Groupon og billigeleker.no

Som sikkert noen husker (og flere her benyttes seg av), var det for en tid tilbake en groupondeal på kjøp av “rabatt” hos billigeleker.no
Jeg har ikke brukt denne enda, og i dag fikk jeg følgende e-post;

"Kjære kunde, Groupon solgte for en tid siden gavekort som var ment å fungere både i vår nettbutikk og våre fysiske butikker.

Dette har vist seg å ikke være helt uten utfordringer, blant annet ble koder sendt ut sent og enkelte har gitt tilbakemelding på at informasjonen fra Groupon var mangelfull.

En Groupon Deal fungerer slik at Groupon selger gavekort.
Kunden har sitt kundeforhold til Groupon frem til en bestilling er gjort hos oss, da tar vi over.
Groupon gjennomfører salgt og tar i mot penger fra kundene, trekker fra en andel og senere utbetaler resterende til oss.

Desverre har det siste leddet sviktet og på tross av gjentatte lovnader om utbetaling fra Groupon er det fortsatt manglende oppgjør fra dem.
Vi har strukket oss langt for å gi Groupon en mulighet til å gjøre opp for seg, men etter flere uker med brutte avtaler ser vi oss nødt til å avslutte samarbeidet med Groupon.

Dette betyr at Groupon-koder som ikke har blitt innløst enda har blitt satt som ugyldige fra og med nå.

For kunder som allerede har innløst sin kode vil dette ikke ha konsekvenser.

For kunder som ikke enda har innløst sin kode anbefaler vi å ta kontakt med Groupon sin kundeservice på tlf. 23 89 10 05 for videre oppfølging.
Vår kundeservice kan desverre ikke gjøre annet enn å henvise henvendelser videre til Groupon.

Vi vil understreke at vi har full forståelse for at dette skaper frustrasjoner.

Likevel håper vi at du ser at dette er utenfor vår kontroll og er en konsekvens av hvordan Deal-konseptet fungerer.
For oss er hver eneste kunde viktig, markedet er tøft og du som kunde har mange valgmuligheter.

Selv om det ikke er noe mer vi kan gjøre i denne konkrete saken, håper vi likevel at du har tatt en titt på våre unormalt lave priser og også fått med deg at vi er blant markedets raskeste på levering.

Med vennlig hilsen,

Gjengen hos BilligeLeker.no"

Fiffig. Flere som har fått denne? Noen som har erfaring med å få penger tilbake fra groupon, eventuelt om de vet om jeg fortsatt har rett på produktet jeg har kjøpt?
Jeg har ikke tatt kontakt med groupon enda ei heller sett nevneverdig gjennom betingelsene for kjøpet. Dog kjenner jeg at jeg ikke er så veldig happy med løsningen fra billigeleker.no, selv om det (basert på det de skriver) ser ut som de får mye dårlig reklame for en feil som ligger hos groupon. Antar dog at billigeleker.no har en avtale med groupon, og i den sammenheng bør kunne få gjennomført hele dealen med groupon med “retten på sin side”, uten at jeg som forbruker blir skadelidende. Jaja…påske no…

De kan da umulig slippe unna med dette juridisk sett?

Har man kjøpt et gave kort hos en butikk så er det jo hos butikken man har gavekortet.
Det kan da ikke spille noen rolle om f.eks. Visa, som du betalte med, går konkurs.
Det er fortsatt hos butikken gavekortet gjelder.

At Billigleker har sagt opp en eller annen avtale med Groupon er jo deres sak og skal ikke påvirke vårt kundeforhold til butikken.

Det Billigleker sier her er at kundene får ta regningen for at Groupon ikke har betalt det de skal til Billigleker.

Det er helt feil.

Dette er meget uheldig. Selv har jeg forståelse for at billigeleker syns det er de vil avslutte sitt samarbeid med Groupon, MEN det må være på evt fremtidige kampanjer. Det er helt forkastelig å sette forbruker i denne situasjonen. Vi som forbrukere har ingenting med hvordan de som samarbeidspartnere (ja, for det er det de er her) gjør sine interne økonomiske oppgjør. Billigeleker har valgt å gå i samarbeid med Groupon, slik at Groupon kan selge gavekort til billigeleker`s nettbutikk og fysiske butikker. Vi som forbrukere som har kjøpt dette gavekortet bør ikke belastes. Det er i så fall ekstrem dårlig reklame for billigeleker og Groupon.

Jeg var også en av dem som benyttet meg av dette tilbudet og fikk den samme eposten
i går. Heldigvis har jeg allerede benyttet meg av tilbudet.

Men dette er som Billigleker skriver et produkt som er kjøpt av Groupon, ikke Billigleker
så det er Groupon man må gå på. Det er litt skremmmende at de ikke gjør opp med
Billigleker og man kan lure på om de sliter økonomisk eller om det er en uoverenskomst mellom dem.
Vi har ikke hørt Groupons versjon, så det kan være noe skurr her.

Syns du skal ta kontakt med Groupon på mandag og kreve det du har betalt tilbake fra dem
og nevne at du gjerne går til avisene med denne historien. Groupon er fullstendig avhengig
av tillit i markedet og dersom det det blir tvil om at man får gjennomført dealene sliter de.

