Og det kan godt tenkes at konstruksjonen må forsterkes etter hvert at “nesen” begynner å sige nedover. Har aldri bannet så mye til et LEGO sett før… Er glad designerne har blitt flinkere og flinkere gjennom årenes løp. Så denne saken er definitivt ikke verdt å betale 20k for i mitt hode.

Hehe, Lego kan være frustrerende enkelte ganger :wink: Men damn, det du beskrev der hørtes jo ikke bra ut da skybert. Men altså, det er ikke umulig at esken vil forbli uåpnet i flere år om jeg kjøper den, så null problem likevel :laughing: (Jeg liker ikke denne lol-smileyen, ser jo ut som at han gjør narr av folk)

Hørtes kanskje sykt ut å bruke så mye og ikke bygge den, men jeg liker bare tanken på å ha settet i seg selv, to be honest. Rett og slett digger uåpnede esker og at jeg har muligheten til å bygge settet en gang om jeg får lyst, og da synes det er verdt prisen. Jeg er nok ikke den eneste som tenker sånn, selv om jeg kanskje er ekstrem, hehe :slight_smile:

Ikke for å kommentere deg personlig, men jeg har aldri forstått det med uåpnede esker :stuck_out_tongue: hehe.

Jeg prøvde (og klarte tid dels) under min “dark age” å bevare et sett i eske. Det var liksom det siste Lego-settet jeg fikk før jeg ble “for voksen” til slikt. Fikk det av en kompis når jeg ble 18 tror jeg… Det ble stående så lenge jeg ikke hadde noe særlig intresse for Lego, men så fort jeg kom ut av the dark age så åpnet jeg den.

Dette er en av de tingene jeg elsker med LEGO. Noen samler på uåpnede sett, noen samler på sett fra 80-tallet, noen på technic og noen på Star Wars. Noen kan ikke huske sist de bygde et sett, det er kun MOCs som gjelder. Noen rister på hodet til de som bygger kun technic-mocs, og noen rister på hodet til de som kun bygger digitalt. 1000 måter å drive hobbyen på :smiley:

Lykke til videre i jakten på settet! :slight_smile:

Vel skrevet Harald.

Hobbyen Lego er like allsidig som klossen selv. Alle har sine måter å “drive” med Lego på.
Selv om enkelte kanskje rister litt på hode av hva andre gjør. Så er det slik du vil gjøre det.

For min del er jeg nok litt av hvert. Bygger, samler (ikke nødvendig vis i esker) og sett bygger.

Med fare for å spore tråden helt av her… Det er veldig interessant å lese hva andre tenker om det å åpne/ikke åpne. Jeg har all min 80-talls Lego, litt fra eldre søsken på 70-tallet og noe fra tidlig 90-tall. Så tok dark age meg i 93-94, 13-14 år gammel.
Så var det påan igjen når min førstefødte ble 5 år i 2005, 3 barn til etter det så tok det helt av fra 2010.

De senere år har jeg kommet til et punkt der jeg ikke har plass til mer ferdigbygget eller utstilt, selv om jeg har et eget rom på nesten 30 kvm til kun Lego. Jeg kan ikke slutte å kjøpe Lego jeg vil ha, eller gå forbi gode tilbud, så da hoper det seg opp uåpende sett da.
I kott, skap og under bordene Legobyen er på.
Har i overkant av 300 uåpende sett i dag. Bl.a. 20 av dem NISB modulhus, 5 tog og mye annet “exclusives og hard to find”. Jeg har minst ett av hvert modulhus bygget, det var de som virkelig fikk meg hektet i 2010 (Grand Emporium). De andre jeg har, noen av dem, vil jeg bygge i fremtiden for å lage XL versjoner men minst 1 av hvert er ment å beholde som investering i fremtiden. TH ligger allerede på 5-6.000 kr, GE på 4500 kr pr stk.
30 år gamle NISB sett går for høye summer i dag, selv små City(Town)sett. Andre eksempler er #6990 Monorail Transport System fra 1987 og #10196 Grand Carousel fra 2009.

Så lenge jeg har mulighet å kjøpe og lagre tenker jeg det er en god idè å gjøre det. Uansett gøy å ha et eget “lager” av sett jeg KAN åpne og bygge når og hvis jeg vil. Nå tar de 4 barna opp mye tid men når de flytter ut…

Wow, kult å se så mange nye innlegg. Jeg har to små legoer bygget hos meg, resten er uåpnede esker. Hadde ikke hatt plass til noe mer. lol

Når det gjelder 10030, så ser det ut som om jeg kan bestille fra en norsk nettbutikk jeg har brukt før.

La av en eller annen grunn ikke merke til det du skrev om 300 uåpnede sett…Det er jo helt vanvittig…Med årenes løp blir det sikkert oppimot 1 million kroner i Lego, ettersom mange av dem stiger i verdi. Vet ikke hvor mange av dem som er store sett da, hehe :slight_smile: Men at verdien passerer millionen er vel ikke umulig.

Jo, det skjønner jeg godt, i mine øyne er ett uåpnet sett mye mer verdt enn ett åpnet og skal man samle på ting skal det være inntakt.