Cafe Corner via Pick A Brick?

Som en del andre her, så sikler også jeg på Cafe Corner. Problemet er at jeg synes prisen blir litt i stiveste laget… Jeg har derfor begynt å tenke på om det finnes mulighet for å bestille den i løse deler.

Instruksjonsheftene til Cafe Corner er tilgjenelig på Lego sine sider, og helt bakerst i det ene heftet er det listet opp hvilke klosser samt antallet av hver type settet bestå av. Det burde derfor være teoretisk mulig å bestille alle nødvendige deler i settet via PAB/Bricklink/LUGBULK. Avhengig av hvilke klosser jeg har selv (samt “låner” av sønnen min :unamused:), blir jo spørsmålet om det i det hele tatt vil svare seg økonomisk…

Før jeg sette opp et Excel ark med bilder - brikkenummer - antall i sett - antall i eie, for å holde oversikt over hvilke klosser jeg har og hvilke jeg mangler, hadde det vært spennende å høre om andre har erfaring fra tilsvarende “prosjekter”?

Tror det nok er flere enn deg som tenker på dette.
Jeg vet at morty har allerede gjort dette. Hans problem var de Dark Red slopene som er på taket. De er vist ikke helt billige. Men han fikk tak i noen fra en i Brikkelauget som hadde kjøpt en hel bråte tidligere.
Ellers er visstnok ikke de andre brikkene noe særlig vanskelig å få tak i.

Var også ett par andre som tenkte på det samme, blandt annet luza.

Selv var jeg så heldig at jeg fikk kjøpt dette mens det var i salg (faktisk kjøpte jeg det rett etter at det kom ut).

Siden da har jeg kjøpt alle modulhus som har kommet ut (noen har jeg tilogmed flere av), men har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt Pet Shop riktig enda. Men i løpet av høsten skal jeg nok investere i dette også.

Men du spør jo spesifikt om Pick-a-Brick, mener du da via den tjenesten på shop.lego.com ?
Tror nok du finner bedre priser på mange av delene på bricklink.com

Jeg syns også at den var alt for dyr å kjøpe og anskaffet meg Cafè Corner (CC) ved forskjellige Bricklink (BL) ordrer, en pick a brick ordre, hjelp fra et annet medlem i Brikkelauget til dark red slope og brikker jeg selv hadde.

Noen tips i prossesen (mulig du kjenner dem allerede):

Her får du en detaljert liste over delene som er i CC: bricklink.com/catalogItemInv.asp?S=10182-1

Det er noen av disse delene som er “hard to get” eller rett og slett dyre, mulig jeg husker feil eller at noen har blitt lettere å få tak i eller billigere. Ut i fra hva jeg husker er det disse som er det:

-Dark Blue Brick, Arch 1 x 8 x 2
-Dark Red Slope 75 2 x 1 x 3 - Hollow Stud (hele 36 stk av disse og viktig å prøve å få feks via feks Lugbulk ellers blir det fort dyrt)
-Light Bluish Gray Door 1 x 4 x 5 Right with Trans-Clear Glass
-White Panel 1 x 2 x 3 - Hollow Studs (er ikke lenger et aktivt element/leveres ikke lenger fra Lego, kommet et nytt element, det er ikke så egnet da det har Side Supports. Obs! Noe feil i catalog på BL som sier at det er i Pet Shop, det elementet du skal ha, men det er feil, i Pet Shop er det det nye med Side Supports. Det er 20 stk du trenger til CC).
-White Window 2 x 4 x 3 Frame
Mulig jeg har glemt noen…

Tror jeg fikk en kostnadsramme på ca 1200 - 1300, men da fikk jeg tak i de fleste av disse dyre delene som jeg spesielt nevte på en gunstig måte eller hadde dem. Hadde jeg måtte skaffe alle disse nevte dyre elementene på BL hadde prisen gått betydelig opp. Alle delene jeg bestilte på BL var nye (med unntak av et element som var like fine som nye), men fullt mulig å bestille flere brukte deler, da går prisen ned…det er litt smak og behag ut i fra hva man ønsker.

Det er litt jobb og sette seg ned og få oversikt over hva man har og holde rede på forskjellige BL ordrer (for det blir noen av dem for å komme i mål her) og få bestilt riktig mengde osv da ofte en selger ikke har tilstrekkelig av et element og samme element må bestilles fra flere selgere osv.

Lykke til og håper det er til litt hjelp :slight_smile:

Takk for gode tilbakemeldinger. Ser at det tydeligvis er en del arbeid med å finne riktige klosser til fornuftige priser. Uansett så er dette et langsiktig prosjekt som krever planlegging. Det er bare å brette opp ermene!

Holder ellers på med å bygge PetShop. Et utrolig fint bygg med mange små artige og humoristiske detaljer. Passer fint inn samme med mine Grand Emporium og Fire Brigrade. :slight_smile:

Jeg har nettopp begynt på et tilsvarende prosjekt med Hobby Train og Holiday Train. Skal prøve å kjøpe de delevis, så får jeg se i etterkant hvordan det kommer ut i forhold til å ha kjøpt de hele.

Jeg har skrevet ut listene over delene til de to settene, og stryker ut etterhvert som jeg har delene. Delene legges så i en isboks hvor jeg oppbevarer de til jeg har alle delene. På Bricklink har jeg en egen wanted-liste med alle delene jeg trenger, og her fjerner jeg deler etterhvert som jeg får inn de delene jeg trenger.

Skulle ønske Bricklink hadde en funksjon som gjorde at man kunne se akkurat hvilke kombinasjoner av butikker man burde handle i for å få færrest mulig bestillinger (og også hvilke kombinasjoner av butikker som ville blitt mest lønnsomt), men her må man ettersom jeg har forstått ta manuell avsjekk så godt man kan.

Denne funksjonaliteten viste jeg ikke om. Takk for nyttig tips.

Vurderer ellers å se om det er økonomi i å slå sammen Cafe Corner og Green Grocer. Har ikke sjekket, men jeg vil tro det finnes en del felles deler - noe som burde kunne medføre færre, men større bestillinger.

Ja, bruk “Part set”-funksjonen under “Wanted”-tabben i Bricklink. Genial funksjon. Tror det kan være lurt å slå sammen flere sett, det var i alle fall det på Hobby Train og Holiday Train, de hadde ca. 100 elementer til felles.

+1!

Jau, jeg har tygd litt på det etter at jeg hørte morty hadde gjort det. Om dette er noe man kan gjøre i felleskap, og kanskje spare arbeid og kost på den måten, er jeg absolutt med…

Det kunne jeg også vurdert å være med på!

Satt akkurat å holdt på med en slik handel her.
Finnes ingen direkte funksjon for dette, men ved bruk av filter og flere åpne websider (for hver del og butikker) så kan man på en enkel måte sammenligne deler og butikker.
Vet ikke om det var noe enkle deler jeg hadde (forskjellige 1x plates og jumperplates alle i hvitt) men ville ha stort antall (200 eller mer av hver) og ville ha flest mulig deler fra samme butikk for å komme rimeligst unna på frakta og få fyllt opp “kvota” (under 200kr totalt pr forsendelse).
Er stort sett snakk om å bla i mellom de forskjellige fanene (jeg bruker Opera, men funksjonen finnes i IE og andre browsere også).

Noen som har noen erfaringer med akkurat hvor posten setter grensen? Eller er det helt tilfeldig hvilke pakker som blir sjekket?

Har hatt flere pakker som har hatt verdi på over 200 kroner som har gått igjennom.
Er det 200 uten eller med frakt som gjelder?

Reglene sier 200 kr med frakt.
Men at noen pakker med verdi over kommer igjennom er sikkert at de enkelte ganger ser litt igjennom fingrene siden det handler om leker… Ikke vet jeg. Normalt sett er jo staten ganske så firkantet når det gjelder innkreving av avgifter. Så om du får noen igjennom som er over grensa uten å bli pålagt noen ekstra gebyrer, så er du heldig og kan prise deg lykkelig og håp at det skjer flere ganger :slight_smile:

Reglene de bruker er vare verdi eks. frakt.
Det FØNIX skriver er feil,jeg har bestilt helt opp til 200 kr. grensa uten problemer.
Sitat posten :
Toll- og avgiftsfrie sendinger
Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil NOK 200,- samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil kr 1000,-, er toll- og avgiftsfrie med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakk.
:slight_smile:

Sorry for missinformasjon.

Ser nå at tollvesenet har en kalkulator på websiden :
toll.no/templates_TAD/ImportCalc … anguage=no

Her legger man inn type vare, verdien på varen og frakten. Så kommer det opp hvor mye toll og mva du må betale.

LEGO som defineres som leker er unntatt fra tollavgift.
Så lenge vareverdi er 199 kr eller mindre blir det ingen mva selv om du betaler 200.000 kr i frakt :slight_smile:
Har varen verdi 200 kr eller mer må du betale mva på både vare og frakt.

Jeg har også kjøpt lego fra en selger på bricklink som skiver ned vare verdi til under kr 200 selv om jeg har bestilt lego for 500-700 kr :
bricklink.com/store.asp?p=Legopapa
:smiley:

Kan vi klistre disse reglene? De kommer opp i tråd etter tråd med jevne mellomrom :slight_smile:

Det kan vi, men jeg tviler på at det ville hjulpet.

Jeg kunne også være interessert i dette ja!

Det er jeg også!

Dette er det få selgere på BL som ønsker å gjøre etter min erfaring. Dersom tollvesenet “oppdager” at dette gjøres rutinemessig kan antakelig både selger og kjøper få problemer med regninger i etterkant, mange skriver derfor på sin Splash side at de ikke kommer til å gjøre dette, spesielt tyske selgere. Dersom jeg har bestilt elektronikk (motorer, PF utstyr mm) har jeg i større grad fått gebyr, antakelig fordi pakkene scannes med røntgen og plukkes ut på den måten.
Bård