Hvor får man tak volum av Lego?

Heisann!

Jeg er ny bruker her på forumet, og har nå sittet en stund og sett i gamle poster for å finne litt relevant info om hvor det er mest hensiktsmessig å handle Lego. Jeg har det siste året brukt ca 20K på Pick A Brick på legoshop.com, men synes det er dyrt der og det er begrenset hva man kan få tak i av mer spesielle brikker. Jeg ser at det er noe som heter BrickLink der man kan finne mye, men dette er for meg helt ukjent. Noen spesielle selgere etc. man bør forholde seg til der?

Jeg antar dette er et spørsmål som mange nye brukere søker svar på, så om noen kunne lage en oppsummering over hvor det er greit å handle hadde det vært topp (gjerne starte en ny sticky tråd som gjør det enklere for andre senere å finne dette)? For min del er det løse brikker som er mest aktuelt, men hvis man lager en generell oppsummering kunne den kansje også ta for seg vanlige byggesett, spesielle utgaver etc.?

Jeg savner også litt info om hva som faktisk finnes av brikker der ute. Finnes det noen total oversikt et sted (som gjerne kan importeres til Excel med bilde etc)?

Beklager. Ikke for å være negativ, men dette gjelder ikke bare til deg. Men er det ingen som leser på forumet før man spør?
Spørsmål om hvor man kan kjøpe gjentar seg ofte. Det virker som folk melder seg inn og skriver rett i forumet uten å lese litt først.

LEGO verdenens Finn.nohttp://www.bricklink.com
Oversikt sett og deler http://www.peeron.com
Oversikt sett http://www.brickset.com

Det finnes jo flere alternativer for å få tak i store volum av LEGO.

Ett alternativ er jo som du sier å bruke Pick a Brick på shop@home.

Andre alternativ er den siden som du nevner som er Bricklink.com
Bricklink er egentlig en samling av flere “butikker” om man kan kalle det det. Der er det mange personer som selger LEGO både brukt og nytt. Noen lever tilogmed av og selge LEGO på disse butikkene.
Fordelen med Bricklink er at man ved bruk av katalogen der kan finne frem til den delen man er interessert i og i den fargen man vil ha og finne hvilken butikker som selger denne delen i det antallet man vil ha til lavest mulig pris.

Ved bruk av “wanted” biten i Bricklink kan du legge til en liste av deler som du er på jakt etter og enkelt se når det dukker opp en butikk som har det du trenger.

Ett tredje alternativ er å bli betalende medlem her på Brikkelauget, da får du tilgang til LUGBULK som er vår måte å handle direkte hos LEGO for en billig penge.

Siste alternativet er jo å kontakte LEGO direkte for å forsøke å få handlet inn direkte fra dem. Stort sett er det bare de som er sertifiserte profesjonelle LEGO byggere som får tilgang til dette (slik jeg har forstått det).

Som jeg skrev i mitt innlegg hadde jeg sittet og lest et par timer på forumet før jeg postet min melding, men fant ingen tråd som svarte entydig på mine spørsmål. Jeg antok at mine spørsmål var relevante for flere nye brukere, og det var derfor jeg foreslo å lage en sticky tråd med dette.

Ditt svar var for meg unødvendig arrogant og svarte egentlig ikke på mine spørsmål. FONIX tok seg derimot tid til å lage en bra oppsummering med en beskrivelse av hva bricklink er.

Velkommen Gunnar! Ikke bry deg om Eiker86, du venner deg fort til ham, han leser alle innlegg og passer på at alle holder seg til tema og ikke spør om noe som er svart på før :unamused:
Vi driver nemlig ikke med dette for moro skyld…

Jeg lurer litt på det samme som deg, og tillater meg å gjenta ett av punktene dine:

Noen som har noen spesielle selgere/forhandlere å anbefale på BrickLink?

Jeg er av den gamle skolen, og blir fort forvirret når utvalget er for stort.

Bruker Bricklink en del, men skulle gjerne vite om skikkelige bulk muligheter… sånn 2500, 3500 osv brikker av en bestemt type.

BL har jo noen som har kapasitet til å selge så mange på en gang, men det blir dyrt det òg gitt, ja for ikke snakke om en skikkelig kostnad på pakken da.
(2500 1x8 brick veier sikkert en del)

Nå har antagelig ikke jeg mest erfaring av alle her inne på Bricklink, men jeg har god erfaring med disse butikkene på Bricklink:
1001bricks i Frankrike
Tweak a Brick i Nederland
BRICKSHOP HOLLAND i Nederland

En ting som kan være lurt å tenke på er at det som regel blir høyere fraktkostnader når din bestilling kommer fra utsiden av Europa.

