Ha et godt nytt LEGO-år!

Måtte vi få til noen flotte utstillinger, bli enda bedre og rekruttere enda flere entusiaster!
PS! LEGO må ikke drikkes! Very Happy

Jeg sendte en LEGO City adventskalender til noen som ikke har bygget med LEGO på mange år. Og nå ble hun så interesert at hun gikk til innkjøp av ett hus for disse små figurene å bo i. Kansje jeg har klart å rekrutert minst en person nå i jula? Smile
Godt nytt år alle sammen!
Og takk for det gamle.

Godt nyttår, ja!
Vel hjemme fra juleferie så lå LEGOs nye produktprogram for 2006 i postkassa. En del av de nye city-settene ser spennende ut, bl.a nye tog med IR-fjernkontroll. Togene lanseres ikke før til høsten. Ellers blir det spennende å se hva som skjer på Mindstorms-fronten.
Bønna: Har du drukket mye LEGO i jula?

Tror jeg drakk alt for mye LEGO. Dagsformen i går kunne tyde på det. Registrerer at Oslo og Bærums-ungdom har fått skylda for mye uro i Hemsedal i Jule og nyttårs-helgen. Hvordan er samvittigheten din, Thomas?
Kanskje Hemsedal burde bygges opp igjen i LEGO?! Razz

Hmmm… Jeg driver med LEGO. Altså er jeg ikke voksen. Ergo er jeg ungdom… Confused … men jeg er fra østkanten. Det er bare bærmen fra vestkanten som lager bråk. Razz

Thomas wrote:
Vel hjemme fra juleferie så lå LEGOs nye produktprogram for 2006 i postkassa. En del av de nye city-settene ser spennende ut, bl.a nye tog med IR-fjernkontroll. Togene lanseres ikke før til høsten. Ellers blir det spennende å se hva som skjer på Mindstorms-fronten.
Jaaaaa...? Hva med å scanne brosjyren? Wink Jeg klarte ikke å finne noe online... Confused
Matija wrote:
Thomas wrote:
Vel hjemme fra juleferie så lå LEGOs nye produktprogram for 2006 i postkassa. En del av de nye city-settene ser spennende ut, bl.a nye tog med IR-fjernkontroll. Togene lanseres ikke før til høsten. Ellers blir det spennende å se hva som skjer på Mindstorms-fronten.
Jaaaaa...? Hva med å scanne brosjyren? Wink Jeg klarte ikke å finne noe online... Confused
Jeg har selv fått lånt en fra jobben Very Happy, og jeg har samme mening som Thomas. Mye flott, også når det gjelder Technic settene. Spesielt "8285" ser flott ut. Razz Vell å merke, det er ikke en brosjyre for sluttforbrukeren, men snarere en oversikt over Legos produktprogram for 2006 for deres kunder, dvs. butikkene. Data inneholder dimensjoner på esken, antall per kartong strekkoder, planlagt releasemåned samt releasegarantier (det står bl.a "foreløpig" på mange av årets nyheter, ikke minst de nye I/R togene, hvor allt er nytt, inkl. skinnene. Det er derimot ingen hemmeligheter i den, og jeg skal se om jeg kan få låne fattern's scanner i kveld Wink. Jeg skal se om jeg kan få det ut på Peeron (med tanke på Brickshelfs katalog-policy) i løpet av uka, men jeg kan ikke garantere. Det er 86 A4-sider å scanne, og det tar tid å scanne med en ålreit oppløsning.[/i]

Vi venter i spenning! Laughing

Ja, 8285 ser veldig bra ut.
Togsettene har nr 7897 og 7898.
Jeg kommer ikke til å scanne katalogen.
Bilder dukker uansett veldig fort opp på BrickShelf, Lugnet, Peeron, etc.
Smile
Rykter sier at de nye togsettene kommer med skinner uten metall. Vanskelig å se på bildene i katalogen, men disse bildene er uansett merket med “foreløpig”. Hvis ryktet er riktig, så betyr det en drastisk endring for alle som allerede har en del togmateriell. Hele måten å styre tog på blir m.a.o totalt endret.

