Bleking av Lego

Etter en ukes opphold er Klor eksperimentet også i gang igjen.
Jeg ville ikke la de ligge i klor mens jeg var borte. Så de ble vasket og tørket.
Før jeg i går la de i nytt klor bad. Har merket at klosser med trykk kan ta mulig ta skade.
Men vil gjøre nye forsøk med det.

Da er resultatene i forbindelse med prosjekt bleking klare. Etter ett og et halvt døgn i 3% hydrogenperoksidblanding er status som følger: Alle klossene (mørk/lys grå og hvite) med unntak av to hvite er helt som nye. De to hvite som ikke er helt tilbakeført har bare en svak anelse av gulfarge igjen - men de får likevel en ny runde i blandingen. Jeg kan i hvert fall fastslå at jeg ikke ble lurt av selgeren fra Portugal - det var virkelig Hydrogenperoksid han solgte. Det har også vært utvikling i prosessen mens beholderen med brikkene sto innendørs om natten, og mens det var overskyet ute, så prosessen er tydeligvis ikke avhengig av sollys - selv om det visstnok fremskynder den. Og - hverken klistremerker eller trykk på klossene har tatt skade av det lange oppholdet i blandingen. Så dette var suksess på alle måter! Og det beste av alt er at jeg kan helle det som er igjen av blandingen tilbake på flaskene og spare på den til neste runde. Flotte greier i grunnen!

Så bra! Jeg bestilte nettopp en del fra samme selger som deg så har jeg til senere. Blir jo mye billigere enn å kjøpe på apotek. Benyttet du noe vaskemiddel i blandingen?

Nope. Ren hydrogenperoksid.

Da har jeg slengt meg på Peroksid bølgen og bestilt 1 liter fra samme sted som Bonden.

Har noen hvite klosser som fortsatt er svakt gulnet. I tillegg så skal jeg behandle en gulnet kraterplate senere.
Blir nok til å kjøpe inn de gulnede klossene men vil eksperimentere med disse. Går det galt så har man ikke tapt noe i settet.

Har også slengt meg på dette. Bestilt.

For de som ikke har fått med seg nyhetene i dag så er det snakk om å innføre et forbud mot salg til privatpersoner av visse kjemikalier som kan brukes til å fremstille bomber. Hydrogenperoksid i konsentrasjoner over 12% står på denne listen.

Sprøtt! Bestilte hydrogenperoksid fra den samme selgeren som Bonden over gjorde. Bestilte onsdag formiddag, fri frakt. Var i postkassa i dag. Det er ganske utrolig!

Har fortsatt blekingsforsøket hele uka. Jeg kjøpte for en stund siden en flyplass og et fly av en annen legoentusiast(!) og gledet meg veldig til det kom i posten. Men det viste seg til min fortvilelse at mange av klossene var MEGET misfarget. Jeg har derfor søkt litt informasjon om ABS-plastikkens gulningsprosess, og fant noe om dette på Youtube. Det viser seg at de verste klossene må ligge opp mot en uke i hydrogenperoksid, men de blir gode igjen! Oh happy day! Vingene til flyet, som var så fæle at jeg aldri trodde de kunne bli grå igjen er nå ferdig bleket - etter fire dager i badet. Stein fungerer godt som lodd, klistremerker skades ikke, sollys gasser opp effekten rimelig mye og plasten er like fin som før etter behandlingen. Når man i tillegg får kjøpt stoffet såpass billig fra karen i Portugal er det bare å gå berserk i “gammel-lego bøtta”. Jeg var sikker på at dette måtte være noe humbug siden han selger det fraktfritt for en så billig penge, men sannelig virket det godt ja. Neste spørsmål er bare om det hadde gjort seg med en blanding på 10 i stedet for 3%…

Etter hva HenrikLego sier så vil jeg ha de enten lørdag eller mandag, de to jeg bestilte I går.

Klor eksperimentet er pågående og jeg plukket 2-3 deler ut av badet i dag som så ferdig ut.
Disse var delvis lys brun av farge da prosessen startet før jeg dro på ferie. Nå har de fått hvitfargen tilbake. Det var opphold en uke.

Nye forsøk med tiles med trykk, ser ut til å gå dårlig i klor. Bra jeg kjøpte inn noen av de fra Bricklink.

Nå kommer han i Portugal til å lure når jeg også har bestilt fire flasker…mon tro hva han tenker?

Spent på å prøve dette da jeg har mye gule (hvite) klosser.

Steinar

Lurer nesten mer på hva postmannen tenker, kassa var helt full av flasker med flytende innhold i dag. :slight_smile:

Ser at enkelte av de lyse/mørke grå klossete har blitt en anelse for lys faktisk. Ikke lett å se, men når man studerer dem ved siden av ubehandlede klosser kan man ane en forskjell. Dette gjelder ikke hvite klosser. Konklusjonen må være at man må være forsiktig med de grå klossene og ikke la dem ligge for lenge i blandingen.

DET vet vi i hvert fall hvordan man fikser - en liten sydentur med dem og vips! :stuck_out_tongue:

Hva mener du?

Steinar

Han mener at hvis man legger klossene i solen en stund så vil de få normal farge tilbake.
Har selv gjort dette med en kloret monorail som fikk hvite flekker. Fungerte helt fint.

Argh nå har solen gått sin vei her i Larvik, men skal jaggu teste dette når solen skinner igjen. :laughing:

Kom over dette på Eurobricks. Jeg kan lite eller ingenting om kjemi, men denne karen ser ut til å vite hva han snakker om. Det er et par interessante poenger her med tanke på hva som har vært nevnt i denne tråden om bl.a. gjenbruk av blekemiddel og å ha lokk på beholderen man bruker…

"Lego parts are made from a type of plastic called ABS which stands for Acrylonitrile Buadiene Styrene. It’s a mixture of three different chemical compounds that forms a tightly knit, sturdy, and workable end product. The product, however, is not free from catching on fire and creating problems. Therefore, manufacturers also include a flame retardant in the mixture to stop it from spreading fires. The flame retardant used is generally a brominated compound meaning that it has bromine atoms in there which are readily “dislodged” from the molecule which is what helps it stop fires from spreading.

The problem with bromine is twofold. One problem is that the bromine atom when it attaches to something is generally not very tightly attached. Therefore, when something like a photon of UV light hits the chemical bond, it will break the bond and free the bromine atom. This bromine atom will then attach to something else and not what it was originally attached to. The second problem is that elemental bromine is a nasty, deep brown, volatile liquid. Volatile meaning that it readily vaporizes. The name of the chemical element, bromine, comes from the Greek “Bromos” meaning “stench” as the element smells like a skunk that has taken a bath in bleach. (Not that surprising since, like chlorine, bromine is a halogen).

Anyway, when you have your white or light gray Lego pieces out in the sunlight, the UV rays will interact with the brominated flame retardant in the ABS plastic and “knock” a bromine atom free. If this bromine atom binds to another free bromine atom in the mix it will form elemental bromine. That dark brown, nasty substance I just described. As this bromine is trapped within the tightly bound structure of the ABS plastic, it will sit there and you’ll see the discoloration showing up.

What the retr0bright method does is generate a good deal of oxygen gas from the decomposition of the hydrogen peroxide. Under UV light (whether from a UV lamp of the sun), the UV light will break apart that bromine bond and cause the bromine to bind with the free oxygen generated from the peroxide decomposition. At the same time, the heat of the reaction expands the plastic at a molecular level allowing the oxygen atoms to get in there, or unbound bromine atoms to get out. It doesn’t need to get deep into the ABS pieces since the breakdown of the flame retardant generally happens on the surface. (As is seen by the fact that parts of pieces not exposed to UV light are generally still close to the original color).

Unlike what many in this thread have stated, this process is NOT “dissolving” away the top layer of plastic on the Lego piece. Any softness that may be noticed is likely due to the heat generated by the chemical process which will of course soften the Lego pieces. In addition, if you leave it in the peroxide solution for too long, the peroxide (especially if it’s concentrated) can attack the ABS itself and cause problems. However, if you watch the pieces and take them out as soon as the discoloration is gone, then go and wash and dry the pieces, all will be fine.

Some things to keep in mind:

Do NOT put this solution in a sealed jar while the reaction is happening! This is especially true for the more concentrated peroxide solutions as there will be a LOT of oxygen gas generated. If it’s in a sealed container made of glass, you might have a bomb ready to go off. ALWAYS leave the cap on loosely so gas can escape.

You also cannot re-use the solution. As time goes on, the peroxide decomposes and becomes more dilute and therefore less effective. So after one or two uses, you have to throw it out.

ALWAYS wear eye protection and gloves. ESPECIALLY with the more concentrated solutions. You do NOT want this stuff in your eyes as it WILL blind you. You also don’t want this on your hands/fingers as it will cause nasty little burns that will take time to heal.

Keep in mind the temperature. You don’t want this getting too hot as it will start to damage the pieces and the decomposition of the peroxide increases as the temperature goes up, releasing more heat, etc. etc. Try to keep it as room temperature as you can.

UV light is really key to the process. Any changes you see without UV light are likely caused by the peroxide eating away at the surface of the plastic.

Make sure that the peroxide you use only contains hydrogen peroxide and water. You don’t want to use brands that have other chemicals in there (especially true of hair product peroxides) as these are likely to attack the ABS in unexpected ways.

Just my thoughts as a chemist and a Lego fanatic myself who wants to ensure the safety of everybody, the restoration of aged parts, and fun!"

Da ramlet mine 2 perokside flasker ned I postkassen. ble sendt den 18 og fremme I dag.
Hadde ikke fått “sendt” rapport da jeg postet om dette sist.

Mine kom i dag også. Da gjenstår det å prøve en av dagene som kommer

Steinar