8285 Tow Truck

Jeg klarte endelig å få tak i ett eksemplar av denne på Extra Leker. Kostet 999,- og de hadde kun ett sett her i Tromsø.
Var heldig å komme dit samme dag som de hadde fått fyllt opp hyllene med ny “fersk” LEGO Smile
Jeg var egentlig der for å lete etter en NXT til, men de har fortsatt ikke fått inn de settene som de hadde bestilt i sommer en gang fra LEGO.
Men tilbake til Tow Truck’en. Den er fantastisk.
Fra første gang jeg såg bilder av den på internett så hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle ha ett slikt eksemplar.
Eska er ganske stor, er vel den nest største jeg har sett etter #10030 ISD settet.
#8285 settet har 1877 biter i følge Peeron. Det er to alternative modeller å velge mellom, begge har tre bøker på rundt 60 sider. Det sier jo litt om antall steps for å bygge modellene.
Jeg startet med “hovedmodellen” - Tow Truck (den andre er en truck med en vogn hengende etter som har en kran bakerst).
Er nå kommet 2/3 av bygginga som har tatt meg ca 9 timer. VANVITTIG morsomt og intrikat sett å bygge. Har sett flere nye teknikker for diverse løsninger. Dette liker jeg. Normalt sett liker jeg ikke å bruke stickers på modellene, for stort sett så bygger jeg hver av modellene en gang og så går hele settet inn i resten av LEGO samlinga i enkeltdeler.
Men denne modellen blir nok stående en stund på utstilling og da passet stickers veldig bra. De passet veldig godt til modellen også. Ferdig bygd skal modellen vistnok være 66cm lang.
Eneste minuset er at det skulle vært crom og ikkeMetallic silver i settet. Og det skulle vært flere deler med crom også.
Og så har jeg kommet over min første feilproduserte brikke til nå. Bilder av den kommer senere.
Det er en Tile 1x2 Grille with groove, Metallic silver. Feilen med den er at den er ca 0.5mm for kort. Skjønte ikke helt hvorfor jeg ikke klarte å feste den på en plate. Fikk festet den på en stud men ikke over to stud, og den var veldig treg å feste på en stud også. Tok så en lik brikke (er hele 29 stk i dette settet) og holdt ved siden og ble overrasket over den store forskjellen.

Oi stili sak Smile
Men synes likevel at den, noe eldre 5571-1, er penere. Er vel kanskje fordi jeg aldri helt har hatt sansen for tecnicbrikker…
Feilproduser brikke sa du. Den var ny! Det eneste jeg har vært borti var mangel på en brikke på et brosett med kran.