Thomas wrote:
Rykter sier at de nye togsettene kommer med skinner uten metall. Vanskelig å se på bildene i katalogen, men disse bildene er uansett merket med "foreløpig". Hvis ryktet er riktig, så betyr det en drastisk endring for alle som allerede har en del togmateriell. Hele måten å styre tog på blir m.a.o totalt endret.
Det er ikke rykter, det ble bekreftet av LEGO. De nye skinnene blir uten metall, men de blir kompatible med de gamle (de kommer visst til å fortsette å selge den gamle type også). Jeg mener å huske de infrarød ble nevnt, ja. Ikke spør meg hvordan de tenkte på å få det til å fungere Smile
Matija wrote:
Ikke spør meg hvordan de tenkte på å få det til å fungere Smile
Nye tog vil fint kunne kjøre på gamle skinner. Gamle tog må vel bygges om med ny motor eller med en eller annen batteridrevet IR-sak. Gammel styring og DCC vil fungere svært dårlig på de nye skinnene. Evil or Very Mad Forøvrig merkelig at de velger IR og ikke RF. Blir jo spennende å se hvordan det fungerer. Har man f.eks muligheten til å styre flere tog samtidig?

Jeg spurte McKee om scanning og publisering av Produkt Programmet 2006, og fikk til svar at dette ikke var lov, pluss at butikken jeg jobber i kan havne i mye trøbbel hvis det skjer.
Konklusjon; dere må behage på å vente i noen uker til. Jeg kan ikke engang publisere smugtitter til dere. Desverre.

Thomas wrote:
Matija wrote:
Ikke spør meg hvordan de tenkte på å få det til å fungere Smile
Nye tog vil fint kunne kjøre på gamle skinner. Gamle tog må vel bygges om med ny motor eller med en eller annen batteridrevet IR-sak. Gammel styring og DCC vil fungere svært dårlig på de nye skinnene. Evil or Very Mad Forøvrig merkelig at de velger IR og ikke RF. Blir jo spennende å se hvordan det fungerer. Har man f.eks muligheten til å styre flere tog samtidig?
Plastskinner selges i butikken. Enten til en (mye) lavere pris eller i større kvanta, nøyaktig hva er usikkert, siden programmet sier bare "foreløpig", og dere vet hva det betyr. Det blir billigere, garantert, og de nye togsettene kommer (sannsynligvis) med massevis av skinner, sammenlignet med sine foregjengere. Metallskinnene blir solgt på internett under "Hobby-train". Slik som det også ser ut (på prototypene), så har LEGO valgt å bruke en togmotor som ser veldig lik ut den gamle, om ikke identisk. Det betyr metallhjul. Altså IR-togene er fullt brukbare uten batterier og fjernkontroll bare man har en farstregulator og strømførende skinner. De gamle togene kan kjøres på de nye plastskinnene om man utstyrer de med en selvbygget vogn, hvor den nye basen med IR-mottager og batterier har blitt tatt i bruk, og koblet til lokomotivets motor(er). Den er forholdsvis anonym, og skiller seg hovedsakelig kun ut med at den har en "mage" støpt inn i formen, i motsetning til de andre basene som er helt flate. IR+plastskinner betyr også at man slipper å tenke på DCC. Flere tog kan kjøres på samme spor uavhengig av hverandre. Altså hvis man har to store nok godstog, så kan man få til noen skikkelig spektakulære kollisjoner! Og det med kun en fjernkontroll. Very Happy
Freddie wrote:
Jeg spurte McKee om scanning og publisering av Produkt Programmet 2006, og fikk til svar at dette ikke var lov, pluss at butikken jeg jobber i kan havne i mye trøbbel hvis det skjer. Konklusjon; dere må behage på å vente i noen uker til. Jeg kan ikke engang publisere smugtitter til dere. Desverre. Ok, fair enough.
Freddie skrev:
IR+plastskinner betyr også at man slipper å tenke på DCC. Flere tog kan kjøres på samme spor uavhengig av hverandre. Altså hvis man har to store nok godstog, så kan man få til noen skikkelig spektakulære kollisjoner! Og det med kun en fjernkontroll. Very Happy Ja, det stemmer. Men problemet med IR er jo at den er retningsbestemt, dvs. man må kunne se toget og peke akkurat mot mottakeren. RF ville jo vært en mer elegant løsning, men vi får se. Rolling Eyes
Thomas wrote:
Ellers blir det spennende å se hva som skjer på Mindstorms-fronten.
Ja, så er nyheten sluppet. Fikk en infomail fra LEGO i dag. Til høsten kommer Mindstorms NXT. The LEGO MINDSTORMS NXT products will offer new, exiting, and extended features such as: - NXT brick with a 32 bit microprocessor - Sound sensor that makes your robot react to sound commands. - Ultrasonic sensor that makes your robot see. - Interactive servo motors that make the robot walk and move. - Blue tooth technology that allows your robot to communicate with external devices such as mobile phones.

