Blir Toys R Us og BR solgt?

Var innom BR i går og ble fortalt at det var komt inn ett bud på i går, men om det ble aksept vet jeg ikke.
De ansatte på TRU viste enda mindre (de hadde personalmøte når vi var innom).

e24.no/naeringsliv/konkurs/konk … n/24550599

Virker som de som har kjøpt har inngått et samarbeid med Extra Leker for drift av så langt iallefall, 8 butikker videre.

Tipper at blant dei 8 så er minst ein av BR i Oslo sentrum(Oslo city/ byporten) og toysrus på Alnabru.

Her syns jeg Lekia bør kjenne sin besøkstid og prøve og få en del av butikkene for å kunne øke sitt fotfeste i Norge.

Jeg tolker dette som at ingen av de gjenværende kjedene hadde økonomi nok til å overta hele sulamitten fra konkursboet. Dermed kom det inn et investeringsselskap - disse vil så selge ut de enkelte butikkene forløpende til høyestbydende, og så legge ned de som ingen vil overta.
Tøffe tider for de ansatte - men det hadde det jo blitt uansett…

Vi får håpe at toysrus på Alnabru overlever og åpner igjen.
Vi opplevde de samme på 90 tallet da det var 4 butikker som solgte modell tog
i oslo da etter vært kun var en i igjen senere da ga de skylden på data spill konsoller
som megadrive nintendo atari osv at unge ville heller spille data spill ikke kjøre
togbane på gulvet som jeg gjorde da jeg var liten både 4,5 volts lego tog og
marklin start sett jeg fikk av mine foreldre da jeg fjernet mandlene i halsen.
:wink:

Det ser ut som i alle fall Toysrus butikkene er kjøpt av Extra Leker og blir rebrandet snart.

Virker som om ingenting er avklart rundt BR-butikkene enda, men det kan jo føre til at de selges videre eller legges ned etter individuelle vurderinger. Kan vel se for meg at det er stor variasjon i lønnsomhet i disse butikkene.

Extra leker har tatt over 8 butikker, resterende er uavklart ennå.

Selskapet opplyser i en pressemelding at Extra Leker Holding AS overtar utsalgene i Sarpsborg, Lagunen, Sandnes, Gjøvik, CC Hamar, Ålesund, Tromsø og på Alna.

ba.no/bergen/nyheter/okonom … 5-8-976039

Er ikkje alle Toysrus-butikkene som er kjøpt opp av extra-leker
stemmer googelkartet så var det 19 ToysRus-filialer, så det er under halvparten som er “solgt”.

Salling Group åpner 25 “nye” BR butikker og ny web shop i Danmark.
Salling Group har kjøpt BR brandet samt lager av legetøy i DK.
Flere gamle butikker gjennåpnes men det kan også bli tale om nyåpninger.

Les mer her https://fodevarewatch.dk/Detail/article11156066.ece

Se også pressemelding fra Salling Group her https://sallinggroup.com/kontakt/presse/pressemeddelelser/br-aabner-25-butikker-og-ny-webshop/

kletvoldlego/mogens

I følge Adressa i dag (bak betalingsmur) har Bjarøy Gruppen kjøpt hele konkursboet, men jobber med å finne nye drivere til flest mulig butikker. For Toysrus på Tiller er det ikke avklart, men de har visstnok nye drivere til BR på City Syd.

"Vi jobber med å sikre drift også for de andre butikkene, blant annet Toys R Us-butikken på Tiller, men her har vi ingen avklaring ennå, sier daglig leder i Bjarøy Gruppen, Hans Petter Bjarøy, til Adresseavisen.

(…)

  • Vi håper at så mange som mulig av butikkene drives videre og jobber hardt inn mot bransjen for å få det til, sier Bjarøy.

Bjarøy Gruppen driver med kjøp og salg av kapitalvarer og konkursboer. Til sammen eier Top-Toy Norge 48 butikker og har flere hundre ansatte.

Per tirsdag er drivere til åtte butikker sikret.

(…)

  • Hvor mange av de 48 butikkene er det realistisk å finne ny driver for?

  • Vi forhandler nå om 18 butikker og jobber hardt prøver å finne løsning for de fleste. Gi oss et par døgn fra nå så vet mer, sier Bjarøy til Adresseavisen."

18 av 56 Top-Toy-butikker til solgt - starter gigantisk konkurssalg på resten:
https://www.nettavisen.no/na24/18-av-56-top-toy-butikker-til-solgt—starter-gigantisk-konkurssalg-pa-resten/3423587163.html

Håper det blir ordning for litt flere butikker i løpet av morgendagen, synd hvis så mange forsvinner.

De ansatte på Byporten i Oslo slutter og butikken blir Leika, ifølge de som jobber der.

Blir da BR Oslo city lagt ned ?
Den i byporten har jo ikke hatt Lego i det siste. Ikke antydning at det hadde hatt lego der.

Blir det langt mellom butikkene gitt om bare 30% fortsetter :unamused:

Den på oslo city har jo vært der så lenge jeg kan huske, har gode minner fra jeg var liten og på bytur: Stas å besøke den kjempestore butikken iforhold til hva vi hadde på landet, het vel Edwis el med en grønn kålorm som logo. Trist om den tradisjon forsvinner :frowning:

Merkelig også om ski storsenter ender opp med en liten alternativ lekebutikk som ikke selger Lego i hele tatt tror jeg…

Tviler på Lekekassen gidder å selge like billig framover, når de ikke har TRU/BR til å presse prisene! Om 40 butikker blir nedlagt, vil jo mange kun ha nett som alternativ uansett… Så de kommer nok til å leve fett framover til Amazon el dukker opp og knekker de også…

Top Toy Norge fikk sine leker og LEGO fra lageret i Danmark, så derfor har butikkene vært nær tomme i det siste :wink:
Dersom BR og TrU skulle hatt nye leker i år så måtte de laget langt dårligere avtaler med nye leverandører og LEGO, istedenfor har det vært jobbet med å prøve å selge det som nå er solgt til Bjørnøy, som igjen han har delt og solgt videre.

Det ser ut som om Bjørnøy fremdeles prøver å selge butikken på Oslo City som lekebutikk.

Nå har i alle fall både Toysrus Tiller og BR Trondheim Torg 30 % på alt. Var en tur borte på torget nå og det var ikke akkurat mye igjen i Lego-hyllene (eller i hyllene generelt), men jeg fikk kjøpt noen Aragogs lair (kan jo ikke ha bare én megaedderkopp…)

Så dukket denne opp i facebookfeeden når jeg kom tilbake:

Om butikken på Trondheim Torg forsvinner vil det forresten si at Trondheim sentrum står uten leketøysbutikk.