Coverlåter som er bedre enn originalen

Vet dere om noen? Jeg har iallfall 2 :slight_smile:

[youtube]_t1gfn9aqiQ[/youtube]

[youtube]xkIhN__iki8[/youtube]

Musikk er jo veldig individuelt og folk har jo VELDIG variert musikk.
Og så har du slike som meg som i tillegg har ett veldig bredt spekter av musikk jeg liker. Hva jeg liker å høre på varierer mye av humør jeg er i, og om det er for å lytte til for å roe meg ned før jeg sover, eller om det er å rokke meg opp om morgenen for å våkne. Eller musikk som jeg vil ha som bakgrunn når jeg jobber eller bygger LEGO. Altså mye variasjon.
Men jeg har funnet noen hovedtrekk i musikken jeg liker: melodisk og ofte noe som skaper en sinnstemning, for eksempel melankoli.

Bergenske Aurora Aksnes med sin tolkning av gruppa Oasis sin sang “Half the world away”:
[youtube=wide]SYKU7DfEJT4[/youtube]
youtu.be/SYKU7DfEJT4

My Terrible Friend med tolkinga av Tom Waits sin sang “Diamonds and Gold”:
[youtube=wide]EIt7TCp15-I[/youtube]
youtu.be/EIt7TCp15-I

Uptown Funk - Mark Ronson / Bruno Mars - Cover by Pomplamoose
[youtube=wide]-p0wFDmiJsE[/youtube]
youtu.be/-p0wFDmiJsE

Og dere ser sikkert at hun dama i Pomplamoose også er i “My Terrible Friend”, hun heter Nataly Dawn og har også en solokariere:
My Life Would Suck Without You- Nataly Dawn / Kelly Clarkson
[youtube=wide]J4_4aXXbiqE[/youtube]
youtu.be/J4_4aXXbiqE

Paul Anka: Jump i[/i]
[youtube=wide]HlMq8DImlTI[/youtube]

Kanskje litt halvveis off-topic siden dette strengt tatt er en parodi, men den ER bedre enn originalen (Meghan Trainor: All About that Bass") etter mitt syn i alle fall…
[youtube=wide]RV5WqRnFejI[/youtube]

Sound of Silence
https://www.youtube.com/watch?v=u9Dg-g7t2l4

Cake By The Ocean DNCE Cover // Julia Nunes + The Mowglis

[youtube=wide]hNN91mI_9yM[/youtube]
youtu.be/hNN91mI_9yM

Definift bedre enn originalen. Men nå skal det sies at jeg ikke viste om DNCE eller denne sangen før Julia la den ut på YouTube :slight_smile:
Men digger den uansett. Har ett vanvittig enkelt men catchy bass-riff (eller-hva-det-nå-kalles). Får garantert dansefoten til å tromme takta uansett hva du ellers måtte holde på med når du hører sangen :slight_smile:

Aldri hørt låta før, kjenner verken til DNCE, Nunes eller Mowglis (selv om jeg tror jeg har hørt sistnevnte bandnavn før), men denne var knallbra!
For øvrig enig i at versjonen du linker til er bedre enn originalen, men originalen var ikke gæærn den heller. :slight_smile:

Dette er coverlåt som jeg også syns er bedre enn originalen, men bare såvidt. Men det skal jo litt til siden vi her snakker om coverlåt på en sang laget av Simon & Garfunkel.
Uansett så syns jeg denne er mye mer fylt med følelser og den dype kraftige stemmen til David Draiman setter sitt eget preg på sangen.

Disturbed - Sound of Silence (Cover av Simon & Garfunkel)
[youtube=wide]u9Dg-g7t2l4[/youtube]
youtu.be/u9Dg-g7t2l4

Masse flotte låter dere har delt :slight_smile:

Jeg har et par unektelige til :slight_smile:

Først ut er denne frøkenen her med en stemme som skulle vært brukt på alt.
[youtube]JkHmUFcOiSY[/youtube]

Så disse 2 helt utrolige:
[youtube]HeUJ4Y-XOeY[/youtube]

De av oss som liker tysk jazz-metal liker nok denne bedre enn originalen (spesielt fra cirka 1:30)
[youtube]ZAHrIOWpfIE[/youtube]

Med tanke på kvaliteten til originalen synes jeg denne hører til på lista:

[youtube=wide]1Pk9CEG-_eM[/youtube]

Ray Charles, “I Can’t Stop Lovin’ You” er også en coverlåt jeg liker veldig godt, samt Johnny Cash sin “Hurt”.

Internett overrasker stadig med noen gullkorn:

Denne er noen år gammel men oppdaget den først i dag. Originalen med Joe Cocker er helt fantastisk, men denne var helt RÅ!

youtu.be/NTsAUXWzqCY?t=1m53s

Her er enda en coverlåt fra Nataly Dawn.
Om den er bedre enn orignalen er jeg usikker på fordi denne er veldig annerledes. Nesten så jeg ikke kjente igjen melodien der. Men det er uansett en fantastisk god fremføring av Nataly Dawn sammen med bandet Sheriffs of Schroedingham.
Her er “Over the Rainbow - Judy Garland” covered by Nataly Dawn & Sheriffs of Schroedingham:

[youtube]g8TdiJW-gMQ[/youtube]

Her er et par til :slight_smile:

[youtube]QbC0hiW0TvU[/youtube]

[youtube]ran2vgR_ANY[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=y8AWFf7EAc4

Dette er egentlig en gammel coverlåt (laget i 2014), men jeg har gjenoppdaget låten.
Om den er bedre enn originalen er jeg usikker på, men definitivt bra og ikke minst annerledes :slight_smile:

Utrykket på folket i salen syns jeg også er morsomt. Tenk deg hvordan det hadde vært med denne låten spilt rundt 200 år tilbake i tid?

[youtube=wide]uT3SBzmDxGk[/youtube]

Johnny Cashs “Futher on up the road”
youtube.com/watch?v=cuOsYo7AK_0

Denne her hadde ingen av dere regnet med, but its true :wink:

[youtube]3UDpQ0eS-vE[/youtube]

[youtube]BNfp33CTDps[/youtube]

Denne var så bra at jeg bare må dele den:
[youtube]hmLBSCiEoas[/youtube]

Er en mashup av “Sweet Dreams (are made of this)” av Eurythmics og “Seven nation army” av The white stripes.
Jeg måtte faktisk søke opp begge de to melodiene for å høre på nytt hva som kom fra hvilken av de to sangene og de passer veldig godt sammen i denne mashup’en! :smiley:

Bandet som spiller her er Pomplamoose som jeg jo også har postet en del linker til tidligere. Ja, jeg er fan av dem og har vært det lenge :slight_smile:

Denne!

youtu.be/jKvduCUd7qU