Yap, høres bra ut Smile
http://www.lego.com/eng/info/default.asp?page=pressdetail&contentid=17278&countrycode=2057&yearcode=&archive=false

Nåja, da var ventetiden over. I hvert fall hvis man har lyst på katalogen for første del av 2006, samt de settene som kommer i Januar.
Da var det ikke så ille at jeg ikke fikk scanne ProduktProgrammet da Wink.

LEGO MINDSTORMS NXT
Nesten så jeg ikke tror det jeg leser. Det eneste må være utfornimgen på motorene, men det er vel bare en smakssak. Det med innebygd rotasjonssensor i motorene meget bra, og løser mange problemer. Det med ny programvare er ikke så viktig, da det allerede finnes på markedet (RoboLab). Det med “blåtann” er også meget fornuftig. Hvis en har prøvd å bruke / programmere flere RCXer i samme rom blir det problemer. Må si at august 06 blir en bra måned! Det er bare å spare dette settet er bare et “must” (må jo minst ha to stykker da!) Nesten litt synd at jeg akkurat har kjøpt inn 10 sett RoboLab, men kan nok ikke vente til August…
Noen som har lenker til tekniske beskrivelser, samt flere bilder?

Tekno wrote:
Noen som har lenker til tekniske beskrivelser, samt flere bilder?
Sjekk ut denne artikkelen i Wired: http://www.wired.com/news/culture/0,69946-0.html Noen bilder også, selvom de ikke akkurat viser så mye detaljer. Skikkelige servomotorer har vært etterlengtet, så det er noe å se frem til. Ultralyd-synet er jeg også spent på. Lurer på hvordan flere roboter fungerer sammen. Ellers har jeg aldri helt vendt meg til disse nye technic-delene uten knotter, så det blir spennende å se hvor vanskelig selve den mekaniske byggingen blir. Forøvrig hadde jeg jo gjerne sett at LEGO hadde ventet lenger med å slippe nyheten. Spørs om jeg får solgt noen RIS 2.0 framover nå... Confused

Artikkel med video Exclamation av NXTen:
http://botmag.com/articles/lego_mindstorms_robot_news_1.shtml
En artikkel til:
http://us.gizmodo.com/gadgets/ces/live-from-ces-lego-mindstorms-nxt-146625.php
Dukker nok opp mer etterhvert…

Takk Thomas!
Dette ser bedre og bedre ut. Ser ut som om motoren har samme utforming som motoren i 8421 settet. Det som virkelig imponerer er hvor raske modellene blir, se spesseielt skorpionen. Tror ikke det er pneumatikk inn i bilde her, bare motorer. Tror nok det er marked for RCX en fortsatt, og da spessielt skoleversjonen. Det er jo enkelte som har mange slike, som det vil bli dyrt å bytte ut. Vi har nå nærmere 50 RCXer etter siste bestilling. Det med deler uten knotter går nok, men man kan jo kombinere da!
2006 ser ut til å bli et lovende Lego år.
PS! Skriver nå en masteroppgave hvor temaet nettopp er Teknologi med fokus på Lego i undervisning.