Cafe Corner via Pick A Brick?

Er det noen som vet om noen butikker på Bricklink som er kjent for å ha jevnt over gode priser på brikker og samtidig har et stort utvalg?

Jeg skal til og bestille deler til Cafe Corner, Market Street og Green Grocer og lurer derfor på om det kanskje kunne lønt seg å kjørt en stor bestilling over MVA-grensen. Teorien er at denne bestillingen kan bli så stor at det man må betale i mva og gebyr blir mindre enn hva portokostnadene ville blitt på mange bestillinger under 200 kroner.

Så hvis noen har noen innspill, på generelt grunnlag, rundt butikker så er jeg svært interessert i å høre om det.

Det er sikkert noen butikker i Bricklink (BL) som har mer av hva du trenger. Det som gjør det vanskelig å si noe generelt om hvilke, er at hva som er tilgjengelig hos den enkelte selger på BL endrer seg fort ut i fra hva som selges og hva som legges ut til salg og når det kjøpes og legges tilgjengelig for kjøp/salg. En del av delene i disse settene er ikke akkurat “hyllevare”, da de er populære og dyre deler. Det som anbefalles er å legge det på wanted list de sett du ønsker deler til og ta det derfra. Det er folk på forum som sikkert er flinkere til å forklare hvordan det gjøres (og mulig det også er beskrevet i et tidligere innlegg). Det som er hovedpoenget mitt er at det er litt tilfeldighetene som også spiller inn i forhold til når man ønsker å skaffe delene og hva som da er tilgjengelig for salg. Vær tolmodig og bruk litt tid, så er mulighetene til å begrense antall ordre større og evt redusere pris (hvis det er ønskelig) og ja, det kan enkelte ganger lønne seg med noen større ordre over tollgrensa, hvis alternativet blir veldig mange ordre og store portokostnader.

virker interesant… jeg kan være med :slight_smile:

Morty: Ja, jeg har nå laget en samlet wanted liste for delene til de tre settene, totalt 536 forskjellige elementer. En butikk har 400 av disse delene. Spørsmålet er da om denne butikken ligger i et generelt lavt eller høyt prisnivå.
Jeg skal regne litt på det, hva som er skjæringspunktet mellom enkeltbestillinger og stor-bestilling.
Ser at det ikke er lett å skille butikker fra hverandre, men det er over 50 butikker som har mer enn 50% av elementene jeg trenger for disse tre settene og jeg vet det er stor prisforskjell i butikkene på Bricklink, så derav spørsmålet.

vegard335: Er du interessert i å samarbeide om dette? Jeg vet jeg har noen elementer i “delelageret” hjemme jeg kan benytte, men dersom du er interessert så kan vi sikkert finne en samarbeidsløsning. Det vil nok bli enda rimeligere om vi er to.

Jeg óg vil være med! Trenger CC og SM :slight_smile:

…men når jeg tenker meg om er det nok ingen som vil ha meg med… Synes det er vanskelig nok å orientere seg på BL for å finne en del eller to, hva blir det da når det er flere hundre?!

En løsning kunne kanskje vært at jeg betalte en sum ekstra for tort og svie. Vet ikke hva man kan forvente at sluttsummen her blir men om jeg betaler 500-1000 kr ekstra for å få “være med på leken” får de som gjør arbeidet lønn for strevet.

Når jeg tenker meg om: Spørsmålet er vel egentlig om jeg tørr å ta ansvaret for hva prisen kan bli. Det er jo egentlig ganske usikkert.

Det er en “møkkajobb” å sjekke prisnivået når man skal gjøre en bestilling i deler på et eller flere større sett. Selv har jeg sittet med flere faner oppe på BL og sjekket på hvert enkelt element. Erfaringsvis vil enkelte elementer være dyrere hos en selger som har mye, men man slipper unna med færre bestillinger. At flere blir enige og går sammen om det, sparer mye “bry” for flere som ønsker disse populære settene.

Lykke til! :slight_smile:

Er da ikke noe galt med deg vel. Hvorfor skulle ikke noen ville ha deg med ?

Jeg har sjekket de 20 siste transaksjonene mine på Bricklink. De er alle under 200 kroner og shipping er på 45 kr. i snitt (har alltid valgt billigste fraktalternativ). Har regnet raskt på dette med stor bestilling kontra liten bestilling. Så lenge man holder frakt pr. bestilling på under 50 kroner vil aldri en stor bestilling lønne seg. Ligningen er egentlig ganske enkel:

x = antall bestillinger

Stor bestilling:
TOTALSUM = (200 * x) * 1,25 + 150 kr (frakt) + 170 kr (forenklet tollgebyr)

Liten bestilling:
TOTALSUM = (200 + 45) * x

Grunnen til at det blir slik er at MVA alltid betyr et påslag på 25%. Så lenge man holder frakt på under 50 kroner på “småbestillinger” så vil dette bety et påslag på under 25%. Samtidig slipper man tollgebyret og frakten på “stor-bestillingen”.

