Hvordan bygge LEGO-vegg?

Pratet med DyreparkenRoy som etterspurte litt hjelp til LEGO-vegg, og tenkte å spørre folket her hva dere tror om hvor solid den bør bygges.

Kort fortalt; 2x3 meter LEGO vegg med studs “ut” slik at man kan plassere klosser på den.
I og med at den er så stor så må den nok helt sikkert klossene limes, og hele konstruksjonen må forankres skikkelig i vegg.

Pris på klossene er jo ikke helt uvesentlig her, så jeg har forsøkt meg fram litt for å finne fram til en så rimelig løsning som mulig. Spørsmålet blir jo da om dette blir robust nok, eller om man det må forsterkes.

I vedlagte skjermbilde ligger det 16x16 plates (ikke baseplater) i bunn, disse skulle egentlig vært på toppen men der er litt lettere å forstå konstruksjonen slik bildet er nå. Jeg mistenker at det ikke er noen vei utenom at man må ha plates både over og under, men det vil jo gjøre det hele endel dyrere.

Opprinnelig tenkte jeg også technics konstruksjon i begge retninger ved hjelp av slike: [partimg]40344[/partimg]
Disse vil drive prisen opp endel så jeg har forsøkt meg med en enklere variant, men er som sagt litt usikker på om det er robust nok.

Så langt ser det ut til at Bricks & Pieces har bedre pris på deler her enn det jeg finner på Bricklink (bortsett fra Technics pin), men hvis noen har tips til evt. andre steder å skaffe brikker på en grei måte så mottas alle tips med takk.

…vurderer også en enklere variant med plater (ikke baseplater pga tilgjengelighet i hvit farge) direkte på en plate av ett eller annet slag.

Dersom alt dette skal opp på vegg er det uten tvil baseplater som bør være i bånn. 48x48 vil jo gjøre at dette henger sammen på en helt annen måte enn 9stk 16x16. Plater i flere lag vil styrke dette ytterligere, alternativt overlappe 48x48 med 16x16, 8x8 og 16x8 plater i tilsammen 3 lag inkl baseplatene. Alt kommer an på hva som skal henge på plata

Denne veggen blir vel noe i samme størrelse som mosaikkene som ble laget på KidsExpo. Mindre enn den ene og større enn den andre riktignok.
Her var det limt baseplater på en treplate, og mosaikkene som bestod av 6x6 plates med tilhørende klosser oppå festet på dette.
Vil tro at hvis man bruker samme prinsipp her, bare limer hvite plates på baseplatene (uff, jeg kjenner det gjør vondt å bruke ordet lim i Lego sammenheng) så burde det holde til sålenge selve treplaten er greit festet i veggen og.

Hva med å bare lime baseplater direkte på veggen?

Takk for alle innspill!

Ingen tvil om at baseplater i bunn vil være bedre en bare plates, men pga tilgjengelighet / pris på baseplater i hvit så må det nødvendigvis bli baseplater med hvite plates på toppen, så prisen økes jo endel - men det er kanskje ikke til å komme utenom.

Det er kun småtterier som skal puttes på veggen (spredte 2x2 bricks med tile på toppen), så det tror jeg skal være ganske greit.

Billigste baseplater jeg har funnet er 78,50 for 48x48 (Bricklink) / 51,26 for 32x32 (Bricks & Pieces).
Noen andre steder å sjekke pris? Trenger jo ikke være nye pene baseplater så lenge de skal dekkes med plater.
Trenger vel enten 43 48x48 plater eller 96 32x32 plater.

Hva slags lim er det som er anbefalt til slik type liming?

Hvis jeg ikke husker feil i fra Kids Expo så mener jeg det var vanlig trelim. Men kan ta feil her.