Hva er "greit" å bruke?

Jeg har hørt mange ganger uttrykket “purist”. Jeg har funnet ut at det betyr at man ikke bruker noe annet enn Lego sine brikker. Men det er forsatt noen ting jeg ikke er helt sikker på.

Er hyssing, filt, ståltråd, fiskesnøre, små ledlys og lignende “lov”?

Er det greit med custom minifigurer eller tiles hvis man bruker ekte Lego brikker og bare tegner, maler eller printer på dem? Er for eksempel firmaer som for eksempel minifigs.me og Citizen brick greit?

Er Brickforge, Brickarms, Brickwarriors akseptert?

Kan man bruke hjemmelagde klistremerker?

Kan man drille hull i en brikke for å få plass til ledlys?

Funker Wicked brick og FaBiOX?

Hva er “greit”?
Hvis det er noe du føler jeg har glemt å skrive om så gjerne skriv det.

Du er nok den eneste som har svar på disse spørsmålene.

Det finnes ofte føringer for hva som er akseptert under utstillinger og under arrangementer i regi av LEGO selv, men man er som regel sitt eget moralpoliti. Det er mange som bruker ulike former for LED-lys, custom-trykte brikker, brikker som er forkrommet, noen borer i klossene for å få til kunstinstallasjoner, hjemmelagede klistremerker forekommer osv. Ja noen er såkalte purister som kun bruker offisielle LEGO produkter i alt de gjør, men dette helt er opp til hver enkelt. :slight_smile: Så lenge man holder seg unna piratmerker.

Jeg tenker at så lenge man kun bruker ekte LEGO og ikke modifiserer brikker ved å borre etc. er man innenfor :slight_smile:

Det er vel opp til hver enkelt så lenge det er LEGO og følger regler på utstillinger og konkuranser :smiley:
Alle har sin egen grense på “purisme” :laughing:

Lego hobbyen er allsidig og egentlig ikke noen begrensning på hvordan man holder på med den.
Hva hver enkelt bygger og bruker hjemme i sin egen stue, er det opptil en selv å bedømme hvor grensene går.

Men skal man ha ting med på evener og bygge til konkurranser så bør man følge de føringer som er satt.

Kloner og piratkopier er alltid å holde seg unna.

Jeg har borret i LEGO noen få ganger, for eksempel hvis jeg skal ha lys i noe. Det mener jeg er innenfor.

Jeg har også laget egne klistremerker til spesielle prosjekter, og det er det flere andre som gjør også, og jeg vet noen har brukt egen “hyssing” når legotrådene bare ikke er lange nok.

Som de fleste andre: hold deg til LEGO brikker, så er du sikker.

Her er det veldig opp til enhver, som flere sier.

Jeg balanserer det med formålet med det jeg bygger: er det en modell av et hus, f.eks, modifiserer jeg så lite som mulig. For modeller som skal styres/bevege seg, kan jeg godt modifisere ganske mye. Jeg gjør en del automatisering og belysning med Arduino. For å få det til å fungere og se bra ut, kan det være nødvendig å være litt liberal med borret og kniven. :wink:

Beste eksempelet jeg har er togskinner - for å kunne styre sporvekslere, få et mer realistisk oppsett av skinner etc. Kan også finne på å kutte skinner hvis jeg f.eks trenger et spesifikt antall knopper lengde på et sidespor.

Tusen takk for alle svarene! :slight_smile:
Jeg forstår at jeg ikke skal bruke piratkopimerker, men regnes Brickforge, Brickarms og Brickwarriors som piratkopimerker? De konkurrerer ikke akkurat med LEGO.

Som du selv sier - de konkurerer ikke med LEGO, og de lager ikke piratkopier av LEGO-produkter. De er spesialisert på deler som LEGO selv ikke lager (eller lagde, for noe kom riktignok i ettertid).