gulnete\falmete brikker

er det noen som har noen triks for å få tilbake fargene i klosser som har mistet glansen?

Heisann =)

Her kan du få noen tips :wink:

http://brikkelauget.no/diskusjon/viewtopic.php?f=1&t=642&hilit=vaske

Vi har i løpet av helgen i Danmark fått løre at LEGO i noen tilfeller ikke tåler total mørke.
Vært element består av kjemikalier som trenger lys og luft.
Men som vi har lært av utstillingen på Riktige leker kan ikke LEGO stå fremme i konstant sollys heller.

Så en annen ting:
Noen kan ha opplevd klistremerker som blir ødelagt og "smuldrer opp. Dette er pga en ukjent produksjonsfeil for ca 4 år siden.

Ett svar fra LEGO på denne saken: “Når skibet er købt for to år siden må det være de gamle labels som vi i flere forskellige set har haft problemer med. Det største problem er at vi og leverandøren aldrig fandt årsagen selv om der blev udført en del arbejde for at løse gåden med de krakelerende labels. Æsker produceret de sidste 2 -3 år har efter min viden ikke været ramt at dette problem- Mærsk skibet der her er tale om er produceret for mere en 4 år siden.”

Disse klistremerkene er ikke utsatt for enormt med sollys eller unormale AFOL situasjoner (leking og røffe handlinger):

Dette er en av grunnene til jeg ikke liker klistermerker. Det samme har har skjedd med min 8448 Super Street Sensation [BL BS] som ikke har stått i sollys eller blitt lekt med. Klistermerkene sprekker og faller av… Ser nesten ut som de har tørket ut.

Legger du klossene i klorin blir de som nye.
Har gjort det et utall ganger og klossene får den orginale fargen.

Erik

Noen flere som har erfaring med dette? fraråding eller bedre forslag? Så på spesielt ett av mine gamle lego sett 6597, flyet der har gulnet noe veldig etter å ha ligget lagret hjemme hos mine foreldre og blitt utsatt for sollys. Vil gjerne prøve å få ordnet dette…

Det skjedde med min 8448 også og fotballbane sett 3409 (sistnevnte har mange klistremerker), men jeg trodde det var fordi at jeg tørka støv av settene med en fuktig klut… Så da fikk jeg svar på det også.

Klorin er 100 % naturlig og brukes til bleking av klær og de blir ikke skadet av det.
Lego er laget av plast… Samme stoff som klorinemballasjen.
Bland 50 % klorin og 50 % vann og la brikkene ligge til de blir hvite… I enkelte tilfeller opptil 1 uke.
Har gjort det med over 50 liter Lego og de har blitt som nye.
I tillegg blir legoen desifinsert og luktfri.

Erik

Dette må prøves:D
Kjøpte non kg LEGO på QXL for en del år siden, etter utallige vaskerunder og en box “Exit” (tror det var det den het, luktferjerner) ble jeg neeeeesten kvitt røyklukta. Skal prøve med klorin, kanskje den fylte frihetsgudinne eska med LEGO blir brukanes til no:D

harald-