Så småbestillinger vil lønne seg. Man vil da også kunne sjekke ut brikker mer spesifikt og finne de billigste butikkene for flere enkeltelementer. Jeg tror ikke jeg tør å ta ansvaret for bestilling for så alt for mange, men hvis det bare er meg, Chills og muligens en til som er interessert kan jeg sikkert ta ansvaret for dette. Men jeg advarer om at dette kommer til å ta ganske lang tid før alle deler er i hus. Litt av poenget er vel også at vi holder oss til de samme settene. Selv har jeg tenkt å gå for 10182, 10185 og 10190. Chilis nevnte at han var interessert i 10182 og 10190. Hvis det er f.eks. en til som er interessert i å være med på felles bestillinger på noen av de samme settene så kan vi jo ta det videre på e-post, PM?

EDIT: Er det mange som er interessert så kan vi jo fordele bestillinger oss i mellom litt (de av oss som føler oss komfortable med Bricklink-systemet) og lage en felles liste som vi kan krysse av etterhvert som deler blir bestilt. Når vi en eller annen gang blir ferdig kan vi møtes og “utveksle” deler.

Her må jeg si meg enig med Morty. Vet ikke hvor mange kvelder og netter jeg satt med 10 til 20++ vinduet åpne for å sjekke priser, finne ut hvilke brikker som skal bestilles hvor, sørge for at man ikke kom over 200,- samtidig som man kom over minimumsgrensen på BL. Arbeidsmessig er det nok en fordel å ha større bestillinger fremfor mange små.

En annen ting som også er litt frustrerende er den dårlige jobben enkelte butikker på BL gjør. Vet ikke hvor mange feillevenranser jeg fikk ifm mitt CC-GG prosjekt, men det dreide seg om manglende klosser, feil type klosser, klosser i feil farge og feil lagerstatus i butikken. Heldigvis var alle interessert i å rette opp i problemene, og jeg fikk enten penger tilbake eller riktige deler ble sendt på nytt. Men alt tok tid. Purre, vente på svar, og vente på nye klosser. Uansett, det ble i alle fall en del ekstra “gratis” klosser ut av det. :slight_smile:

Når det gjelder moms og frakt, så mener jeg det er slik at man også må betale moms på frakten. Eller tar jeg feil?

Ja, det er moms på alt (også frakt) og det er ennå en grunn til å få det under den magiske 200 kr grensa.

Jeg har startet prosessen nå i kveld.
Fått mye gode tips fra Morty på telefon, så setter i gang med jobben med høy entusiasme.
Jeg begynte med å finne ca. 1000 deler i eget arkiv fra Lugbulk og tidligere Bricklink-bestillinger. Mer enn jeg trodde faktisk.

Blir spennende å se hva jeg havner på.

HenrikLego, jeg er forhåpentligvis ikke for sen, men jeg melder meg av dette prosjektet. Jeg beklager dette. Håper jeg ikke har vært til noe bry så langt. Lykke til med prosjektet.

Ikke noe problem Chills!

Jeg har nå bestilt så og si alle delene til dette prosjektet:
[setimg]10182[/setimg][set]10182[/set]
[setimg]10185[/setimg][set]10185[/set]
[setimg]10190[/setimg][set]10190[/set]

Den eneste delen jeg foreløpig ikke har bestilt er den uhorvelig dyre [partimg]3308[/partimg][part]3308[/part] i dark blue.
Jeg trenger seks av denne. 5 til Market street og 1 til Cafe Corner. Prisen pr. stk ligger i øyeblikket på ca. 80-90 kroner på Bricklink. Er det noen som har noen til overs så er det bare å si i fra! :smiley:

Jeg har også fått mange gode tips og også hjelp med noen sjeldne deler fra Morty. Tusen takk.
Ellers har det blitt 15 bestillinger på Bricklink (inkludert fra et par norske butikker), samt en stor bestilling på Lego sin PAB.
Foreløpig ligger jeg på ca. 5000 kroner, men er fremdeles noe frakt som ikke er regnet med, samt utgifter til Dark Blue arch, så tror nok at tallet muligens vil snike seg opp mot 6000 kroner.

