Frakt

Hei
Jeg er ny her og lurer på hva folk betaler i frakt fra diverse forhandlere i bricklink?
Jeg ser på ebay er der mellom 50 og 300 kr i frakt for små deler.

Når jeg ser på mine ordre i det siste ser jeg at det dreier seg om mellom 25 og 100 kroner, sånn omtrent.
Men det har blitt få bestillinger fra USA.

Mitt beste tips er å benytte seg av muligheten til å få prisantydning (Request A Quote) før man bestiller.
Det er dessværrre mange BrickLink-butikker som ikke tilbyr det alternativet, men min erfaring er at det faller rimeligere å bruke de butikkene som gjør det.

Jeg prøver å holde meg under 350 kroners grensa (har klart det sålangt, med litt flaks), så hvis splash/storeterms går over 100 kr i porto på det jeg putter i handlekurven så skal det mye til for at jeg går til kassa på en Bricklink selger.
Nederland og Tyskland har iallefall stort sett greie portosatser iallefall.

Er portoen fast elle varierer den med kjøpet?
Så vis eg kjøper for 1000-2000 så kan eg gå på ein smel?

Varierer utifra totalvekt, land og noen ganger også selger.
Beste tipset er å legge det du planlegger i handlekurven hos en Bricklink selger, og se totalvekt i My Cart.
Deretter lese splashsiden og infosiden for å finne frakt på den vekten av klosser du har i handlekurven (Legg på “litt” vekt for emballasje og sånt, her er det litt fingeren i lufta utifra størrelsen på bestillingen.)
Har selgeren mulighet for Request a Quote, så kan du trygt bruke denne, da gir de deg et totalpris tilbud, og enten godta bestillingen med de summene, eller avslå uten noe videre etterspill.

Kjøper du for mer enn 350 kroners grensa (pr forsendelse), så kan du fort gå på en smell hvis man ikke har beregnet den med - Kjøp på over 350 kroner inklusive porto da (er det en sjangs for at det) blir MVA og tollgebyr i tillegg. Er du uheldig og bommer med noen få kroner for eksempel så bestillingen inklusiv porto havner på 360 kroner, så kan du da få et krav fra Posten på 90 kr i MVA pluss 135 kr i tollgebyr - da ble plutselig de 360 kronene til 585 kroner…
Blir det sendt med DHL eller andre så kan fort tollgebyret være langt høyere enn Postens gebyr.

Størrelsen på den feridge pakken kan ha mye å si.
I noen land er pakker som er tynnere enn 3 cm et brev, mens hvis pakken er tykkere enn 3 cm blir det pakke.
Hvor mye Lego som får plass i et brev varierer med selger, men hvis minste dimensjon på ett av elementene (eller settene) er nesten 3 cm er alle selgere sjanseløse.
(“Nesten” er omtrent tykkelsen av en boblekonvolutt.)

De få gangene jeg har handlet på bricklink har frakten havnet på rundt 6€. Men om du går litt over så bare send en mld til selger med forespørsel om de kan droppe kvitteringen i pakken og sette prisen tett oppunder fribeløpet, men litt slingringsmon for valutakurs.