Gamle toghjul (fra 80-tallet) - trege?

Hei,

jeg sysler litt med å mod’e min gamle 7740 fra barndommen, har bl.a. lagt til flere vogner og byttet ut 12V-motoren med to nye RC-motorer. Men jeg har et lite problem: Selv med to motorer drar ikke lokomotivet spesielt godt, og sliter ganske kraftig når jeg kobler på fem vogner, spesielt i svinger.

Derfor lurte jeg på en ting: Er det mulig å få de gamle toghjulene (disse) til å trille litt lettere? Det er veldig stor forskjell på de gamle hjulene jeg har, og de jeg har av den nye typen (disse). Hvis jeg gir et lite dytt på en vogn med de gamle hjulene, triller den kanskje 3-5 cm før den stopper. Men bytter jeg ut med de nye hjulene, triller den mye lettere, og stopper ikke før etter kanskje 30 cm eller mer. Jeg mistenker at dette er noe av grunnen til at lokomotivet synes det blir litt tungt å trekke disse vognene…

Er dette noe flere har erfart, altså at den gamle hjultypen rett og slett triller mye dårligere enn den nye? Eller er det bare fordi mine er gamle og slitte, og er det i så fall noe jeg kan gjøre med det (olje e.l.)?

Henrik

Jeg har lest om dette et sted, men finner det ikke igjen i farta. Nærmeste jeg kom var denne tråden på EB: eurobricks.com/forum/index.p … opic=55738

Her tipses det om å bruke 9v-hjul i stedet for 12v - akkurat som du har tenkt (innser jeg mens jeg skriver her:))

Ser også at det frarådes å smøre med mineralolje, hvis noe er det silikonspray eller silikonfett. Jeg hadde nok gått for nye hjul :slight_smile:

Jeg ville prøvd PTFE (Teflon) fett. PTFE er kjemisk inert og skal ikke reagere med plasten eller metallet i akslingen.
Her er en variant: biltema.no/no/Fritid/Sykler/ … ett-36697/
Men først ville jeg polert hver hjulaksel med en dremel e.l.

Jeg sjekket mine hjul av den gamle typen, og kan ikke se at de har aksling - ser ut til at det er “plugin” fra hver side, slik de aller første hjulene var. Da kan det være slitasje/skjevhet i innfestingen som medfører friksjon, og ikke sikkert at det hjelper å smøre for det.

Er hjulene rikklete? hva skjer når du spinner ett enkelthjul opp for hånd - sier det “frrrrrr” (dårlig forklart, men som i at det går i vibrasjon i stedet for å rotere) etter kort tid? det gjøre mine nemlig.

Jeg trodde i grunnen det hjulsettet over hadde slike: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=wheel2a
Og det var den akslingen jeg tenkte på.

Jeg oppdaget det samme og spurte her for en tid tilbake da jeg kom over de hele hjulsettene i noe brukt Lego jeg kom over. Var til da ikke klar over at de fantes som hele hjulsett og de som er nevnt over. For alle mine fra den tiden var av den typen som man kunne ta hjulene av 2x4 klossen de satt på.

Mener at svaret var at de hele hjul settene kom mot slutten før man fikk 2x2 klossen med fast monterte hjul.

Iflg inv for dette hjulet ts beskriver (og som jeg testa på nå) er det en slags plastpin som ikke ser ut til å være gjennomgående. se inv bricklink.com/catalogItemInv.asp?P=4180c01.

Problemet med å gå 9v hjul er at de er 4x3 i stedet for 4x2, vet ikke om det ødelegger for ts?

Sånne hjulsett har jeg adlri sett før. Skylder på dark age :smiley:

Stemmer at det er en liten plugg inn fra hver side, ja. De er kanskje litt rikklete, som du beskriver - går i hvert fall ofte i “frrrr” og vibrasjon når jeg snurrer på dem. Prøvde å ta dem fra hverandre i går, var en god del støv mellom plugg og kloss, mulig det hjalp litt når jeg fjernet dette støvet. Har bare gjort det på en vogn foreløpig, får prøve resten etterhvert (var ikke så helt enkelt å få av disse hjulene alltid).

Nei, det er ikke noe problem, siden hjulene uansett skal bygges sammen til en 4x6-enhet. Hovedproblemet er heller at jeg har litt for få hjul av den nye typen (evt at litt for mange av de andre togene da blir stående uten hjul…). Men hvis det ikke hjelper å fjerne støv, så blir det vel en runde på bricklink etterhvert.

Hei igjen,

jeg tror fenomenet med at de går over i vibrering (frrrr) er noe som kommer med slitasje, og skyldes kanskje for mye “luft”, slakk (pin er ikke 100% i senter på hjul eller kloss). så jeg er redd for at det neppe blir bedre med å fjerne støv.

Skulle gjerne sendt dere hjul, men de jeg har ekstra er av samme type, med samme egenskaper… :confused: Lykke til uansett!

Helt ærlig så tror jeg dette er helt vanlig. Har to 7740, og begge trekker maks 4 vogner hver. Men med dekk på alle hjulene burde det gå bedre. Tipper på at grunnen hvorfor en ekstra motor ikke hjelper, er fordi jo flere motorer på sporet, jo svakere blir hver motor. Har lest at det skal hjelpe å olje, men løser jo ikke problemet med friksjonen pga. overflate av hjul som treffer skinnene. Men er jo verdt et forsøk.

Dette gjelder vel kanskje først og fremst 12V-motor, og ikke de batteridrevne RC-motorene? Men det er jo mulig samme poeng gjelder for batteridrevne, at motorene ikke går like godt når jeg kobler to motorer på samme batteriboks. Tror ikke jeg klarer å få plass til enda en batteriboks inne i lokomotivet, kunne jo evt fått en inn i en vogn.

Men en enklere løsning er nok å bytte hjulene. Prøvde å bytte ut hjulene på 3 av de 5 vognene i går, det hjalp veldig mye.

Kanskje det er noen her inne på forumet som har lyst på sånne toghjul av den gamle typen, og som vil bytte bort svarte toghjul av den nye typen?