Det LEGOsettet som betyr mest for deg og hvorfor

Tenkte det ville vært artig om medlemmer skrev litt om hvilket LEGOsett gjennom tidene man selv har knyttet mest minner/følelser til.

Et bilde og historien rundt. Jeg starter: :smiley:

[setimg]8640[/setimg] [set]8640[/set]
Fikk dette av min far etter han hadde vært på forretningsreise i Tyskland. Av uviss grunn har spesielt dette settet brent seg godt og langt inn i sjelen. Jeg var litt over 6 år i 1986, året det kom ut. Siden da har jeg rotet bort figuren, skiene og setet, ca akkurat de delene som ikke er lett å skaffe på nytt. Kjøpte, i dag faktisk, settet på nytt fra en i England. Det skal bygges og settes på hedershyllen.

Mitt sett som jeg har mest minner knyttet til er

[set=8848]Power Truck[/set] (som vel var den første Unimogen fra LEGO?).
Dette var det første settet jeg kjøpte for mine egne oppsparte ukepenger rett etter at det var kommet ut. Husker jeg da var veldig begeistret over alle de fantastiske funksjonene de hadde klart å få inn i den modellen.

Rett etter dette settet fikk jeg [set=853]Auto Chassis[/set] som jeg allerede hadde siklet på i alle lekebutikker jeg hadde vært innom. Og etter det skjøt antallet i været av sett jeg kjøpte eller fikk.

Nå i dag etter å ha bygget den nye [set=8110]Mercedes-Benz Unimog U 400[/set] er jeg igjen begeistret over alle de fantastiske funksjonene de har klart å få inn i denne modellen, og mimrer litt tilbake til den gamle modellen :slight_smile:

Mitt sett som jeg har mest minner knyttet til er:

[set=1548]1548 Stena Line Ferry[/set] [setimg]1548[/setimg]
Dette var det første settet jeg fikk. Var vel i 1992. Husker jeg da var veldig begeistret for de små bilene og detalrikheten de hadde laget i modellen. Far kjøpte denne etter en tur med båten.
Jeg insisterte så mye at vi året etter endte med å reise med en annen båt. Da gikk turen til Danmark og Legoland, og samtidig fikk jeg skaffet meg [set=1955]1955 Color Line Ferry[/set] [setimg]1955[/setimg], hehe…
Har fortsatt begge båtene stående til utstilling på hylla…, brikkene er ikke helt hvite lenger, blitt litt gule med årene men det er bare litt sjarm.

Hilsen
Kristian Skaane.

Gøy å høre historiene og se sett igjen fra glemselen :wink:

Da jeg var liten var det ikke mulig å få tak i LEGO i Kroatia. Jeg husker fortsatt da jeg plukket mine første to sett fra hylla da vi var på tur i Italia, for oss var de veldig dyre og jeg måtte be pent om å kunne få begge:
[set=6657][setimg]6657[/setimg][/set] [set=6684][setimg]6684[/setimg][/set]
Hadde ikke lov til å leke med dem ute… og allerede en uke etter tok jeg med den lille propellen (bak på helikopteret) til stranda for å leke med den og en elektromotor… mistet den, selvfølgelig, og mamma ble ikke akkurat begeistret. Men, til tross for det, hadde jeg mye moro med disse to sett, og det var lenge til jeg fikk noe mer, og da var det denne:
[set=6872][setimg]6872[/setimg][/set]

Morsom tråd.

Det settet jeg var mest knyttet til som liten var [setimg]6077[/setimg]6077 - Forestmen’s River Fortress. (Jeg klarer ikke å linke riktig med set tagen) Jeg hadde generelt mange castle sets, men dette var nøkkelen til så mye stemning, fantasi og dybde i mitt hodet. Sikkert basert på Robin Hood fantasier. Da jeg fant igjen instruksjonene mens jeg lette gjennom preDA lego’en var det en skikkelig bølge av gode følelser.
[setimg]6067[/setimg][set]6067[/set] var også veldig høyt på lista. De røde/sorte panelene var pakket i en egen plastpose for ikke å blir skadet (ingen andre deler var det) i mine PreDA kartonger.

[setimg]6986[/setimg][set]6986[/set] var også et stort sett. En skikkelig døråpner til mye fantasi og drømmen om “stort romskip”. Fantastisk fint sett. Har det komplett, men delene er så slitt! Vurderer å kjøpe det overpriset på nytt.

sukk Mange gode minner.

Mange gode minner. Det settet som har betydd absolutt mest for meg er dette:
[setimg]7735[/setimg][set]7735[/set]

Jeg husker også disse fire spesielt godt:
[setimg]1613[/setimg][set]1613[/set]
[setimg]6394[/setimg][set]6394[/set]
[setimg]6482[/setimg][set]6482[/set]
[setimg]8868[/setimg][set]8868[/set]

En annen ting jeg kan nevne er at når jeg var liten var det veldig mange sett jeg siklet på i kataloger, og hadde skikkelig lyst på, men aldri fant. Et av disse var:
[setimg]5580[/setimg][set]5580[/set]

Etter at jeg fant ut av Bricklink og slikt i mer voksen alder så kjøpte jeg dette settet, men det ble ikke noe magisk ved det. Hadde jeg fått det som 10-12 åring hadde jeg vært i ekstase, men det var jeg ikke nå. Så, sånn er det.

Ooooohhhh! Godfølelse!

Etter å ha bygget [set]6986[/set] i kveld er jeg ikke lenger i tvil. Det er det settet som betyr mest for meg. What a feeling! Fantastisk set

[setimg]6986[/setimg]

Daws, I piger og drenge!

Da finnes et svar og kun ett:

485.

Det fikk jeg nemlig som (førskole)barn og for å øke lysstyrken, putta jeg de ledningene i kontakten i veggen.

Man kan snakke om en skjellssettende opplevelse.

Jeg snakka ikkje i tre dager i strekk. Og det har ikkje skjedd hverken før eller siden.

Slik blei jeg traumatisert mot å bli elektriker.

Men jeg fortsatte med Lego.

Hilsen

Michael

ha ha ha! Det der prøvde jeg også, tror til og med at jeg var litt eldre enn førskolealder

Hvordan jeg kom unna fattern som ikke fikk sett dagsrevyen før sikringen blei bytta husker jeg ikke…

Jeg har den sotede versjonen av denne liggende som et minne om begivenheten :sunglasses:

Du må legge ut bilde av den sotede… :smiley: