Hjelp til min første GBC!

Jeg aner ikke om jeg har postet denne riktig sted, for det er mildest talt forvirrende.

Men dere som kan dette - jeg har noen GBC spøsmål. Jeg lastet ned en GBC for å ha en første greie så jeg skal skjønne systemet. Men hvordan får dere ta i GBC baller? Er det kun sportsballene til ca 12 kroner stykket dere bruker, eller er det lov med Bionicle Sphere også?

Hvordan er reglene utover dette - er det kun den 10x10 studs med 8x8 til å ta i mot som er regelen?

Har man lov til å ta et design på nettet, gjøre det om til sitt eget ved lett mod’ing, eller bør man bygge noe helt nytt for at dette er “greit”?

Halla og takk for sist

Du bare lage en friends GBC!

Info om standarden: teamhassenplug.org/GBC/
Du kan jo lese om reglene for siste PKH: viewtopic.php?f=9&t=3820

Ballene vi brukte på siste PKH er X45 på BL. De er fysisk like X45pb06 og i grunnen fotballer, man ser mønsteret på nært hold.
Tipper du har et par av disse allerede.
De Bionicle greiene er nok for store.

Du kan godt kopiere andres GBC, mange gjør det men det er vel kosher å opplyse om det og gi litt cred.

Gleder meg til du kommer med GBC

Den eller de første jeg bygger etter instruksjoner blir mest for å forstå teknikken. Så håper jeg at jeg klarer noe på egen hånd etter det. Ser at mange av dere tar ideer fra nettet, så jeg regner med at det er greit så lenge man gjør det til sin egen. Håpet er å kunne sortere gjennom all technic legoen til mannen som han ikke bruker alikevel for å se om dette funker for meg, da :smiley:

Vi får se hvem som klarer først, Kristin :smiley:
Eller som vanlig…jeg ringer du forklarer hva jeg har gjort galt…
Er stadig for en som kaster baller til basketkurv…

Har allerede kjøpt inn 50 baller!

Basketkurv… Slett ingen dårlig ide!

Hørtes ut som en morsom ide. Bedre enn da jeg lagde min første GBC i fjor. I år tok Space all tid frem mot PKH.
Jeg lagde en variant av en helt enkel en hvor baller ble fraktet opp på et bånd over til neste modul.
Men den hadde sine små problemer. Det var ikke alltid ballene gikk videre og enkelte kilte seg fast i opp plukket hvis de havnet feil.
Noe av årsaken var nok at inn kurven ble knust i transport slik at finjusteringer som ble gjort hjemme forsvant under oppbygging.

Akiyuki har jo alt gjort det, men kjør på. Vi trenger en sånn!
youtube.com/watch?v=Yud9ukF5cV8

Ehhh… SÅ god er jeg tross alt ikke :smiley: Har aldri laget en GBC i mitt liv! Tror jeg går for min første plan - bygg en som noen andre har lagt ut instruksjoner på for å lære, så lage noe enkelt når jeg skjønner tankegangen. HVIS jeg skjønner tankegangen, da.

Men har kjøpt 50 baller - riktig type til og med!

Hvor kjøpte du baller fra? Bl?

Et nytt spørsmål dukket opp: Hva i svarte er en “nødstopp-bryter”?
(for alle dere som nå himler med øynene :unamused: eller holder på å le seg hjel :laughing: - jeg spør heller enn å gjøre noe feil :smiley: )

Ser at dere ville ha det på GBC utstilling for PHK 2015. Jeg har ambisjoner om å få med en GBC på PKH 2016, men da må jeg forstå hva som er absolutt nødvendig. Og jeg har aldri brukt en motor og i alle fall ingen mindstormsgreie (jada, jada - den har et teknisk navn, men det kan jo dere, så da gjør det ikke noe om jeg ikke har snøring…)

Så - Hva er en nødstoppbryter?
Hva er mottakskravet på baller?

En nødbryter er en måte å få skrudd GBC av lettvint hvis noe skulle skje med din modul.
F.eks noe går i stykker (løsner) eller at baller kiler seg fast et sted i maskineriet eller av en eller annen grunn at GBCen må stoppes.

Lettere sakt en bryter veldig lettvint til For eksempel 8869 Power Functions Control Switch (sorry fikk den ikke frem her)
I fjor på PKH 2014 brukte jeg en [partimg]2847c01[/partimg] med en konverter kabel i mellom da denne var laget til det gamle 9V systemet som eksisterte før Power Function. Tror ikke den var helt ideel da den var løs og ikke fast montert på en plate.

Denne er også lett å komme til om noe skjer :wink:

Eller om du kjører PF så kan du også regulere hastigheten på GBCen med denne, samt
stoppe den raskt :wink:

Føler seriøst for en workshop nå :stuck_out_tongue:

hadde vært morsomt med en workshop / teste løsninger her på Østlandet? :smiley:
F. eks hos Pumich på verkstedet? :smiley: Kanskje han ber oss inn? :wink:

Eller om dere ramler innom Tønsberg i sommer, så er det bare å skrike ut :slight_smile: Da trenger dere ikke
ha med egen LEGO :slight_smile:

Takk det var den jeg prøvde å legge inn fra BL men fikk ikke bilde.

Flere av GBCene på PKH bruktte den svarte togtrafoen som strømkilde. Passer den til volten på Technicmotorene eller bør jeg passe på å ikke gå over f.eks. halv styrke?

Og workshop høres ikke dumt ut.

Neppe! Dessuten så er det som regel ikke plass til mer enn 1 person inne (ofte ikke engang det :wink: ).

Det kommer an på hvilken batterieliminator du kobler til den svarte hastighetsregulatoren, men den som følger med hastighetsregulatoren gir ni volt på full hastighet, og de nye motorene går på ni volt.
Det kommer også an på hvordan GBS’en er konstruert. Du risikerer at ballene kommer sprutende hvis du skrur en annens GBC på full spenning.
Nitpick: Den svarte hastighetsregulatoren er ikke en transformator, kun en spenningsregulator. Selve transformatoren (batterieliminatoren) er løs.

Der er jeg helt enig.