Jeg har handlet endel på bricklink fra flere forskjellige selgere, og har ennå til gode å ha en negativ opplevelse med noen av dem. Noen selgere har jeg brukt mer enn andre, men da kanskje mest fordi de ofte har flest av de tingene jeg trenger. Et par bricklink-selgere jeg liker:
Helge (bricklink.com/store.asp?p=helge), medlem av brikkelauget selv, og gir 10% til brikkelauget-medlemmer. Bra for store kvanta, og rask ekspedering.
ChromeBricks (bricklink.com/store.asp?p=ChromeBricks). Han her driver og maler ymse brikker i chrome-farger og slikt, men har også et godt utvalg brikker i ordinære farger. Han er rask og yter god service.

Ellers er det vel på bricklink som på ebay, sjekk feedbacken. Jeg pleier å lage en wanted-liste for de brikkene jeg ønsker meg først, og så se etter hvilke(n) selger(e) som kan gi meg mest mulig av det jeg skal ha, til fornuftige priser. Etter hva jeg har skjønt er det lite humbug på bricklink. Eneste som kan være greit å sjekke er hva slags fraktpriser de tilbyr, og om de tar noen ekstra gebyrer f.eks for bruk av paypal.

Men egentlig vil jeg bare anfebale å komme i gang med å lære seg bricklink å kjenne, for det kan framstå som litt rotete å komme i gang i begynnelsen, men når man først er kjent med hvordan ting henger sammen, så er bricklink gull! :slight_smile:

Takk for tips, spesiellt likte jeg den ønskelistefunksjonen, mye greiere enn å gå gjennom butikken fra a til å sånn som jeg har gjort.

Sliter også litt med numrene på brikkene, de som står i byggeinstruksjonene er ikke det samme som på bricklink, eller har jeg misforstått?

Jeg får nok bare hive meg uti og prøve…

Bruk av www.bricklink.com:

Når det gjelder tips om spesielle butikker kan jeg også nevne 1001bricks i Frankrike. Har bra utvalg og til lav pris, fantastisk service. Får tilogmed sånn rabatt voucher om du handler der ofte/mye. Dette er en butikk jeg har handlet mange ganger fra.

Helge er jo også ett hett tips da man får 10% rabatt hos han om man er betalende medlem på Brikkelauget. Slik jeg har forstått det kan man også sende han en melding om man skal ha store kvanta av noe som han har lite av på butikken, så får man ett svar om han kan skaffe det og til hvilken pris. Har ikke brukt han selv enda, men går å tenker på ett større innkjøp nå i forbindelse med ett prosjekt jeg holder på med. Men avventer å ser prisene på LUGBULK bestillinga jeg har inne nå.

Ellers så er det jo ett slags ratings system på Bricklink også. Man kan se om en butikk har fått mye gode tilbakemeldinger eller ikke. Er alltid lurt å se på tilbakemeldingene som står på butikkene uansett. Noen kan være billige og ha god service men være veeeldig trege. Andre kan levere kjapt og billig men pakker delene dårlig osv.

Jeg synes den katalog saken er flott å bruke for å finne frem til rett del.
Så sorterer jeg etter om jeg skal ha nye eller om brukte deler er ok, og deretter om jeg er på utkikk etter en viss mengde. Da sitter du igjen med en del butikker. Sjekk så tilbakemeldingen på disse butikkene. Velg bort de med dårlige tilbakemeldinger.
Så kommer jo problemet om du i tillegg skal ha andre deler samtidig, er ikke sikkert du finner den andre delen i den butikken du fant den første delen billigst og i rett antall.
Og til sist sjekk hva du betaler i frakt hos de butikkene. Dette varierer også mye.
Når det gjelder leveringstid så syns jeg som oftest butikker lokalisert i Europa går kjappest. Ikke det, det hender at enkelte andre kan levere kjapt også.

Stemmer nok det, dessverre kan man kanskje si. Når man legger til deler i Bricklinks katalog bruker man normalt sett design-nummeret som står på delen et sted, f.eks er dette 3001 for den vanlige 2x4-brikken. Det som står i oversikten i instruksjonsheftene er derimot LEGOs elementnummer som da er f.eks 300121, “rød 2x4-brikke” (i dette tilfellet er da de fire første sifferne design-nummeret, og de to siste er farge-ID, rød er farge 21 hos LEGO. Så enkelt trenger det såklart slett ikke alltid være :wink:). I en del tilfeller kan du søke på elementnummeret i Bricklinks katalog og komme til katalogsiden for design-nummeret, men det er langt fra alle deler som har elementnumre registrert, og i hvert fall ikke for alle mulige fargekombinasjoner.

