Cobi, konkurrent eller kopi av LEGO ?

Var på en liten rundtur her i Nord-Norge i uka som gikk og var innom en Nille butikk. Der såg eg noen byggesett som lignet veldig på LEGO. Selve eska og stilen i seg selv ligner ikke på LEGO sine produkter, men selve klossene gjør det.
Måtte kjøpe ett slikt sett for å teste ut.
Første inntrykket er jo at de jukset med størrelsen på eska. (Vel det gjør jo LEGO også til dels). For inne i den store eska var det en mindre eske hvor selve delene lå i. Fordelt i små poser akkurat slik som med LEGO. Byggeanvisningen lå inne i den store esken.
Når jeg så åpner opp selve posene og tar og føler på klossene så kjennes det ut som veldig god kvalitet i motsetning til andre slike etterligninger jeg har sett. Klossene sitter godt sammen nøyaktig slik som på LEGO. Når jeg så tester brikkene sammen med LEGO så virker de helt identiske. Passer helt perfekt sammen.
Eneste forskjellen jeg kan se på en “standard” 2x4 brikke er at de nye LEGO brikkene har noen riller innvendig samt en vegg som går på tvers på midten, det mangler Cobi brikkene. Men ellers så ser jeg at Cobi har en god del brikker bare i det ene settet som jeg har kjøpt som ikke finnes i LEGO sitt sortiment. Så en direkte kopi er de ikke.
Men det står en liten lapp på eska : “Kan brukes sammen med andre kjente byggeklosser”
Noe som jo selvsagt hinter om at de passer sammen med LEGO. Smile
Noen andre som har vært borti disse klossene? Er de lovlige? Vet LEGO-Norge om at slikt selges?

Det er i alle fall ikke ulovlig å produsere og selge slike klosser, da LEGOs patent har gått ut.

hei!
Det er et polsk firma (www.cobi.pl), som har produsert en tid, men de første hadde ikke så bra kvalitet som nå.
Fantes her i to korte perioder hos -nille og dem antyda at det var rettssak el. trussel om det. Fra kem vel?Dem e sjølsagt biiliar i Polen…
oppbevares atskilt fra ekte varer.
(Vel, æ har bygd med dem og det som verre e…)
Hilsen
Micha

Hvordan var prisen?

Michael wrote:
(Vel, æ har bygd med dem og det som verre e..)
Vent litt.... Micha, har du jukset?! Surprised
torerik wrote:
Hvordan var prisen?
Cobi 1850 F1 Team som det het det settet jeg kjøpte hadde 268 brikker. Prisen hos nille er 179 kr. Så samenlignet med LEGO er de jo rimeligere også.

Her er noen bilder som jeg har tatt av dette settet:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=195861
Var noen brikker som jeg likte veldig bra og skulle ønske LEGO hadde laget:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1916724
Er en 1x2 brikke uten knopper, som om det var to bunnhalvdeler av en vanlig 1x2 brikke som var festet i hverandre. Perfekt for SNOT bygging?
Den andre sorte rundingen i midten er en 1x1 round plate med knopper på BEGGE sidene. Meget smart!
Den siste er ikke så rar, men har ikke sett den hos LEGO enda, en 2x4 Tile plate.
(PS! Den gule 2x4 brikken er en LEGO brikke, ikke COBI)

Angst og helligbrøde!
må nok innrømme at jeg blir litt dårlig av de bildene der…
tenk å plutselig finne en sånn plagiatbit midt i samlingen. uæh