Digitale designere og andre nyttige program

De fleste har nok allerede installert LEGO Digital Designer (LDD), Mike’s LEGO CAD (MLcad) eller SR 3D Builder (SR3D).

Nyeste på markedet er en online LEGO designer som heter Mecabricks.

LEGO Digital Designer (LDD)
Bruker dere Digital Designer Extended (oppdater til nyeste versjon om du ikke har denne) så har dere tilgang til alt av brikker og farger.
Beklaglivis har LEGO fjernet muligheten til å kjøpe rett fra programmet, men brukerveiledning kan man fortsatt lage i programmet.
I LDD er ikke lengre vanlig LDD oppdatert. For nye deler må du velge LDD Extended (Som vist på bildet)

Mike’s LEGO CAD (MLcad)
Dette er et flott designprogram. Kan være knotete i starten, men mange muligheter. Om du innstallerer via Ldraw, følger det med både MLcad, en flott viewer og et program som lar deg lage instruksjoner.

SR 3D Builder
Denne koster ca 350 kroner.

Mecabricks
På denne fant Cecilie ut at det er best å bruke tastaturpilene for å flytte brikkene. Ved bruk av musa vil ikke brikkene komme ved siden av hverandre.
Her må man forøvrig opprette gratis konto.

Stud.io fra Bricklink
Program laget av folkene bak nye Bricklink. Her kan du logge inn og dele kreasjonen din enkelt på Bricklink eller legge den rett i wanted list.
I dette programmet kan man i tillegg sitte og bygge sammen med andre LIVE! (Her må man dele IP, så dette er mer optimalt lokalt)

Av andre nyttige programmer har vi BluBrick,

Lastet ned LDD til min bærbare PC, men skjønte ikke stort av programmet, fant ikke bruksanvisning og fikk derfor ikke bruk for det…så jeg slettet alle filene og fortsatte med tegneblokka mi, klarer meg fint med det foreløpig.

SR 3D builder så akkurat ut som noe jeg trengte, så jeg testet det, men det kræsja med en eller annen directX feilmeilding. Ikke noen Known Issue heller, på websiden deres.

Det var som pokker, for Lego Digital Designer klarer ikke å sette sammen enkle pythagoras-trekanter med technic bricks, dvs. den klarte det en gang, men etter å ha lagret klarte den ikke åpne den fila uten å slette elementer som var satt sammen i sånne vinkler.

:angry:

For dere som liker technic så er SR 3D Builder flott…
Man kan faktisk teste det man bygger i programmet.

[youtube=wide]5UDMmhq7zpM[/youtube]

Ett annet eksempel på hva den kan gjøre:
[youtube=wide]fJVOUfptM0w[/youtube]

Unnskyld for at jeg gjenoppliver denne tråden…trenger litt hjelp her nå. Har fått i gang BlueBrick, men nå har dette programmet kjørt seg fast. Skulle bare skrive inn noe tekst, men ingenting skjedde. Nå vil den ikke legge inn nye baseplates, ikke togskinner eller noe som helst egentlig…det fungerte bra i nærmere 20 minutter, ganske morsomt program. Hvilket level er egentlig baseplates? Level 1? Hmf…

…og hvorfor kan jeg utvide skjermbildet på sidene, men ikke i topp og bunn?

Jeg skal innrømme å ikke ha sett en skikkelig brukerinstruks på det programmet, men jeg skal prøve å hjelpe deg.

En layout er delt opp i layers, som igjen kommer i fire-fem ulike typer. Man har en layer for bakgrunnen, ett for layoutelementer, likeså for tekst, dimensjoner og områder. Hva jeg tror du har gjort, er at du har aktivert en tekstlayer (dobbeltklikk inne i layouten for å legge inn tekst!), deretter prøvd å bygge videre, uten å ha aktivert layeren for elementer. Du har en layeroversikt nede i høyre hjørne, og den som er farget grå er den som er aktiv.

Og baseplater (og skinner, veiplater, bygninger og ikke minst bord) er vanligvis “layer 2” på en ny layout. :slight_smile:

Jeg tror jeg må ha gjort noe sånt, gav opp det første kartet og begynte på ett nytt i stedet og nå har det tatt helt av…tror bylayouten min nærmer seg 12 kvadratmeter i størrelse… Men hva med det siste spørsmålet, det om utvidelse av skjermbildet i topp og bunn, bør jeg lage egen layout for det som jeg ikke får plass til i “layout-kjernen”? (går visst ikke lenger enn til F3 på høyre side…huff)

Ah! Da forstår jeg spørsmålet ditt om utvidelse bedre - jeg trodde det var et programvarespørsmål, slike problemer overlater jeg til sånne som kan.

Hold ned skifttasten, så kan du klikke og dra rundt på bildet. Og ikke tenk for mye på cellenavn; der kan du dobbeltklikke på knappen for “Layer 1”, som er grunnlayeren, der finner du variablene til celleindexen - programmet kan lage nye, etterhvert som man kravler utenfor “byggeområdet”. :slight_smile:

Herlig, der kom nederste del av layouten til syne! Men jeg kan ikke for eksempel merke hele layouten og flytte den, litt slitsomt å måtte flytte ørtenhundre elementer.

Funker disse programmene på mac/apple eller er det best med windows operativ system??

LDD fungerer på Mac.

Leste at noen har hatt litt problemer på nyeste OS X El Capitan (outlines på brikker forsvinner), men har ikke oppgradert selv enda så vet ikke 100% hva som er ståa. På Yosemite fungerer det ihvertfall.

Og hvis man vil bruke noe LDRAW-basert er BrickSmith et greit alternativ for OSX, og BlueBrick som nevnt tidligere skal også fungere på OSX, har ikke prøvd det selv dog.