Delespørsmål, innkjøpstips s@H

Daws, I drenge og piger!
Nei, ikkje æ skal deles, heller ikkje skal æ dele mine tanker om MONORAIL med meir eller minner likesinnede, dette gjelder en (hhv 3?) Legodeler.
De såkalte RC-tog har angivelig andre hjul enn de vanlige 9V (eller voltløse vogner) tog.
Men kan dem brukes om hverandre? Samme diameter? Kan disse akslingene brukes sammen i samme vogn mht høyde , innbyggingsmål osv.?
Og da både i sammenbygd form, altså en hel aksling med to hjul pluss opphenget i ett eller løse hjul. Kan man likesågodt lage hul i de nye RC-hjul som i de gamle 9v-hjul?
Æ har ikkje tenkt å kjøpe et RC tog bare for å finne ut.
Det er 50% for en del ting, bl.a. Hobby Train og Juletoget, i Lego sin S@H som fortsatt ikkje leverer til Norge.
Tenkte æ måtte bare si det.
Usensurerte Hilsener
Michael

Daws!
Takk for at det nå er slutt på monorail-maset!

Michael wrote:
De såkalte RC-tog har angivelig andre hjul enn de vanlige 9V (eller voltløse vogner) tog. Men kan dem brukes om hverandre? Samme diameter? Kan disse akslingene brukes sammen i samme vogn mht høyde , innbyggingsmål osv.? Så vidt jeg vet er det helt like, bortsett fra at de nye hjulene først må settes sammen (noe som før ble gjort av LEGO).
Michael skrev:
Og da både i sammenbygd form, altså en hel aksling med to hjul pluss opphenget i ett eller løse hjul. Kan man likesågodt lage hul i de nye RC-hjul som i de gamle 9v-hjul? Eh... come again? Lage hull i hjulene? Smile

Jeg antar at det er hjulene til vognene som du tenker på.
Forskjellene er minimale. Bortsett fra at de nye må settes sammen, så går ikke akselen tvers gjennom hjulene, fordi det er stopp i hullene til akslene.
Alle togsett i dag, inkl. juletoget og Hobby Train, bruker disse hjulene.
Hvis du tenkte på hjulene som brukes på RC-motorene, så diameteren identisk med alle de andre hjulene. Disse har hull for technic-aksler og utstyrt med dekk.

Daws, I drenge!
Tak for hjelpen.
Ja, æ fant noen hjul med uten hull og uten akslinger i en rotekasse.
Da fant æ noen metallpinner i passe lengde, lagde hull i hjulene og hadde nye hjulsett.
Æ tvinger ingen til å lese om MONORAIL.
Umasete hilsen
Michael

Michael wrote:
Det er 50% for en del ting, bl.a. Hobby Train og Juletoget, i Lego sin S@H som fortsatt ikkje leverer til Norge. Michael
Er det noen som tilfeldigvis skal bestille noe fra S@H, som har muligheter til å slenge på et stk Hobbytrain til halv pris Very Happy Det er jo flere her som har snille "tanter" med postadresse utenlands. For de som bor på østlandet, er jo poste restante et alternativ... Har sikla en stund på Hobby train nå. Razz

Hvorfor er poste restante kun et alternativ for de på østlandet?

torerik wrote:
Hvorfor er poste restante kun et alternativ for de på østlandet?
For å være mer presis. Poste restante er ikke aktuelt for meg her opp i nord, da jeg bor mer enn 4 timers kjøring fra et postkontor i utlandet. (minst) Jeg har bare et generelt inntrykk av at folk på østlandet (i snitt) bor nært nok til at turen over grensen er bryderiet verdt... + at mange er over grensen i andre ærend innimellom. (les: harrytur (no offence)) Correct me if I'm wrong! Wink

Du traff spikeren på hodet, Andy. Jeg/familien er over grensen relativt ofte, og det er gode muligheter for å benytte seg av poste restante i slike tilfeller. Pakkene hentes samtidig med andre gjøremål.
Poste restante er aktuelt der hvor folk har en rimelig kjøreavstand og/eller handler over grensa. Men det er opp til hver en og enkelt å vurdere selv, jeg har ingen anelse om hvordan grensehandelen er lenger opp i nord, men her nede i sørøst så er den såpass betraktelig og vanlig at det liksom bare skulle mangle at man kan benytte seg av et slikt tilbud.

Ah, OK, andy16806. Jeg regnet med det bare var en kjapp verbal vending, men greit å være sikker. Selv om det nok ikke er like vanlig som på østlandet, er det da en del svenskehandel her i Trøndelagsområdet også. Fra Trondheim (og sikkert mange andre steder) går det tilnærmet gratis busser.
Men, avstand (og dermed tid) må jo alltid veies mot gevinst. Fire timer virker da overkommelig, om det er noe man virkelig “må” ha.