Airbus fabrikken i LEGO (WARNING! Kan føre til avhengihet!)

:ugeek: alert!

Terminal velocity er forskjellig for ethvert fallende objekt, 195 km/t gjelder en menneskelig ‘vanlig’ fallskjermhopper før han/hun løser ut skjermen. For tandemhoppere er det faktisk et problem at de får mye høyere fallhastighet fordi de har samme luftmotstand som vanlig, men dobbelt vekt. Derfor bruker de bremseskjerm i fritt fall. (Så på Newton med guttungen her om dagen…)

For blyloddet ditt vil terminal velocity være sykt høy (vitenskapelig påvist verdi :mrgreen: ).

Vandrefalken, som er verdens raskeste dyr, kan falle i over 300 km/t (om jeg husker riktig) bare ved å forme sin egen kropp mest mulig aerodynamisk.

Arkitekten: Du snakker om et tilfelle der vi ser bort fra luftmotstand, det er lite realistisk, men veldig akademisk :laughing:

Pokker ta de bøkene … :laughing:

Se det! Man kan lære fysikk på ett LEGO-forum! :slight_smile:
(Leste nok ikke godt nok selv den linken om Terminal Velocity som jeg pastet litt tidligere…)
Husket bare noe om Terminal Velocity og en viss hastighet og fant den uten å lese resten.

Hva er maks teoretisk hastighet i fritt fall da?

Og er det noen her som har testet en måte å lage ett dragrace-lok?

Jeg har ikke prøvd å lage et dragrace-lok men jeg mener hvis det skal opp i 195 km/t så må en prøve det Myth Busters prøvde å gjøre med en bil :
Rakett drift !.
:laughing:

Fønix: Terminal hastigheten til en fallskjermhopper på magen er rundt 200 km/t. Ved å gjøre små justeringer på kroppen (armer, hoft, bein) kan man variere hastigheten en god del, uten å ha eksakte tall vil jeg gjette på at 30/40 km/t burde gå. Det er nok hakket lettere å øke hastigheten enn å “bremse” den. Hva din terminal hastighet er vil avgjøres av kroppsvekt, fasong og påkledning - samt kroppstilling da.

Om man endrer kroppstillingen til å sitte/stå i lufta eller stå på hodet, vil man få høyere hastighet. Høyeste oppnådde hastighet finnes det vel to svar på.
I 1960 hoppet en herre ved navn Kittinger fra 22 000 meter og oppnådde en hastighet på 988 km/t. Når det konkurreres i frittfallhastighet (ja, egen gren, dog ikke sånn veeeeldig utbredt og konkurreres lite og ingenting i dette i Norge) regnes hastigheten om slik at man får hastigheten tilsvarende 1 atmosfære. Høyere oppe er luften tynnere som da gir mindre luftmotstand og at man kan falle fortere, så ved å regne om til 1 atmosfære vil man kunne sammenligne hastighetene. Jeg har ikke eksakt hastighet, men såvidt jeg vet er det raskeste noen har falt etter omregning over 500 km/t. Da står du på hodet og har en dress med ekstremt lite friksjon…samt har gjort det et par ganger før for å kunne oppnå denne hastigheten:p

Så det raskeste noen har falt mot jorden er 988 km/t mens det raskeste noen har falt om man sammenligner det med atmosfæren på jordoverflaten er noe over 500 km/t. Jeg har bare 330…

Når man hopper fallskjerm vil man bruke opp mot 10 sekunder og 300 meter før man når terminal hastigheten. Når man har nådd denne hastigheten vil man falle saktere jo nærmere man kommer bakken da luftmotstanden øker. Dog er ikke dette noe vi merker når vi hopper fallskjerm til vanlig, da hoppes det normalt fra høyder opp til 4000 mete / 13 000 fot. Men sånn teoretisk bremser man opp.

…tror det jeg har skrevet her skal stemme:p

Edit: whops…et par andre som rakk å trykke reply før jeg fikk rotet meg til å skrive ferdig inlegget:p

Akkurat som jeg skulle sagt det selv, vent nå litt…det var jo jeg som sa det:p

Når man tar ut tandemhoppmesterlisens er eksamenshoppet uten bremseskjerm (drouge). På mitt eksamenshopp målte vi 296 km/t før skjermen ble utløst, mot normalt 200 km/t med bremseskjerm eller når jeg hopper alene og ligger på magen.

Artig, jeg har aldri fått kildene mine verifisert så direkte før…

Maksimal teoretisk fallhasighet er vel uendelig, eller så nærme lysets man kommer, avhengig av hvordan man tolker teoriene. Dette er dog på et universellt plan, når det gjelder lokale forhold henviser jeg til Luza, han har tydeligvis kontroll.

Når det gjelder legotog så er vel ikke elektrisk motor noe dårlig valg sammenlignet med rakettmotor. Med det dreiemomentet de har kan du enkelt gire opp til en vanvittig dragster. Problemet for el-motorer er at de må dra på en tung energikilde, men det slipper du jo i et dragrace, du skal jo ikke så langt. Bruker du gamle legotog så er jo energikilden ekstern (strømførende skinner), og det er bare motoren man må drasse på. Et annet alternativ er pneumatikk, eller cola light og mentos. Lykke til!

Hvis noen bygger et legotog rundt årsskiftet og setter på rakett, vil jeg se film, men ta ut den eksploderende delen, og for all del vær forsiktig! :laughing:

Hehehe, det eksperimentet vil jeg se! :laughing:

Myth Busters prøvde å lage en rakett av en brusflaske der de mikset cola light og mentos,og den gikk mange meter opp i lufta !!.
:laughing:

Og på Geologiens dag nå i september var det et vulkaneksperiment på Universitetsplassen med varm Pepsi Max og mentos, funka fint. Mye energi i coladrikker og godteri.

Det var en tulling på kontoret som ikke klarte å dy seg etter å ha sett en sånn mentos-og-cola-light video på nettet. Han gikk ned på butikken og kjøpte en halvliter cola light og en pakke mentos og tenkte at det ville ikke bli så voldsomt med bare så liten flaske og én mentos. Smarte smarte fyren testet så dette i kjøkkenkroken i kontorlokalene mens vi andre stod rundt og prøvde å overbevise ham om at dette burde gjøres utendørs… Han angret litt etterpå :laughing:

youtube.com/watch?v=LjbJELjLgZg
:open_mouth:

Hmm med annen type motor og høyere spenning, annen giring, og bedre strømavtager, da burde man nå høyere hastighet på et legotog (uten bruk av raketter)

Elektromotorer har jo et vanvittig kraft fra 1 til max rpm.
Det er noe av grunnen til at verson 1 av den elektriske tesla bilen ikke hadde gir, fordi all krafta ødela girkassa.

Kunne fint ha kjørt 230v på lego skinene, men da under sterkt kontrollerte forhold siden dette er langt over gresen for farlig spenning.

Oste Hovel
(Trur det meste er riktig men noen skrivefeil er det garantert)

Vi driver å diskuterer fysikk og rakettog i en tråd om fly … :unamused:

Vel, fysikk og rakettog er i hvertfall noe nærmere besklektet med fly enn franske damer som synger og danser :wink:

Godt poeng! :laughing:

Tar litt tid, men sakte men sikkert åler vi oss tilbake til Topic :slight_smile:
Jeg forsøkte å nevne LEGO ved flere anledninger…

LEGO-tog som går kjappt er vel veldig nærme fly og LEGO?

Forresten såg jeg aldri noe mer til den flydiskusjonen på Lugnet? Jeg kom jo så langt at jeg laget ett seilfly som fungerte. Hadde over 2m vingespenn dog… Hadde ikke veldig mye oppdrift, men ikke for ille heller med tanke på at det var plastikk alt sammen. Det fine var jo at etter at jeg hadde krasjet og ødelagt noe så var det jo bare å sette det i sammen igjen :slight_smile:
Dog litt slitsomt å måtte kle det med plastfolie igjen etter hvert krasj… derfor jeg gav opp det prosjektet.

Propellen var det som utløste det hele, vi var ett par tre stykker som drev å nesten konkurrerte med å finne på den mest effektive propellen laget av LEGO deler. De ble brukt for å lage hoovercrafts. Det var det flere som klarte å lage etterhvert. Så tok vi konseptet litt videre og det var ett par av oss som laget fungerende fly…

(Sånn da hadde jeg knyttet LEGO og fly tilbake i denne tråden :wink: )

Oi, har du no bilde eller video av dette?
Når du snakker om fungerende fly, lagde du noe i LEGO som faktisk fikk løft? Dvs, løft i seg selv burde vel ikke være noe problem, men å få stor nok hastighet (ved å kun bruke LEGO komponenter) til at løftet blir stort nok kan kanskje bli litt værre…?

Jah, og så oppspillt jeg var på å få flyet i lufta så er dette det eneste fotografiske beviset jeg har:
brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=40187
Som er det omtrentlige sluttresultatet på en halvpart av vingen. Kroppen bestod bare av to technic axle som var skjøtet en del ganger og så en liten v-formet haleror lengst bak bare for å holde balansen litt og for å få litt styring.
Har dog ingen bilder av det ferdige prosjektet.

Men nå har jeg jo flere deler og mer “korrekte” deler for å kunne lage den litt bedre, samt en god oppskrift. Så da skulle det være en smal sak å lage dette på nytt igjen.

Var ikke mye til løft, var jo mere ett glidefly, siden det ikke var motor på det. Var det som var problemet med hele saken. Vi hadde ikke på den tiden noen effektive propeller og enda mindre noen effektive motorer med tanke på effekt vs. vekt. Ikke at dagens LEGO motorer / batterier er blitt så mye bedre, men det går heldigvis i rett retning. Så da fokuserte vi mere på propellen siden selve flyvingen viste seg å ikke være den store saken.

Men så fikk vi alle andre interesser og hele fly-saken ble liksom litt glemt… vet egentlig ikke hvorfor det hele døde ut, men har ikke sett noen resultater fra de andre som forsøkte på dette heller. Jeg skylder på at jeg vil ha snø for å drive å teste dette (potensielt mindre skade på LEGO-delene)…