Jadda.

Lurer egentlig på om dette ville solgt noe særlig.

aftenposten.no/familieogoppv … 8001_1.snd

Det tror jeg absolutt det ville og har vanskelig for å se Legos argumentasjon for videre vurdering. Breaking Bad-sett baserer seg på ulovlig virksomhet så det kan jeg forstå, men dette?! Det er jo det motsatte, lov og orden som i god Legoånd ville videreført den etterhvert lange rekken diverse politisett.

JEG hadde kjøpt et par av dette og plassert det ene inn i en MOC av en rettsbygning og spart på resten. Skurkene må jo dømmes før de settes i fengslene? PÅ den måten lærer jo ungene litt om gangen innefor jusen.

Skjerpings Lego.

Tror nok det var teksten som gjorde at dette ble tolket i politisk retning og ikke noe annet. Samme bildene med en generell tekst er jeg helt sikker på at ikke hadde blitt fjernet.

Det er litt søkt at LEGO skal bruke politikk som argument når de har et offisiellt sett med det Hvite Hus…

Jeg ser ikke helt den, det Hvite Hus er i seg selv politisk nøytralt, vel? Høyres hus hadde kanskje vært politisk.

Men jeg sliter likevel med å forstå at “kvinnelige høyesterettsdommere” er så mye mer politisk enn “kvinnelige forskere”. Kanskje Lego rett og slett bør ta hintet og sørge for bedre likestilling selv, flere kvinnelige politi- og pirat-minifigs, flere mannlige Friends-minidolls (i Friends-settene er jo kjønnsbalansen enda mer creepy enn i City).

Det synes jeg faktisk ikke, det er jo bare et sett av en kjent bygning.

Hvis settet derimot kom med en Obama minifig og en beskrivelse som knyttet settet til demokratene så ville det vært politisk.

(Uff… nå fikk jeg tanker om et oval office LEGO sett med Bill Clinton og hans unge assistent… :astonished: :open_mouth: :laughing: )

Fra hjemmesiden til hun som laget forslaget:

Celebrate women in law with the Legal Justice League! For 192 years, the constitutionality of United States law was decided by men alone. Then in 1981, President Ronald Reagan appointed Sandra Day O’Connor to become the first female justice of the U.S. Supreme Court. Three women have since joined O’Connor in representing the female half of the U.S. population on the Supreme Court bench: Ruth Bader Ginsburg (1993), Sonia Sotomayor (2009), and Elena Kagan (2010).

Hvis hun skrev noe lignende på Ideas så forstår jeg at LEGO mente det var politisk.

Du har et poeng. Men med tanke på at det var Reagan som utnevnte første kvinne (riktignok er de tre nåværende utnevnt av demokrater) er jo utviklingen faktisk partipolitisk nøytral, i alle fall.

Uansett, det hadde vært hyggelig om Lego gjorde det unødvendig å lage Ideas-sett for å få et nogenlunde realistisk antall damer i samlingen. (Og altså omvendt, med tanke på Friends - og Elves…)

Lokførerne på Horizon Express er kvinner. Ellers er jeg enig i at det er for mange menn generelt i LEGO.

Der er vi enige. :slight_smile:

Clinton settet ville jeg kjøpt!! Om ikke prsen var for STIV…

Amerikanske dommere, også høyesterettsdommere er politisk utnevnt.

Jeg ville heller satset på et lokalt rettsbygg, med en domssal, og kvinnelig dommer, og kvinnelig aktor eller forsvarer. Fortrinnsvis et dansk rettsbygg.

Nå er vel det Hvite hus ikke med som politisk sett men som et av verdens kjent byggverk inn under Arkitekt serien.
Men hadde de f.eks produsert det som et City sett så hadde saken vært en annen.

Men det til side, så er jeg helt for at det burde bli litt mer like vekt med Damer og menn i Lego i yrker som kanskje er litt for manns dominert i Lego verdnen.