Airbus fabrikken i LEGO (WARNING! Kan føre til avhengihet!)

Er en mann :slight_smile:

Bra det :slight_smile: Forresten, hva betyr “btw”?

:slight_smile:
En forkortelse for “By The Way”

Kult. Ok! :slight_smile: Btw ( :wink: ), når vi er inne på fransk, så har jo Frankrike noen kjente tog. TGV står for Train Grand Vitesse. Hva betyr det? (Men hva sto AGV for … ? :confused:)

Kan noen slette denne tråden, jeg trur jeg skulle ha stoppa å se den video’n for lenge siden, har fått den helt på hue nå…

Oste Hovel

Ostehovel; da må Eker86 omdøpe tråden til “Airbus fabrikken i LEGO og Alizée (WARNING! Kan føre til avhengihet!):wink:

Train Grand Vitesse = Tog Høy Hastighet (altså betyr det høyhastighetstog :stuck_out_tongue:)

Og for å være liiiiiitt Lego on-topic her: Jeg har lyst til å lage en TGV i Lego :wink:

Eiker86: Beklager at jeg lot Daniel rive meg med på denne Alizée samtalen. Videoen din var jo mye kulere egentlig, bare det at den låta var så sykt fengene, og den snurrer fortsatt oppi hodet mitt enda det er lenge siden jeg har hørt på videoen nå :stuck_out_tongue: Hvis du vil prate mer om Airbus sin bruk av Lego i planleggingen, så er det kanskje best å lage en ny tråd og så omdøpe denne til fransk-vas-tråden :wink:

Takk! (Har lest om det i en bok, der sto det “tog i høy fart” …) Skal si de hadde dårlig fantasi … :wink:

Kult! :slight_smile: Har egentlig jeg også, men … du finner sikkert masse (kanskje tonnevis) med inspirasjon på Brickshelf, MOCpages og Flickr … :slight_smile:

Litt Off-Topic, men …
Litt fakta om TGV og AGV: TGV hadde fartsrekorden på 515,3 km/t, inntil AGV slo den, rundt 574 km/t. AGV er en oppgradert versjon av TGV, den har bedre bremser, bedre sikkerhet og er to-etasjers. Både TGV og AGV’s vogner er leddet, noe som kan ha fordeler. TGV-toget har forskjellige farger etter hvilke linjer, som blå, oransje og rød. :slight_smile: (Spør meg om tyske tog, så vil forumserveren bli oversvømt :wink: )

Hva er fartsrekorden til et tog av LEGO?

Jeg tipper 195km/t :wink:

(terminal velocity)

Og det vil si? Har du noen referanser?

en.wikipedia.org/wiki/Terminal_velocity

Dette forsto jeg fint lite av, men ok, jeg får nesten godta svaret. Fransk er mye enklere å forstå enn fysikk og sånn…

Terminal Velocity er maks hastighet ett objekt kan få i fritt fall. Da er luftmotstanden lik tyngdekraften og farten øker ikke mere.

Men tilbake til LEGO-togene, er det noen som har laget noen som heller innover i svingene automatisk?
Var/er ikke både TGV og AGV av den type tog?

Har vært stuck på Kiel-ferga på fagseminar i to dager nå med tilnærmet ubrukelig internett-linje, så tok litt tid før jeg fikk stilt nysgjerrigheten min ang. dette spørsmålet (jeg hadde ikke lest om AGV før). Her er wikipedia-linken for interesserte som ikke gidder å google selv:
en.wikipedia.org/wiki/Automotric … de_vitesse

… og sakset fra artikkelen:
"the name stands for automotrice à grande vitesse, or ‘high-speed self-propelled carriage’. "

Her er en video av TGV laget av LEGO :
youtube.com/watch?v=9atY-LQdfFE
Her er video av TGV i virkligheten :
youtube.com/watch?v=8skXT5NQzCg
:open_mouth:

Å hei sann, det toget kjørte fort…lever virkelig opp til navnet sitt.

Trodde filmen var laga av LEGO men den er jo laga med LEGO.

Du mener krengetog? :wink: Jo, TGV og AGV er krengetog, de fleste høyastighetstog er det. Vi har jo Shinkansen og ICE for eksempel … og jo, det er noen som har laget denne funksjonen i LEGO. Blant annet ICE-T.

Men jeg trodde det var AGV som hadde rekorden på 574,8 km/t? Jaja … :unamused:

Det går an å se videoen uten lyd også, det har jeg gjort nå, virkelig artige bevegelser…

Hun hadde sikkert passet inn som togvertinne…de har jo vertinner på fly, så hvorfor ikke tog?