Alt i alt meget fornøyd med hvordan dette har gått så langt.

Jeg la denne veldig dyre dark blue arch på wanted lista og ventet. Innimellom kom det noen som la den ut til en mer “human” pris og er du veldig rask da varsel om at det er lagt ut, så er det håp. Jeg bygde bla CC med en grå arch og bare byttet den ut når jeg fikk den til en grei pris.

hei :laughing:
Jeg bygget opp Market street i helgen, og det er strengt tatt bare 1 stk av 3308 som synes godt (på fronten av huset), 2 stk av de andre er under et ganske lavt tak, og kan godt byttes til TAN (bak kant), som resten av det bygget er. De 2 stk som er i fronten, har sort port og sort tak over seg, så de blir veldig mørke og kan godt starte som sorte, til du for en bedre pris på de i dark blue.

Jeg er ganske ny som AFOL ca 8 uker, og har brukt ca 40-45.000 på å komme i gang, (har alle settene nå :blush: ) men har lyst på kopier av flere av settene, men i andre farger, er dette lov? og hvordan bestiller man evt dette på brick link?

TAKK for svar
Espen

Hei, takk for svar!

Jeg bestilte i morges 2 stk Dark Blue Arch. Da har jeg i alle fall Cafe Corner komplett og ut fra hva du skriver så har jeg også den ene viktige til Market Street, så får jeg ta de fire siste over langen slik som morty foreslo og bruke Light Gray eller Tan som jeg allerede har liggende.

Velkommen som AFOL, er ikke så veldig lenge siden jeg kom selv, og jeg føler snart at jeg har alle de settene jeg har “mistet” i min periode vekk fra Lego. Tror ikke jeg har brukt 40-50000 kroner (håper i alle fall ikke det) men da vil jeg tro du har fått deg mange morsomme Lego-timer! :slight_smile:

Alt er vel lov når det kommer til Lego og mitt tips vil du vil bygge eksisterende sett i andre farger, så er det vel bare å legge til settene i en Wanted Liste på Bricklink og endre på fargene du ønsker. Logg inn på bricklink og gå til" wanted"-tabben og deretter “part set”.

TAKK-TAKK :smiley:

Da prøver jeg å gjøre det…

Jeg har kjøpt flere av settene 2 ganger, var i USA i sommer, og kjøpte 3 stk sett til barna der, syntes det var sååå gøy å bygge igjen, og har derfor måtte kjøpe det meste på e-bay, før jeg fant dette forumet og brick link.
På e-bay flyr pengene fort gitt :slight_smile::slight_smile:

Espen

Hei og velkommet som AFOL hit til forumet.
40-45.000 på å komme i gang?? Yeiks sier jeg bare! :slight_smile:

Kopiere settene er fullt lovlig bare du ikke forsøker å selge dem som ekte LEGO sett på nettet og det er til eget bruk…
Jeg for min del syns modding (modifisering) av LEGO sett er noe av det morsomste. Endre farge, lage større, lengre, bredere, men beholde hovedutseende.
Har for eksempel kjøpt to Knight Bus fra Harry Potter og bygd dem sammen slik at jeg fikk en lang tre etasjers buss med doble hjul bak. Såg mye mer naturlig ut. Den bussen som er i [set]8404[/set] har jeg laget en i gul og en i blå utgave. Samt at jeg har flere av dette settet for å kunne lage en lengre utgave av den trikken :slight_smile:
Har selv Cafe Corner orginalen, men har for lengst tatt den i fra hverandre. Og sist jeg skulle bygge det opp igjen hadde jeg brukt opp for mange av de små archene over vinduene i andre etasje og en del av de vinduene i rett farge. Så da måtte jeg modifisere litt å bruke andre farger. Men det tror jeg ikke det var så mange som la merke til på utstillinga, selv om den stod utstillt ved siden av en som var i orginalfargene.

Og svaret på hvor man eventuelt bestiller så er BrickLink ett alternativ. Kan med fordel sette opp Wanted lister der fra “set inventory” for å bestille deler fra ett sett (gammelt eller nytt sett). Du kan jo også bestille deler fra Pick-a-Brick på LEGO shop@home sidene (shop.lego.com) men du er da begrenset på deleutvalget og får kun tak i deler som produseres til sett i dag.
Tredje alternativet er å bli betalende medlem på Brikkelauget og bli med på LUGBULK ordningen vi har her. Der får vi bestille en eller flere ganger i året direkte fra LEGO til veldig lave priser. Er absolutt verdt de 100kr det koster å være medlem i klubben :slight_smile: