Gratulerer med dagen!

Forumet fyller i dag 1 år. Very Happy
Det har kommet til langt flere folk, og det har blitt mye større aktivitet her enn jeg forestilte meg da forumet ble opprettet i fjor.
Hva som er 1-årsdagen til Brikkelauget er kanskje mer diskutabelt. Det hele begynte med at noen av oss gikk sammen og hadde stand på Modellmessen 1.-2. oktober i fjor, så i Tjølling 15.-16. oktober. Det som ble et slags stiftelsesmøte, ble holdt hos Helge 17. november, så det er kanskje datoen som bør feires? Smile

Hurra for oss! Very Happy
Smart å si fra 5 dager etter datoen da… host host Laughing

Hei!
Ja, det ble vel til at “noen har snakket sammen”.
Uten sammenlikning forøvrig.
Distanserende hilsener
Mich.a

UniqueBuilder wrote:
Smart å si fra 5 dager etter datoen da.. *host host* Laughing
Ehh...? Smart å sjekke datoen en gang til kanskje. Wink

Jeg synes datoen til stiftelsesmøtet bør telle som den offisielle bursdagen Smile

Matija wrote:
Jeg synes datoen til stiftelsesmøtet bør telle som den offisielle bursdagen Smile
Det var det jeg mente med 5 dager for sent. Wink
  1. november har ikke vært ennå! Idea
BØNNA wrote:
17. november har ikke vært ennå! Idea
Oops..! Embarassed Tenkte 17. oktober jeg.. Rolling Eyes

Heisan!
For alle dem som gikk glipp av 17. Juni (som falt på 3. Oktobar i år): det HAR VÆRT 17. November. Det ER 17. November kvert år.
Vel, kvert år helt siden dei gamle romere oppfant November og nummererte dagene i den fortløpende.
Og siden Rom vart grunnlagt 753 f.vt., så har vi hatt ganske så mange 17. Novembre…
Men ka tid dem oppfant November og den løpende nummerering av dagene, det må æ spørre far mi om. HAN vet det.
November betyr altså den niende.
Oppklarende hilsener
Micha

Den Julianske kalender, som vår Gregorianske er basert på, ble innført under Julius Cæsars styre i Romerriket i år 45 BCE.
November var da allerede en del av det eksisterende romerske kalendersystemet, men fordi dette trolig er basert på den greske kalender og November er et latinsk ord, er det naturlig å anta at ordet “November” kom inn på dette tidspunkt. Hvem som “oppfant” November er det vel ingen som vet, men det har så vidt jeg vet historisk sett blitt antatt å sammenfalle med opprettelsen av Romerriket, som Michael sier, i år 753 BCE og følgelig har “oppfinnelsen” blitt tillagt Romelus eller Remus, Roms grunnleggere.
Grunnen til at November er den 11. måneden når ordet egentlig betyr 9, er at det i utgangspunktet var den niende måneden. Det vi nå kaller Januar og Februar var en månedsfri periode.
Morsomt er det også at månedene Juli og August i dette før-Julianske kalendersystemet hadde andre navn. De ble senere omdøpt til ære for keiserene Julius Cæsar og Augustus.
Dette må være det mest off-topic innlegget på forumet NOEN SINNE! Very Happy

torerik wrote:
Dette må være det mest off-topic innlegget på forumet NOEN SINNE! Very Happy
Neida, ikke så veldig Smile Men det dere altså sier er at de som har bursdag i September (som betyr syv) en eller annen dag egentlig er født i November (som betyr ni)? Og hva med meg som er født i August som var en måned som ble puttet inn i seinere tid? Smile (sånn nå er vi vel omtrentlig fått rodd oss tilbake til topic)? Og på forhånd gratulere med dagen til Forumet! Eller hadde den dagen vært allerede?? Wink