Brikkehjelp

Hei,
Er i innspurtfasen av min microscale-modell av Bårdshaug Herregård i Orkdal. Er snart både ferdigtegna og halvbygd - men kjenner at jeg nærmer meg helsperra på ferske og gode ideer. Spør derfor her inne om noen har gode råd og innspill til hvordan jeg kan løse de siste utfordringene. :slight_smile:
P.S. Legger ikke ved noen foto av selve Herregården. Her er det nok enklest å kjøre et Google-søk tenker jeg.

Utfordringer

  1. Tårn/spir:
    Spiret smales inn i en bue oppover. Denne karakteristiske formen er nok svært viktig å få til for gjenkjenningsgraden. Har etter hvert kommet til at de “vanlige tårn-brikkene” passer best - i alle fall for øvre del, men på de tre nederste “trinnene” (4x4, 6x6 og 8x8) sliter jeg derimot med å finne passende brikker. Mer komplisert blir det av at jeg gjerne skulle hatt med vinduene (for så vidt ikke et absolutt must), samt at fargen er satt til sand green.

(P.S.: brikkene på vedlagte bilde kolliderer inn i hverandre, så jeg kan ikke bygge tårnet slik som vist der)

  1. Hageanlegg / omgivelser
    Fant raskt ut at det ikke er enkelt å tegne verken hageanlegg, trær eller busker på pc. Har fått skissa på plass grovformen på hageanlegget, men her må jeg nok bare bestille opp en del brikker og teste meg frem på den gamle gode måten. Det står et stort flott rødt tre i hjørnet i sørvest - usikker på hvilken tresort det er. Det finnes mange gode tips på nett, men har så langt ikke funnet noe som passer helt inn. Her må jeg også prøve meg frem, men tar gjerne i mot gode tips! :slight_smile:

[attachment=3]BH fasade sør.png[/attachment]
[attachment=2]BH fasade inngang, tun.png[/attachment]
[attachment=1]BH tårn.png[/attachment]
[attachment=0]BH hage, omgivelser.jpg[/attachment]

Wow!
Dette blir virkelig fint.
Her gifta jeg meg forøvrig i 1971. :wink:

Likte spesielt de som sitter på benken :smiley:

Nice - dette blir bra! :smiley:

Denne ble fin. Det treet kan kanskje være en blodbøk?

Syns det ser ut som taket starter utenfor veggen, altså kanskje hatt grunnflate på 10 bred nederst?

Det buede taket kunne kanskje løses med hinges eller modified plates med clips kledd med tiles?

Tusen takk for de fine tilbakemeldingene alle sammen! :smiley:

Blodbøk må det nok være ja! :slight_smile:
Spiret: mener å huske at jeg først prøvde ut med 10 i bredde nederst, men at det ikke ble seende bra ut (uansett; skader ikke å dobbeltsjekke. Helt enig i at det beste ville vært om det stakk litt ut). Har du et eksempelbilde på hvordan jeg kan bruke hinges/clips med tiles? Tror ikke jeg forstår helt hva du mener.