Hvor stort er egentlig 'minifig scale'?

Jeg har en drøm om å lage en Lego-modell av kirken her i bygda, som forøvrig har 150-årsjubileum i år. Jeg har holdt på med Lego siden barndommen men det har nesten utelukkende vært etter bruksanvisning og lite selvbygging. Så som nybegynner på dette området tenkte jeg å sjekke litt med fagmiljøet om hvordan man starter på et slikt prosjekt. Planen var å sette meg ned med LDD og ta det derfra, men har dere ‘proffene’ noen tips rundt hvordan dere gjennomfører slike prosjekter så tar jeg villig imot.

Første spørsmål blir naturlig nok hvor stor modellen skal være. Jeg vil at den skal være i minifigur-skala så jeg kan fylle den med ‘folk’ fra byen. Samtidig vil jeg gjerne at den skal passe inn i resten av byen, og da har jeg en mistanke om at jeg må jukse litt med størrelsesforholdet. Sagt på en annen måte; jeg kan nok ikke ha samme antall benker i modellen som i den virkelige kirken, da blir den trolig vanvittig stor i forhold til andre bygninger i byen. Det blir vel litt på samme måte som et fotballstadion vil jeg tro. Så hvor stor bør den være? Jeg tenker kanskje å ta utgangspunkt i 2 stk 32x32 grønne baseplater, men la det være igjen litt plass rundt på alle kanter.

Forslag og tanker mottas. Det bør nevnes at jeg ikke vet helt om jeg setter igang med dette, så ikke kjeft på meg om jeg ikke har en ferdig modell å vise fram med det første! :wink:

Her er bilde av kirken for de som er nysgjerrige.

En Lego-figur er ca 4,15 cm høy, noe som gjør at den i forhold til en person på 1,83 cm er i skalaen 44:1.
Utgangspunktet for denne utregningen er tatt fra denne illustrasjonen:
flickr.com/photos/gambort/2700119117/

Å bygge en stor kirke i skalaen 44:1 blir digert! :smiley:

Det er omdiskutert (se lenken HenrikLego viste til), siden minifiguren har merkelige proporsjoner. Ut fra hvilke deler av kroppen man bruker som utgangspunkt blir skalen noe mellom 1:35 og 1:48, så blir det opp til hver enkel bygger å velge hva som passer best mtp. størrelsen man ønsker å oppnå, samt hvilke deler som er tilgjengelige. Personlig bryr jeg meg lite om den nøyaktige skalaen (med mindre den faktisk er bestemt på forhånd) og ser på tilgjengeligheten av enkelte deler som f.eks buer, vinduer, osv.

Jeg for min del tar utgangspunkt i noen deler som vinduer og dører og så blir bygget i den skalaen som den blir ut fra de spesifike delene. Ikke blir ting eksakt i skala heller da man hele tiden må inngå kompromisser og avrundinger oppover og nedover i LEGO-formatet.
Ishavskatedralen som jeg for eksempel bygget ble i skal 1:100 helt eksakt (men det var bare flaks). Verdensteatret bygget ble vel i ca 1:40 skala, tror jeg uten at jeg har sjekket det helt nøye. Det viktigste er jo å få noenlunde proporsjoner mellom høyde og lengde. Samt at de mest fremtredende trekkene ved bygget man skal modellere kommer frem. I ditt tilfelle er det jo vinduene og tårnet vil jeg si.
En annen ting er at jo større modellen blir, jo enklere blir det å få med detaljer.

Uansett; lykke til med bygginga.
Ta den tida du trenger, det morsomme er jo å planlegge og bygge modellen så det er jo bare å nyte tida så lenge den varer til du er ferdig :slight_smile:

Takk for gode tips og forslag. Jeg slites litt mellom å lage en mest mulig realistisk modell og en modell som jeg kan bruke som kirke i Legobyen. Jeg fikk nemlig beskjed av min 4 år gamle datter om at Rudolf og Kana skulle gifte seg, og da trenger man jo en kirke (eller et rådhus, men jeg har ikke fått tak i Town Plan ennå). Jeg får sette meg ned og tegne litt og se om det er mulig med et kompromiss…

Men hvis det blir noe av prosjektet skal jeg poste bilder her!

Hvis? Kjenner ikke til ordet, beklager… (hint hint :wink:)

Mine personbiler er i 6-wide mens lastebilene og togene er i 8-wide. Er det noe jeg vet, er det at 6-wide tog er for smalt. Hvis man ser på svillene, er togene cirka like brede som svillene. Og siden alle vet biler er like brede som skinnebredden, må biler være i 6-wide. Og lastebiler og trailere er bredere enn personbiler, så man dem være i 8-wide. Men med bygninger aner jeg ikke så mye. Bare at jeg tar 6 brikkers høyde som en etasje, og en vanlig etasje er på 2,4 meter. Jeg pleier ikke å bygge enorme byggverk - det holder med vanlige boliger! :slight_smile:

hehe. bygg heller rådhuset i Hokksund =) det er mer interesant enn Nedre Eiker Kirke.

mvh
Eikværing

Det kan diskuteres… :laughing: