Fiberoptisk lys

Noen som har erfaringer med å bruke fiberoptisk lys i legomodeller, da spesielt Moc’er? Bygninger, landingslys, etc? Søkte på forumet, men fant ingenting om emnet.

Jeg har kun experimentert litt med det. Fikk tak i det da jeg fant Bricklink. Lekte med tanken å lage Back to the future bilen med Flux Capasitor som blinket men strandet og Legoen gikk senere i dvale en stund.

Med “fiberoptisk” mener du da bruk av original LEGO lys? Slike som disse:
bricklink.com/catalogItem.asp?P=x165

Eller tenker du på fiberoptisk kabler som er laget av andre?

Jeg mener slike som man bruker f.eks til stjernehimmel og dekorlys. Mye lys for lite penger og lange kabler man kan tilpasse. Det får så være at det ikke er et offisielt LEGO produkt… :wink:

Jeg snakket om det samme som FONIX nevnte.
I det store skipet er det også kun Lego, Går på Light & sound lys + Power Function og lys

Tenkte du på noe som dette kanskje?
https://www.youtube.com/watch?v=CxxN4tsK3NQ
Hvor noen få lyskilder spres med fiber til mange punkter.

Ja nettopp! Som f.eks denne http://www.ebay.com.au/itm/DIY-star-sky-ceiling-optical-fiber-light-kit-night-light-pack-home-decoration-/200987080248?

Jeg har ingen erfaring med fiber selv. Bare LED. Det kommer nok av at jeg syns fiber best egner seg til pittesmå
lyspunkter på en modell hvor det trengs, som store romskip. Kanskje det kunne være nyttig i bygninger, men jeg tror
det er enklere med små LED. Fiber er jo litt mer knot, man bør ha en form for linse/kollimator ved lyskilden.
En fordel er jo at man kan klippe fiberen til passende lengde om man har mange punkter med forskjellig avstand fra kilden. Og ved mange lyspunkter blir det ikke så mange ledninger.
Alt i alt koker vel dette ned til et behov og om det ikke lar seg løse med LED på en enkel måte.
Eventuellt om det bare er kult :slight_smile:
Den var jo ikke helt billig heller den boksen.

Jeg har dillet litt med optisk fiber og lys, men ikke i forbindelse med LEGO.
Det er to hovedting man må tenke på:

  1. Den optiske fiberens evne til å lede lys. Glass er jo ofte det beste her, men plastikk er mer fleksibelt men har mye mer demping. Fiber som har ett belegg på yttersida har mindre tap av lys og du får mer ut av enden. Tykkere fibre gir større lyspunkt i enden, men leder ikke lyset like bra når det blir noen buer på fiberen.
  2. Lyskildens evne til å lede lyset inn i fiberen. Som LEGO_duden skreiv bør man ha en form for linse ved lyskilden for å mest mulig av lyset inn i fiberen.

For punkt 1 så får man jo kjøpt ferdig slike plastfiber ledere mange steder. De er enkle å kappe til å kan bøyes ganske mye. Ved kutting bør man bruke enten en skalpell eller superskarp kniv, eller man kan kjøpe slike ferdige tenger som er beregnet til formålet. Du kan også bruke noe middel for å polere endene, superfint sandpapir for eksempel. For oftest er overflaten på enden av kabelen der du skal føre inn lyset kritisk til hvor mye lys du får inn i kabelen.
Her har jeg hatt god erfaring med å bruke en felles lyskilde og flere fibre festet sammen i en bunt og så polere dem mens de er montert sammen.

For punkt 2 så bør man jo helst bruke en lyskilde som er kraftig siden det vil bli en del tap i kabelen. Men det kommer jo an på hvor mye du vil ha ut i andre enden også og hvor lang fibrene er. Om du går for lysdioder bør du velge noen som har minst mulig vinkel på lysspredningen og plassere den så nærme som mulig til fiberen. Vi brukte som oftest små halogenpærer da vi ofte hadde fargefilter mellom pæren og fibrene som dempet en del av lyset. Fordelen er at du kan rotere/bevege filteret og styre farge/intensitet på forskjellige deler med bare én lyskilde. Halogenpærene utvikler en del varme og det er en fare for å smelte fibrene om de står FOR tett på pæra :slight_smile:

Hmm, spennende! Ikke tenkt på :smiley:

Har bestilt meg ett sett med LED-lyskilde og fiberoptiske kabler…Skal teste ut litt og prøve det på noen modeller og se om det funker. Hvis ikke så kan jeg jo alltids lage meg en stjernehimmel som bakgrunn for space-moc’ene mine :mrgreen:

Er interessert I å høre hvordan det går.
Andre lys metoder i det store skipet har vært under vurdering, men til nå har jeg prøvd å holde meg til Lego løsninger.