Jeg vet andre har fått returnert pengene fra Groupon på ubenyttede deals før.
Hvis du har betalt med Visa tror jeg du kan kreve penger fra dem dersom du ikke får dem
fra Groupon. Tror de har en policy på å returnere penger dersom du ikke får varen du har
betalt for. Så går de på mottageren selv. De har sikkert noen flinke advokater :wink:

Du bør også kontakte Billigleker og høre om de fortsatt kan gi deg den samme rabatten
som et plaster på såret.

Lykke til.

Det kan være fordi Groupon sin kundeservice er åpen mellom 08:30 og 16:00 på hverdager :wink:

Men ellers synes jeg vi bør ta kontakt med Groupon først før vi blåser saken til himmels.
Jeg ringer dem hvertfall mandags morgen.

Vi er forbrukere og skal forholde oss til den varen vi har kjøpt. Vi har kjøpt et gavekort på billigeleker. De har gitt Groupon rett til å selge gavekort til deres butikk. Billigeleker opptrer meget upassende i denne sak uansett hva som er ret og riktig ang interne oppgjør.

Vi har faktisk kjøpt et gavekort på Goupon som kan brukes på Billigeleker.
Sa da er det Groupon vi må forholde oss til.

Dette er det samme bråket som mellom Ludo mobil og Ventelo. Intern pengekrangel.

Man skal måske allerførst benytte sig af den fremgangsmåde, som står på groupon.no

  1. Reklamasjon
    6.1 Dersom det ved innløsning av gavekortet eller ved levering av vare eller tjeneste skulle oppstå noe problem, kommer Groupon til å forsøke å finne en løsning. Send i slike tilfeller en reklamasjon via e-post til kontakt@groupon.no eller kontakt oss per telefon
    6.2 Hvis Du ikke er fornøyd med Groupons håndtering av en reklamasjon, har Du også mulighet til å henvende Deg til Forbrukerrådet, Postboks 4597 Nydalen, 0404 Oslo.

Det er ingen vits i å ringe Groupon. Vi har rett og slett blitt lurt :frowning: Groupon har så og si sluttet å besvare kundehenvendelser og å refundere kuponger. Bare se på kommentarene pån fb-sidene deres. Antakeligvis er de i ferd med å trekke seg fra markedet (gå konkurs), og før den tid vil de sope inn så mye cash som mulig, som de antakeligvis trekker ut av selskapet med det samme. Et tips til dere som har betalt med kredittkort: Bruk kredittkjøpslovens § 54b. Dere andre, gå til Forbrukerrådet og til media!

Det er helt riktig…men det som gjør at vi “klager” her på forum er hvordan info er sendt ut, tidspunkt osv

Gikk rett til markedssjefen jeg. Hehe

Groupon hadde i fjor underskudd på nesten 10 millioner.

Men. Fikk svar fra markedssjefen istad. Om at de skal snakke med billige leker på mandagen.
Så får vi se om vi får no tilbakemelding iløpet av et par dager.

Jeg venter litt i hvertfall, før jeg gjør noe mer.

Skrevet 23-tia mandag kveld på facebook hos Groupon: “Gledelig nyhet til de som har kjøpt deal hos billigeleker.no:
Groupon legger seg flate som pannekaker etter at vi hadde gjort en feil som medførte at partneren ikke lenger ønsket et samarbeid med oss. Etter en dialog med vår samarbeidspartner vil kupongen kunne benyttes igjen. Vi understreker at dette utelukkende er Groupon sin feil og billigeleker.no er helt uten skyld i de problemer dette har fått for dere. Det kan gå en dag eller to før kupongkodene virker igjen. Vi vil da gi beskjed. Med ydmyk hilsen Grouponteamet.”

http://www.facebook.com/groupon.no

Da har det kommet mail fra Groupon:
Kjære Groupon kunde

Vi sender deg en e-post da du har kjøpt et gavekort til bruk
hos vår flotte samarbeidspartner , BilligeLeker.

Dessverre, p.g.a manglende oppgjør fra vår side ville
partner avslutte samarbeidet.

Dette har ene og alene vært en feil fra vår side og
vår samarbeidspartner har gjort alt de kan for å
unngå dette.

GROUPON legger seg langflate og beklager feilen fra vår side.

Heldigvis , etter dialog med partner i dag har vi funnet ut av feilen
og rettet opp i saken.

Vi har gjenopprettet samarbeidsavtalen med BilligeLeker, Kodene vil
bli reaktivert ikveld slik at du som medlem kan benytte deg av dine
gavekort.

Med ydmyk hilsen

Groupon Norge (Citydeal AS)

Og da håper jeg det blir som skrevet :slight_smile:

Og da er gavekorta gyldige igjen!

men obs obs: bruker du gavekortet på billigeleker.no så funker ikke fri frakt over 700 kroner!

Hei, fikk fri frakt jeg, men måtte da handle for over 700 kr + det du har i rabatt. Jeg hadde et rabattkort på 500 kr, så jeg handlet lego for over 1200 kr… Mye lego, og mye moro :slight_smile:

nettopp. du må handle 700 i tilegg til de 500 som gavekortet lyder på :wink:

Da brukte jeg gavekortet mitt rett før butikken på Kongsberg stengte i dag og det fungerte utmerket :smiley: