Friends 41101 Grand Hotel modular

Heisan alle sammen. :slight_smile:
Nå som jeg er blitt fullverdig medlem og alt, så tenkte jeg at jeg skulle vise litt av hva jeg pusler med… :wink:

Denne modifiseringen er ikke ny, men jeg tenkte kanskje den kunne være til inspirasjon nå som dette settet jo har vært solgt til halv pris i jula - da kan man jo kjøpe to sett og få et ypperlig utvalg brikker til samme pris som andre modulhus! :smiley:
Selv kjøpte jeg to sett (med introduksjonspris litt over tusenlappen per hos Lekekassen) da det ble lansert i mai, og bygde min første utgave av en modulifisert versjon ganske umiddelbart. Den så omtrent slik ut:

Det viktigste for meg var å få puslet de dekorerte vinduselementene (som jeg likte veldig godt) fra heissjakten og over på hovedfasaden. Jeg ble også kvitt de meningsløse “luftelukene” rundt svingdøren (løste seg greit ved å forskyve litt på søylene og bruke runde elementer langs hele høyden - så ikke dørene hadde noe å stange mot…).

På baksiden fikk jeg plass til fontenen langs heissjakten samt et par bord. Luksusrommet har fått balkong mot bakgården - begge rommene har minibalkong i front slik som originalen. :wink:

Jeg lagde heissjakten som ett fast tårn for å være sikker på at den var helt funksjonell, og etasjene ble innredet slik:


Når jeg satte hotellet på plass sammen med de andre husene så det slik ut:

Hmm… Det ble jo litt pinglete i forhold til de andre modulhusene. Ikke så “Grand”, liksom. :wink:
Jeg hadde forsåvidt nok deler til å lage en etasje til, men jeg orket bare ikke å bygge en maken etasje en gang til. Så jeg lot den stå litt…

MEN…!
I august slapp LEGO et Big Bang Theory sett, og som et stort fan av denne TV-serien måtte jeg jo ha dette settet! :smiley:
Det eneste som var litt dumt var jo at jeg ikke hadde noen måte å stille det ut på - jeg har jo bare modulhus! :open_mouth:
Da var det inspirasjonen slo meg: jeg kunne jo bygge det inn i et modulhus. Og jeg hadde jo til og med et hus som bare ventet på å få en ekstra etasje! :wink:

Så da var det bare å tenke og planlegge. Joda, det passer akkurat. Men jeg hadde jo bygget hotellet omtrent som originalen, med heissjakten til høyre, men inngangsdøren til Big Bang Theory-leiligheten var jo til venstre. Den kunne jeg jo ikke flytte på - så da ble det til at jeg måtte speilvende hele hotellet mitt! :open_mouth:
(Jeg lurte på om jeg skulle speilvende bildene over for å vise hvordan det egentlig var først, men det ble bare forvirrende) :wink:
Samtidig med speilvendingen tok jeg også og delte heissjakten slik at jeg kunne smette inn en etasje imellom.
Så hotell-etasjen for Big Bang Theory ble slik:

Men jeg ville jo gjerne kunne vise fram innholdet i denne etasjen skikkelig, så jeg lagde den med hengsler slik at den kunne åpnes i front: :smiley:

Jeg måtte avfinne meg med at på baksiden ble etasjen farget tan, men jeg brukte paneler for å bryte opp flaten litt, ihvertfall.
For fans av serien: jeg har lagt inn et lite easter egg utenfor Sheldons arbeidsvindu… :wink:

Og med den ekstra etasjen ble hotellet mye mere storslått - så jeg ble endelig fornøyd!
Jeg har også gjort taxien mindre rosa, og utstyrte den med dører. Beklager at jeg ikke har befolket hotellet med minifigs enda - jeg har ikke fått sortert kassen med minifigs og deler enda, men det kommer det kommer…

Så slik går no dagan… :smiley:

Haha! Glimrende modifisert! :smiley:

Herlig modulisering av hotellet :smiley: Likte Sheldon sin fugl. (youtube.com/watch?v=QsgVhaM0JEg)

Var en tur hos trådstarter forrige uke og fikk sett nærmere på denne og andre modulhus. Regner med at sykkelbutikken kommer i neste tråd? :wink:

Veldig bra gjort! Har planer om å gjøre noe lignende, modulifisere det. Godt jobbet!! :slight_smile:

Aldeles GENIALT! :smiley:

Håper den blir med på Friends Layouten på PKH?

