Det kongelige norske slottet i LEGO‏


Jeg har jobbet med denne siden i går.
Utgangspunktet for designen her, er Matija sin utgave av stortinget som jeg hadde som bilde referanse + bilder fra google.
Grunnen til at jeg brukte stortinget som referanse var for å få størrelsen på bygget riktig.

Laget i LDD med 1575 brikker.
Håper å få skaffet alle deler slik at jeg kan ta denne med i november.

Sjekk Mocpages http://www.mocpages.com/moc.php/327452

Den likte jeg. Veldig bra!

Ser veldig bra ut det her :slight_smile: Synd sand red er slik en sjelden og dyr farge, for den hadde vært ypperlig til den røde sanden :wink:

Bare venter på å se den i virkelige klosser :slight_smile: Dette blir bra og akkurat som Cecilie tekte jeg at sand red hadde vært det beste valget… Det er veldig begrenset hva som finnes i sand red, men feks plate 2x6 og 4x4 finnes og er rimelige/grei pris på BL (hvis du får tilpasset og kan bruke de platene).

Da er brikkene bestilt.
Noe fra PAB og det som ikke finnes der kommer fra BL.
Så får vi se hvordan det går…

Gleder meg :slight_smile: Så har jeg den sikkert klar til november…

Da har man gjort visse forandringer på designen.

Etter å ha sjekket en ekstra gang på Google maps kom jeg frem til at det er brostein forran og på siden av slottet.
Så da endret jeg like godt, i hagen bak er det også blitt forandret, men har beholdt noe rødt, men det synes ikke så mye her som på fronten av bygget.

Hadde jeg laget mere plass forran slottet ville det vært naturlig med sand gren der brosteinen slutter, selvfølgelig.
Brostein er i Dark bluish gray, Muren nederst på slottet er light bluish gray.

Regner med at dette ser bedre ut ?

Det ble mye bedre! For å pirke litt til ville jeg nok ha brukt sand red plater og ikke red/dark red på de områdene inne i slottsgården (eller hva det heter…) Dette blir bra :smiley:

Flott MOC
Blir fin ved siden av Rådhuset og Stortinget
Fortsett bygginga :smiley:
Baard

Pent - veldig pent!
Mulig du allerede har prøvd det, men hva med å senke de vinduene i front en plate? Går de da glatt med bakken slik at det ser ut som det faktisk går å gå rett gjennom? Nå ser det litt ut som det er en portal man ikke kan gå gjennom.

harald-

MEGET smart…
10 poeng til deg
:slight_smile:

Takk for tipset


Og da var modellen endret.

Den var veldig fin!
Stå på, dette blir gøy å se når vi møtes i november.

Adressen hvis noen skulle lure på det er “Henrik Ibsens gate 1, 0010 Oslo” til Slottet, tidligere “Drammensveien 1, 0010 Oslo”

Oste Hovel

OG DA VAR MODELLEN FERDIG

Wow, det ble kjempe bra. Gøy å se slottet bygget i Lego.
Litt konstruktiv kritikk (regner med at du tåler det) ;
Jeg synes søylene på balkongen ble litt vel dominerende/tykke på Lego modellen. På ldd modellen var det ikke like dominerende. Det hva med å bytte de ut med noe som er tynnere?

Flott moc!! Ikke enig ang søylene, de bør være i den tykkelse (alt. er å bruke feks antenner og de er for tynne). Har i lengre tid studert slottet, studert fasadetegninger, bilder og vært på befaring i mye av bygningen både utvendig og innvendig, da det er store muligheter for at den bygges i minifig skala til november. Jeg syns du har laget en utmerket modell! :smiley:

Takker og ja jeg tror at de nærmeste søylene er det jeg har brukt her…

Virkelig flott! Hadde vært ønskelig med flere bilder… :slight_smile:

Kommer flere bilder. Må bare knipse først…

Ta modellen ut i dagslyset, da blir det kjempebra bilder.

Edit: når jeg tenker etter har dere jo ikke midnattsol der nede så da må du vel vente noen timer før du kan ta bilder i dagslys :smiley:


Tusen takk Matija for skiltet :smiley:

Tøft! Det var bedre bilder, ja.

Men, det ser jo ut som rene kommunistflagget. :laughing: