Gamle vs Nye IR-togsett

Ser en diskusjon i “feil” tråd om gamle vs nye IR-togsett (ikke RC som noen skriver da RC er Radio-Controlled, men dette er Infra Red).

Jeg har bare ikke tenkt over dette med de nye vs gamle IR-togsettene før. Har jo begge deler. Ser jo nå at senderenheten til den gamle (sorte) har bare tre kanaler, men det positive er jo at den fjerde innstillingen er “alle” kanaler på, slik at du kan styre alle tre tog på samme tid om ønskelig.

Måtte jo selvsagt teste gammel kontroll på ny mottaker og motsatt og de fungerer ikke sammen, men det er jo en fordel for da kan man ha tre (6?) gamle tog og 8 nye med PF-motorer og PF-mottaker, og de kan kjøre sammen uten å få konflikt.

Har ikke åpnet togene å sett, men lurer på om de gamle motorene vil fungere på de nye PF-mottakerne, eller er det en helt annerledes kontakt der? Eventuelt vil de nye motorene fungere på den gamle mottakeren? I den gamle mottakeren er jo batteriboks og motor inkludert i samme enhet. Noe som jo gjør at den ikke er så fleksibel å bruke som det nye systemet. Har dog kjøpt en overganskabel for 9v til PF som jo gjør at jeg kan bruke gamle 9V motorer på PF systemet og gamle 9v-batteribokser på PF-systemet.

Men var det ikke en endring på PF-mottakerne også for en tid tilbake? Hva var endringen og var den av noen større betydning? Kan man eventuelt se forskjell på gammel og ny mottaker? Har flere stykk, men kan ikke se noen forskjell på de jeg har, men kan jo være at de er alle fra samme “generasjon”.

Stemmer at begge er ir!
Jeg bruker betegnelsen PF på de nye ir togene.

På PF systemet er batteriboksen og ir reciveren hver sin del og da kan du bygge disse mer inn enn hva du kunne med den gamle store ir+batteriboksen.
Du kan bruke de gamle motorene til og med gamle 9v tog motorer på pf systemet ved bruk av pf til 2x2 9v strømkloss.
Har nemmelig pf tog og ir tog.

Du har 2 utganger på ir klossen på pf system som da enkelt du kan bruke en til drift av toget og en til f.eks lys(det gjør jeg for øyeblikket), eller andre ting.
Ved å bruke kun en av utgangene kan du ha maks 8 tog fordelt på 4 kanaler (fordi hver kanal har 2 utganger)

men på det gamle ir systemet er det bare 1 utgang og 3 kanaler (fjerde innstillingen på kontroller er for kontroll av alle kanalene på en gang) da har du totalt maks 3 tog.

Bruk av gammel batteriboks på pf er ikke mulig uten modifikasjoner fordi ir reciveren blir driftet av strøm fra 9v og 0v(gnd) lederene i pf kabelen men den 9v->pf kablen kun gir strøm på c1 og c2 som gjør at du kan bruke adapteren på alt utenom ir reciveren.

Men en liten notis: pf tog motoren går raskere enn ir og 9v motorene.

Oste Hovel

Oppdaget det akkurat etter at jeg hadde lagt inn meldinga, da jeg satt å testet ut disse nye overgangs-kablene. Men man kan iallefall bruke en RCX til å styre en PF motor, var egentlig det jeg hadde planlagt å bruke den overgangs-kabelen til.

Går PF tog motorene raskere rundt (høyere rpm) eller er det styrken på motorene som er forskjellig? Tenker da PF kontra gamle IR-tog.
Gamle 9V motorer vil jo ikke gå like bra da PF motorer er pulsbredde modulert, det hører man på lyden når man justerer ned farta på en 9V motor som er koblet til en PF mottaker. NXT’en har vel også pulsbredde modulering om jeg ikke husker helt feil, og RCX’en har ikke det.

Takk for utfyllende info! Må virkelig gå til anskaffelse av dette å få togene mine vekk fra skinnestrømmen:/

Om jeg da ikke regner feil man man i teorien ha 12 tog kjørende i forskjellig hastighet/retning(!) på samme sløyfe; 8 pf, 3 ir og 1 9v - da begynner virkelig toget å bli gøy!

Jupp du kan ha 12 tog totalt :wink:
Hadde jeg enda hatt skinnestrøm :wink:
Skal teste om jeg klarer å få lagt noe metal teip eller liknende fordi jeg vil ikke ha batterier i toget mitt men bruke en gammel 9v tog som strøm pickup men fjerne motoren i den slik at jeg bruker IR fjernkontrollen til å styre toget men den tar strømmen fra skinnene.

Det går ann, men jeg må forsatt finne på en LUR løsning angående å legge metall på nye ikke metal skinner, forslag? bare fyr løs!

Edit: Har funnet en fyr som har brukt kobber teip noen som veit hvor dem seller dette? Link: chrismeyer.org/projects/lego-train-track/

Oste Hovel

Og så kan du vel begynne å blande inn sånn derre styring (husker ikke hva det heter, men er digitalt signal som legges på 9v-linjen) på togskinnene så kan du kode hvert av togene. Usikker på hvor mange tog som kan kjøres på skinnen med dette systemet. Dette er jo ikke noe som LEGO selv har laget så det innbefatter at du må modifisere togmotorene for å få til dette. Er sikkert andre her på forumet som kan fortelle mer om dette…

Tilbake til IR-togene;
Jeg er akkurat i fasen med å styre slike PF-tog med en NXT. Det fungerer jo utmerket og lærte jo noe nytt på årsmøtet; at IR-senderen bør peke opp i taket for å få større rekkevidde. (Funker dog ikke i en stor utstillingshall med stor takhøyde, eller hur?).
Får iallefall disse PF-togene til å fungerer greit. Gjemmer bort sensorer og slikt i broer og bygninger som står inntil skinnegangen så har jeg peil på når ett tog passerer. Men så er det det med å skille disse togene fra hverandre, noen som har ide hvordan det kan gjøres? Mener å ha sett noen ID-brikker som var tilsalgs før, men klarer ikke å finne dem igjen hverken på LEGO sine sider eller www.hitechnic.com.

Og så lurer jeg på om det er mulig å styre de gamle IR-togene med en NXT og IR-senderen som man bruker på den? Har ikke testet selv enda, og klarer ikke å se noen option for det i programmet…

mamut.net/controls/shop/shop … subgid=356
Bare ta en google etter Kobbertape og du får mange treff :wink:

De nye PF-togmotorene er raskere, sterkere og mer effektive enn de motorene som har vært tilgjengelig hittils. Sannsynligvis så er de to første egenskapene en direkte følge av den tredje. Det er også brukt andre gummiringer til drivhjulene, så de griper også mer.

Takker takker.
Fant ikke det når jeg søkte selv før jeg posta posten, må ha søkt på mange andre formuleringer.
Rart jeg ikke prøvde noe så selvforklarende.

Hmm har ikke testa PF vs RC i bakke
Desverre selger ikke Lego PF togmotorene via Lego S@H enda, kommer vel snart håper jeg, siden jeg har både de gamle togmotorene (med plasthjul, ikke metal), og en ny PF togmotor.

Oste Hovel

Men kan jo bruke en vanlig PF-motor også, slik som det er gjort på Emerald Night.