Wow.
Utrolig stilig.
Kjenner at jeg brått trengte ett hotell til…

Ah! Det der var jo en VELDIG fin modifikasjon av Grand Hotel. Litt mer i “modular hus” stilen enn jeg selv hadde tiltenkt. Synes kanskje den ble litt liten med bare 32x32 plate? Men må likevel si at du har utnyttet plassen veldig bra på plata. Du har også gjort om mye på fronten, men likevel holdt den i stilen med originalen, det liker jeg.

Jeg hadde planer om å ha den litt mer “Grand”, altså stor, og ønsket å holde bredden på originalen, men legge på 16 stud bakover …

Likte også det du hadde gjort med “Big Bang Theory” og fått den inn som en egen etasje i settet. Tilogmed med svingbare vegger så man kan vise innholdet i den etasjen. VELDIG smart!

Var også en morsom sak at du hadde integrert fontenen inn i veggen bak på hotellet.

Det hadde vel ikke vært noe problem å legge på en rad med hvite klosser bak den bakveggen i tan? Kanskje du måtte hatt noen “falske” vindu der for å bryte opp den monotone hvite veggen da…

Når det gjelder den første mod’en (uten Big Bang Theory), brukte du mye klosser utenom det som kommer i settet? Da tenker jeg utenom baseplaten og fortauet som helt tydelig ikke er fra Grand Hotel settene.

Får se etterhvert hvilken vei jeg går med min modifisering av dette settet… men dette gav meg iallefall mange gode ideer.

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! :smiley:
Jeg visste jo ikke helt hvordan mine nybegynner-puslerier ville bli mottatt - jeg har jo bare vært en AFOL et års tid…

Øyvind: jeg har jo brukt endel ekstra hvite 1x bricks (og noe 1x tiles) men ellers kommer man ganske langt med to sett…
Vurderte å lage en hvit bakvegg bak Big Bang Theory, men det ble både en litt voldsom hvit flate bak der, og det skapte litt problemer med dark tan gulvplater å legge til en 1 stud stripe ekstra (både kontruksjons- og tilgangsmessig) :wink: Syns det fungerer greit med tan bak på den etasjen - den har jo allerede en annerledes sidevegg… Og jeg ser sjelden baksiden av husene mine uansett (de står pent i skap) :stuck_out_tongue:

Oi! Har egentlig noe personlig imot dette settet, (ser ikke min MOC lengre når man googler lego grand hotel :stuck_out_tongue: :laughing: ) men nå fikk jeg lyst på din versjon av det, for du har virkelig laget en smakfull og flott mod! :slight_smile: Ekstra godt likte jeg alt på baksiden :slight_smile: Men, har du vudert å byttet ut den “ikkeeksisterende” magenta/purple fargen i noe mer nøytralt?

Nå har det seg slik at kona er veldig glad i lilla, så hun ville nok bli ganske muggen hvis jeg byttet ut den fargen. :laughing:
Jeg har også modulifisert Emmas hus, så hun har fått dedikert TO lilla hus i utstillingen (som nok er minimum av hva som kreves for at hun skal godkjenne at det står utstilt på kjøkkenet vårt)… :wink:

Bytter du ut den fargen så er det jo ikke lengre det samme hotellet. Jeg synes farge kombinasjonen på hotellet er det som skiller det ut fra alt annet og gjør det kult.

Og her i Tromsø iallefall så forsøker stort sett de fleste hotellene å finne på noe som gjør at de skiller seg ut og at folk legger merke til dem. Det gjelder iallefall de nyeste hotellene.

Likte dette her.
Har du tegninger til hvordan å få dette til?

Har 2stk Grand Hotel liggende. Kanskje jeg kan få det til også.

Har dessverre ingen tegninger. Du får bare studere bildene, og telle studs… :wink:
Lykke til! (Morsomt å kunne være til inspirasjon!) :slight_smile:

Veldig kul modifisering! Den ekstra etasjen fikk det definitivt til å gå fra meh til yeah! Skal ikke se bort fra at jeg prøver meg på noe lignende hvis settet dukker opp til en grei pris igjen, først må jeg bare få GBHQ og BB på døra og få bygd dem… :wink: