Bleking av Lego

Så nettopp denne videoen hvor det demonstreres en prosess som gjør gammel hvit-gul Lego helt hvit igjen.

[youtube]gmZOQJ1dHRg[/youtube]

Det brukes et stoff som heter Hydrogenperoksid (3%) som her i Norge er svindyrt. Er det noen som vet om alternativer til dette som er billigere?

Er veldig interessert i dette selv. Da jeg har litt gulnet Lego.
Fikk 2 ekstra monorail skinner på kjøpet. Antagelig fordi disse var gulnet. Ene verre en den andre. samt også fått noen gule hvite klosser.
Den ene monorail skinnen har nå snart en uke ligget i Klorin vann uten det ser ut til å ha blitt noe særlig bedre Har skrubbet den i ny og ne med neil skrubb…

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en flaske med 100 ml på apoteket bare for å teste. Men det blir fort dyrt når 100 ml koster 60 kr.
Jeg ser det er mulig å kjøpe det på ebay til ca 20 kroner literen, men vet ikke om det kan være noen restriksjoner på import, har lest det noen steder.

Har dere sett denne? En miks som visstnok skal gjøre susen.
retr0bright.wikispaces.com

Kanskje jeg burde sjekke om jeg fremdeles har litt hydrogenperoksid liggende og gjøre en test.
Brukte det tidligere til å rense ørene når de begynte å krangle litt etter mye dykking i ferskvann. Utrolig effektivt til det formålet. :open_mouth: :smiley:

Har noen prøvd å kjøre Legoen i vaskemaskinen med blekemiddel ?
Har sett det et sted også skal hvist hjelpe noe.

Denne diskusjonen var veldig interessant: bricksetforum.com/discussion … restore/p2

Virker som at Hydrogenperoksid + oxiclean + sollys en hel dag gjør susen.

Er litt usikker på denne da jeg har forstått at det er en gele-aktig blanding, og det må ta veldig lang til å smøre inn alle delene?

Hydrogenperoksid er kraftige saker, og brukes bl.a. til å etse kobber.
Jeg anbefaler labfrakk, kraftige gummihansker, støvmaske, og å jobbe et sted med god lufting, nær en dusj, men langt unna åpen ild.

KTP Komet selger hydrogenperoksid i fornuftige mengder.
kptkomet.no/produkter/no_kje … /835300-4/

Stoffet er også å få på 25 kg. plastdunker på steder som selger kjemikalier.

Hydrogenperoksid har begrenset holdbarhet, stoffet spaltes spontant til vann og hydrogen.
Det er ikke lov å selge det til tannbleking, da må du først til behandling hos tannlegen.

Klorin bleker mot lys gult, ikke hvitt.

Det er vel hovedsakelig fordi folk har en tendens til å ta hardt i og dytte alt for konsentrert blanding i munnen?
Her er det snakk om en 3% konsentrert blanding for å helle i et glass, men selvfølgelig lurt å være forsiktig.

Tror den jeg brukte var 3% væske, og den var ihvertfall grei å håndtere. Ville nok holdt den unna øyer selvsagt, men jeg dryppet noen dråper av blandingen rett inn i øret, hørte det “bruse” i ca 30 sekunder og skyldte deretter godt med vann. Tror denne typen også ble brukt til å rense sår i speideren i “gamle dager” (uten at jeg husker helt hvor jeg har den informasjonen fra).

For sterkere blandinger er det nok lurt å være på den sikre siden.

Det er ikke lov å sende hydrogenperoksid med fly.

Da bør jeg nok avslutte behandlingen. Det var noe jeg leste her i en annen rense tråd som fikk meg til å prøve det.
Har også gjort et lite forsøk på de hvite hjørne platene. La en i en kork med rødsprit en liten stund og så skylte den vann.
Syntes den ble en nyangse hvitere igjen enn de 3 andre. sprøs jo på om rødspriten angriper plasten i det lange løp.

Du bør lese det KPT komet skriver om holdbarheten, det er stikk motsatt av det du påstår om spontan spalting.
Men det er en sterk oksidant og blandet med andre kjemikalier så reagerer det fort, les bombe…

Jeg kjøpte 35% fra UK til dette formålet, men det var før Breiviken slo seg løs og da ble slikt mye strengere.
Jeg tviler sterkt på at man får kjøpe sterkere enn 3% uten problemer nå.
Rensevæsken for linsene mine inneholder 3%, så det er jo et alternativ til apoteket. Tror ikke det er så mye annet oppi der.

Den 3% er helt ufarlig å få på fingra, i øynene svir det endel i et par sekunder bare. 35% på fingra så ble de umiddelbart hvite.

Den blandingen man satte i sola funka den, men bobla noe voldsomt av det frigjorte oksygenet.
Så det var litt jobb å holde skummet unna så sola slapp til.

Du har rett, det er oksygen, ikke hydrogen som frigjøres ved spontan spalting.

KTP Komet selger også 35%.

Det hjelper svært lite for de fleste siden de ikke selger til private:
kptkomet.no/om_kpt_komet/han … vatkunder/

Jeg prøvde å kjøpe fra Hjelle kjemi og de ville heller ikke selge. Det brukes jo mye i industri så
det er ikke rart det er i salg. Synd det skal være så vanskelig og dyrt til et så fredelig formål.

Og strengere blir det nok:
dsb.no/no/Ansvarsomrader/Farlige … il-bomber/

Så vidt jeg kan se står det at de selger til private, men man må bestille varer for minst 600,- pr. ordre:

Så hvis åtte personer spleiser på å bestille en 3%-dunk hver, eller 5 personer bestillter hver sin 35%-dunk, eller du slenger på en skikkelig laboratoriestrømforsyning, så kommer du fort i mål.

Man må nok finne en forhandler.

Ja, med et forbud mot å selge sterkere konsentrasjon enn 12% til private kan det bli vanskelig å kjøpe den 35%-tanken.

Det står vel også at de ikke selger kjemikaler til private lenger nede på siden.

Jeg så det nå.

Jeg har fått tips fra en bekjent på Facebook at det er enkelte fargehandlere som har 3% hydrogenperoksid. Skal ta en runde en ettermiddag og se hva jeg finner.

Jeg gjore et lite søk på stoffet og kom over denne nettbutikken. Det ser ut til at det er 30% Hydroperoksid men kun 100ml
http://www.apotekhjem.no/display.aspx?menuid=10&prodid=13022

Mulig det er enklere å bruke på små deler.

Ser ut til at både du HenrikLego og jeg trenger dette i nærmeste fremtid.
Hvis du får testet noe så håper jeg at du forteller hvordan det gikk.