Hei,
har brukt Bricklink.com og Paypal.com de siste 7-8 årene, inkludert da jeg bodde i Kambodsja. Til nå har jeg bare hatt negativ erfaring med en selger i Nederland som ikke likte at jeg kommenerte hans uhyrlige vekslingskurs mellom Euro og dollar, men det er jo nå ordnet etter at Bricklink ryddet opp i dette. I min lille butikk BE har jeg hatt enkelte kjøpere som er useriøse, dvs. at de “glemmer” at frakt legges til, selv om dette er spesifisert på butikkens splash side. Om du er i tvil, les splash sidene i den butikken der du handler.
Min metode er å bruke katalog funksjonen, se etter brikken(e) jeg trenger, sjekke kvanta og pris og om butikken har alle brikkene jeg trenger, og så se etter butikkens rating. Jeg har til gode å ikke få varer sendt. Eneste aber er fortolling for pakker med verdi over 200NOK fra utlandet, men da er jo Helges butikk grei.
God bygging og brikkesanking,
Bård

Dette har vist seg å være den rimeligste/enkleste metoden for bulkkjøp[*]. Hvis man vil ha store kvanta av relativt få forskjellige elementer, og man er seriøs :exclamation: (husk, det tar tid å sjekke lageret og regne ut og sånn, og når man lever av dette er tid=penger), så kan man sende Helge en melding med en liste av det man trenger, og så får man som regel god pris i forhold til BrickLink-prisen. Man kan gjerne sjekke BrickLink-butikken hans for å se hvilke elementer som er tilgjengelig, men jeg tror at det finnes mer på lageret enn det BrickLink sier. En annen fordel er at pakkene sendes fra Norge og da skal det være 1) lave/faste fraktkostnader for tunge pakker, 2) ingen fortollingstull (dog blir MVA lagt til).

[*] …sånn bortsett fra LUGBULK, men da er det en begrensning på hvor mye vi kan kjøpe i hver runde.

Heisann!

Som trådstarter vil jeg nå dele mine erfaringer med BrickLink! :slight_smile:

De siste månedene har jeg lagt inn 60 order av forskjellige størrelser via Bricklink fordelt på 40+ forskjellige butikker. Min erfaring er at holder man seg til butikker i Europa (og først og fremst Tyskland) er det det gunstigste mht. fraktpriser og leveringstid.

Av mine 60 ordre har 50 ligget rett i underkant av NOK 200,-(før frakt), og ingen av disse har blitt stoppet i tollen selv om totalbeløpet har overskredet 200,- inkl frakt. På hver enkelt bestilling har jeg bedt om at verdien som skrives utenpå pakken er beløpet eks frakt (Sitat: Please use the value EUR XX.XX on the outside of the package). På de 10 andre litt større bestillingene har 3 vært hos http://www.bricklink.com/store.asp?p=helge (fra Norge) , og av de 7 siste har jeg måttet betale tollgebyr/moms på 5 av dem.

Når det gjelder fraktpriser har de variert enormt, og den generelle anbefalingen min blir å styre unna butikker i USA hvis de ikke har særdeles gode tilbud da man fort kan oppleve 70-80,- i frakt på en bestilling på 200,- (men dette kan man også oppleve fra butikker i Europa). Alternativt kan man bestillle langt mer enn for 200,- slik at man kalkulerer inn tollgebyr/moms i sluttprisen (og at fraktkostnaden blir prosentvis lavere av ordresummen).

Jeg har opplevd et par ganger at det har manglet varer i ordrene, og da har dette blitt løst på en flott måte av selger. Jeg har ennå ikke opplevd at sendinger har blitt borte i posten selv om de sendes uregistrert (som brev og ikke pakke).

Av butikker jeg har handlet med skiller en seg ut som en soleklar favoritt, og det er http://www.bricklink.com/store.asp?p=slim…pickins fra England. De har hatt rimelige priser på brikkene, lave fraktpriser (ca. 15-25,- har vært en gjennomsnittsfrakt) og leveringstiden har kun vært 2-3 dager.

Min erfaring med http://www.bricklink.com/store.asp?p=1001bricks som noen har nevnt her tidligere er blandet. De har meget lave fraktpriser, men er generellt dyre på brikkene (men de har en fantastisk utvalg). I tillegg har jeg opplevd de som veldig trege da de kun sender varer 1 gang i uka.

Hva er dere andres erfaringer med sendinger over NOK 200,- og hva som blir stoppet i tollen eller ei?

Takk for at du deler dine erfaringer. Nyttig!

Jeg har bare kjøpt 12 ganger via bricklink (startet opp i desember), men samtlige ordre har vært på godt over 200NOK og de har vært fra både USA og Europa. Jeg har ikke notert ned hvilke som ble stoppet og tollbehandlet, men vil tippe på at det er ca halvparten eller rett under det.

Hvis selve varen koster under 200,- skal man ikke betale moms, selv om totalprisen inkludert frakt overstiger 200,-. Samme om frakten er 2,- eller 1000,-. Koster varen mer enn dette skal man betale moms på hele beløpet.

Eks.

Vare: 201,50
Frakt: 20,-
Totalt 221,50 + 25% moms (og fortollingsgebyr)

Vare 199,99
Frakt 50,-
Totalt 249,99 og ingenting mer.

Dette regnes ikke utifra hva du betaler, men hva kursen er når pakken ankommer Norge. Hvis kursen stiger på en pakke som i utgangspunktet akkurat går under, kan den plutselig bli momspliktig ved ankomst Norge. Disse kursene står på Toll-direktoratet sine sider og oppdateres hver mandag mener jeg.