Faran kranbil

Her er den litt mindre broren til militærlastebilen MHT-800XM “Faran”; den sivile Consolidated 600-series Faran. Akkurat denne bilen er bygget om til en heavy duty kranbil.

Siden jeg ville at denne krana skulle kunne løfte litt, har jeg bygget inn et pneumatic system. Det var ikke helt enkelt å få til en løsning som både fungerer og ser bra ut i minifig-målestokk, men jeg er ganske fornøyd med hvordan den ble. Som vi ser på bildet under, kan den løfte rimelig store laster også :slight_smile:

Flere bilder i mitt Flickr-galleri: http://www.flickr.com/photos/aleksander_se/

Fantastisk!
Bra gjort å lage en så liten men fungerende pnaumatisk kran.

hm… men det finnes jo også mindre pnaumatiske stempel… :wink:

Og kranbilen ser jo veldig bra ut også.

Takk skal du ha!

Jovisst finnes det mindre stempler, men jeg trengte et stempel med god artikulasjon for å få krana til å fungere skikkelig. Forøvrig er jo også de nyere medium stemplene i metall, noe som viste seg å være en god ting mht. belastninger. Hadde i utgangspunktet sett for meg en rød kran med de eldre røde stemplene, men siden de er laget fullstendig av plast fikk det noen urovekkende deformasjoner under tunge løft.
Som en liten bonus kunne jeg “forkle” pumpa som et stempel nr. 2 ved bruk av medium stempelet :wink: