[By] Strømmaster

Strømmaster

Hvilken av mastene syns dere er best, noen tips?
Kommentarer er ønskelige.

Trykk på bildet for å få det større

Trykk på bildet for å få det større

Oste Hovel

Stemmer på den første, ikke minst fordi den er mer solid.

Kul idé! :slight_smile: Jeg synes at masten av Technic-klosser er kulest.

Kanskje noe for Hardanger dette her.

Jeg syns du bør gå for sjøkabler og kabler i bakken :slight_smile:

Enig med deg, uten at det er noe vi behøver å krangle om. Det viktigste er hvilken funksjon mastene skal ha. Skal du ha mange ledninger (fler enn du har på bildene) vil en technic løsning være best om du ikke kan grave /bygge dem ned. Dette er jo nettopp fordelen med Lego. Vi kan designe det akkurat slik vi vil. Jippi!
Bård

Haha, det er faktisk en tilfeldighet at jeg akuratt driver med strømmaster mens saken i hardanger er i media, ivertfall blir mine bygget da.
Tror jeg går for Technic typen fordi den sitter bedre sammen ivertfall technic på begge endene av strekket, fordi da detter dem ikke ned bare du stirrer litt hardt på dem.

Har ingen planer om flere kabler akuratt nå er det luft(pneumatic) i den gul-grønne kabelen og den svarte er 9v strøm :wink:

Planer for byen:

  • Pneumatic garasje (laget men må gjøres litt om slik at den ser bedre ut)
  • Veilys (fikk lego lysene i posten i dag, får vel strømledningene iløpet av uken) (jeg kommer til å poste “natte” bilder senere)
  • Lys inne i husene!
  • Alle husene vil ha både strøm og luft… (gud veit hva jeg skal med luften i huset men uansett jeg legger det inn “just in case”)

Oste Hovel

Du kan jo simulere gassledninger, det er mange steder i verden som har gass i husene til matlaging m.m. Det er jo selvfølgelig også mulig å ha et gassverk i byen (med lighter) og faktisk kjøre butangass i ledningene, men det er vel kanskje ikke å anbefale hvis man ikke også har et fungerende brannvesen! :slight_smile:

Apropos kraftverk, hvorfor ikke bygge et Fusjonskraftverk? :laughing:

God ide, skal se hva jeg kan fåtil med de få brikkene jeg har.
Da kan jeg ha kraftværket der jeg har trafoen i dag og flytte trafoen nesten inne i byen.
Må få til noen gjerder rundt trafoen også.

( [part=64065][/part] jippi fikk [part=64065]manometeret[/part] i går, en slik en som viser trykket i pneumatiske ledninger/anlegg)

Oste Hovel

Skal se hva jeg kan få til…
Har desverre ikke så alt for mange brikker, men jeg skal prøve ivertfall.
Da kan ivertfall flytte selve trafoen inn i byen og ha ledningene fra kraftverket → trafoen → byen

Oste Hovel

Her fant jeg dissa mastene jeg pratet til meg selv om som jeg skulle nevne til dere.

http://www.brickshelf.com/gallery/AFOL12v/Stuff-from-AFOL12v/Layouts/Layout-9/p_-_mine_green_panda_well_protected.jpg

siden det ikke er mitt bilde så får dere heller klare å klikke på linken :wink:
Dette er hvertfall massive master laget av AFOL12v på Eurobricks

Tips fra en elektriker, bruk ledningstypen som heter RK, den inneholder finere kordeler enn den typiske PN-typen. Det vil i dette tilfellet gjøre at ledningene henger “penere” langs mastene. Den kan kjøpes hos både biltema og Clas’ern. Den er ofte betegnet som “bil-ledning”, da den er flittig brukt i biler, sykler, busser osv…