Hvor mye veier modulærhusene?

Jeg har krympet flere av modulærhusene mine til 24x24 knotter, men selv om de er mindre synes de å veie nesten like mye som før. Jeg mistenker at dette skyldes jeg prøver å bevare mest mulig detaljer fra originalen (og ofte legge noen til), er det noe jeg lærte fra mikromodulærhusene 10230 er det at detaljer = vekt (første gangen jeg skulle løfte de sammensatte bygningene var jeg sikker på de hadde klistret seg fast i bordet).

Det fikk meg uansett til å lure på hvor mye disse husene veier i utgangspunktet, oppgitt vekt på Bricklink er med emballasje og jeg har allerede bygget om mange av mine. Problemet var i tillegg at jeg ikke har noen brukandes vekt, så jeg måtte improvisere en balansevekt av en møbelplate, et stearinlys og noen colaflasker. Jeg la lyset på en sammenbrettet avis og plata mest mulig midt oppå, før jeg fintarerte med noen kort på den ene siden. I alle tilfellene plasserte jeg det jeg skulle veie 35cm til venstre for vippepunktet (give or take siden modellens tyngdepunkt ikke nødvendigvis er på midten), før jeg plasserte colaene mest mulig til høyre uten at plata vippet over (hvis jeg presset den ned ble den stående der). Resultatet for det jeg hadde for hånden ble:[attachment=0]Fulcrum.jpg[/attachment]Ombygd TH = 2 cola @ 27cm = 2.47kg
Original PR = 1 cola @ 38cm = 1.74kg
PR + eske og anvisning (men uten poser) = 2 cola @ 27cm = 2.47kg (BL oppgir 2.61kg totalvekt)

Vekten er her basert på et anslag om at en 1.5l cola veier 1.6kg, som selvfølgelig kan være helt feil. Og ja, min TH ser ut til å veie “nøyaktig” det samme som PR med eske (i den grad man kan snakke om nøyaktig med denne oppstillingen).

Så, er det noen her som kjenner / kan sjekke nettovekten på modulærhusene? Og for den saks skyld vekten av en cola?

Jeg så på min faktura for Detectiv Office fra Lego og her står det at den veier ca 6,5 Ibs. Det vil si ca 3 kilo, men det er da sikkert medregnet den pappesken den kommer sendt i.
Men tror ikke det er så stor forskjell uten.

Spesifiser cola…elmhurst.edu/~chm/vchembook/ … ycoke.html

I følge BrickLink veier Parisian Restaurant i eske med instruksjoner 2610 gram, boksen (tom) 370g, og instruksjonene 314g. Selve bygget + poser + ekstrabrikker + papplata bak instruksjonene burde følgelig veie 1926g.
Si 1,9 kg.

Husk at vekten på et slikt hus er proporsjonal med lengde + bredde + høyde, ikke volum.

Tettheten på Cola er rapportert til (som du også regnet med) 1,11kg/L, men flasken skal i tillegg veie 112g. Sånn i tilfelle du vil kjøre lovlig og vil veie lasten på hengeren. 112g feil per Cola kan fort føre til bøter.

Axel: Dette slår meg først og fremst som en veldig omfattende og vitenskapelig måte å si at du ikke vet hvor mye husene veier :stuck_out_tongue:

Det har du helt rett i, det var derfor jeg håpet noen som hadde husene og en kjøkkenvekt kunne gi meg fasitsvaret uten for mye om og men.

Er du sikker på at dette gjelder for de nye svenskeflaskene og ikke de gamle, solide? Ifølge mitt presisjonsvippearrangement (bok på blyant) veier en svenske det samme som 12 kronestykker (a 4.35g), dvs ca. 52.2g. 1.6kg var ren gjetning fra min side, hvis man oppjusterer dette til 1.72 blir vekten 2.65kg for min ombygde TH og 1.87kg for PR.

Nå snakker vi, jeg tenkte ikke på at BL hadde vekt for eske og instruksjon. Dog er jeg litt usikker på nøyaktigheten, spesielt eskevekten for GG er påfallende høy. Når det gjelder vekt av poser, papp og ekstra ville jeg gjette rundt 150g, jeg har ikke bygd DO ennå så jeg får huske å kontrollveie etterhvert (når begynte de forresten med papp?).

Sett -Eske -Inst =Modell++ CC 2591 252 255 2084 GG 3180 700 305 2175 MS 1780 229 169 1382 FB 2761 430 307 2024 GE 2903 460 297 2146 PS 2820 450 298 2072 TH 3825 488 379 2958 PC 2770 427 300 2043 PR 2610 370 314 1926 DO 2624 390 320 1914Så, ifølge BL veier PR 1926g med poser mens min veiing indikerer 1870g uten, jeg er fristet til å anta at den reelle vekten er i overkant av 1.8kg. Når det gjelder TH vil jeg anta den veier rundt 2.8kg mens min variant veier 2.6. Siden jeg ville tro vekten hadde sammenheng med arealet av ytterveggene og at min variant i såfall “burde” veid rundt 2kg, så må konklusjonen bli at jeg ikke har spart mye vekt på å redusere størrelsen. Dog står vel skråtaket for mye ekstra vekt, så jeg må ettehvert sjekke om regnskapet er bedre for de andre husene (de fleste er nedpakket akkurat nå).