3D printet LEGO-kompatible deler

Hei folkens,

Dere purister kan bare se bort nå for her kommer noe om deler som IKKE er laget av LEGO :slight_smile:
Denne diskusjonen går ikke ut på om det er greit eller ikke å bruke deler som ikke er laget av LEGO, eller om det er greit å bruke deler laget av produsenter som ikke konkurerer direkte med LEGO men lager deler som er beregnet for å være kompatible med LEGO deler.

Ser jo at det er en del folk som kjøper deler fra produsenter (andre enn LEGO) som lager spesielle ting til minifigurer. Slike som Brickforge.com for eksempel. Jeg for min del har vært mest interessert i Technic og har fulgt med en kar på Eurobrick-forumet som kaller seg Efferman. Han har laget en hel masse flotte ting som man kan kjøpe fra ett firma som heter Shapeways. Du kan også laste ned filene fra Efferman og printe ut delene selv om du har tilgang til 3D-printer.
Efferman designer masse flotte deler, også på oppfordring fra andre og legger de ut for salg på Shapeways. Delene er relativt dyre, men de produserer jo på forespørsel og da blir det jo ikke i store mengder. Delene kommer i forskjellige farger og materialer. Kvaliteteten er vistnok ikke slik som LEGO sine støpte deler og noen ganger må man file og gnukke litt på delene for at de skal passe sammen helt. Men så får man jo helt spesielle deler også. Slik jeg har forstått det er styrken i delene veldig bra og mange får komponentene laget akkurat fordi de kan få designet deler som er sterkere enn de som LEGO lager selv. Spesielt på de store Off-road truckene som det er mange som lager i Technic og som de kjører med ute i terrenget og får stor påkjenning. Efferman har laget mye Technic deler for akkurat kjøretøy. Det kan være alt fra tannhjul i andre størrelser enn LEGO lager selv, samt hjuloppheng og spesielle felger.

Har selv akkurat lagt inn en bestilling på Efferman’s Rockbucket i svart og den lille 2 stud brede diffrensialen designet av Efferman. Spent å se på resultatet der.

Ser ellers at det er laget masse flotte LEGO kompatible deler på Shapeways. Er bare å søke etter LEGO på websiden så får dere opp masse forskjellig.
Noe som kan være interessant for tog-entusiastene her på forumet kan være denne 12v til PF togskinne konverteren: shapeways.com/model/454182/lego-rail3.html
Eller hva med disse “stud-stud” sakene som jo må være perfekt for å få til noen flotte kompakte SNOT teknikker: shapeways.com/model/533447/ … deg-2.html

Er det noen her som har testet ut deler fra Shapeways eller andre lignende produsenter som lager 3D-printede LEGO-kompatible deler?

Da har jeg fått de to delene som jeg bestilte på Shapeways.
Og var både litt skuffet og litt positivt overrasket på samme tid, samt at en del kommentarer jeg har sett om produktene ser ut til å stemme bra.

Først en kommentar på selve servicen. Jeg bestilte disse 27.desember 2014 og det stod en notis på websiden at de hadde stengt i romjula og ikke ville starte shipping før 7.januar. Men 2.januar fikk jeg en mail om at delene var pakket og sendt! Normalt sett er det slik at de lager delene på bestilling, men det er mulig at enkelte populære deler lager de i ett større opplag hver gang de setter igang 3D-printeren, slik at disse hadde de liggende på lager når jeg bestilte dem.

Iallefall, så kom de i dag 8.januar i en liten pappeske og var veldig godt emballert inni. Hver del lå i en zip-lock pose og rundt der var det flere lag med slike store luft-puter.

Og som en del kommentarer jeg har lest om delene andre steder så er ikke toleransen så god på slike 3D-printede deler, så det kan hende at du må file litt for å få de til å passe helt. Spesielt sammen med LEGO deler som har liten toleranse.
Åpnet først den gravemaskin skuffen og den ser veldig bra ut. Har en svart matt og litt ru overflate, men det gjør ikke noe da den jo bare er til utstilling.
Når jeg tok i denne skuffen første gang så kjentes den veldig lett og tynn ut i materialet. Når jeg prøvde å trykke på den så gir materialet etter og den er veldig fleksibel. Turte ikke å teste hvor mye man kan bøye den. Jeg har jo kjøpt den kun for “show-off” uansett, og er ikke noe som skal brukes kraft på.

Så var det turen til å åpne den lille 2stud brede diffen. Den har samme matte og litt ru overflate som på den skuffen men i hvitt materiale. Den kom med en liten “tråd” eller pinne som gikk igjennom senteret på alle delene. Ser ut som at de har laget alle delene i en omgang og har brukt denne tråden for å få avstand mellom delene. Var bare å tvinne litt på denne så løsnet delene. Men den hadde en stopper på hver ende, slik at jeg måtte få kuttet denne tråden for å få delene helt ifra hverandre.
Her tenkte jeg at det var en fint sted å teste styrken på dette materialet. Denne pinnen er 1.5mm tykk (målt med skyvelær) og gikk igjennom senteret på alle 4 tannhjulene og igjennom begge hullene på selve differensialhuset. Gikk ikke å knekke den 90 grader, den bare bøyde seg. Forsøkte å slite i den og det måtte rimelig mye kraft til for å slite den av. Så materialet er seigt og sterkt.

Testet så å putte en aksling inn i hullet på det diff-huset, men der knep det litt. Fant frem en liten skalpell og skrapte lett på innsiden av hullet og vips gikk akslingen lett inn der. Materialet som blir skavet av virker som ett fint støv, så jeg er usikker på hvilke materiale det egentlig er. Det gikk heller ikke å putte akslingene inn i de to største tannhjulene uten å bruke en del makt. Men en liten lett skraping med skalpellen i akselhullet så gikk akslingen inn uten problem. Neste var å få de to små tannhjulene på de to tappene i kanten på diff-huset. Også der måtte jeg bruke litt makt. Men valgte å bare presse dem på, for jeg tenkte at de ved bruk ville løsne opp slik som en del andre har nevnt. Og med litt plunder fikk jeg omsider satt på de to store tannhjulene også (de må settes på nøyaktig samtidig og fra hver sin side. Men nå fungerer den som bare det! Litt treg enda, men som andre har kommentert vil den løsne opp etter litt bruk.

Jeg er iallefall storfornøyd med resultatet på begge delene jeg kjøpte og man kan kanskje si de er litt dyre dersom man sammenligner med deler man kjøper fra LEGO, men dette er jo deler som ikke masseproduseres. Du kan også selv designe deler og gi fila til Shapeways som printer de ut for deg. Det er en kjempefin måte å tak i litt spesielle deler som ikke alle har, men som kan løse noen utfordringer som er med deleutvalget som man har fra LEGO.

Jeg utvikler deler selv. Her er tre eksempler. På shapeways heter jeg Rottenikken. Nå skal jeg utvikle noen kule felger med vintage tema fra 8860 men de skal passe til de største LEGOdekkene som produseres nå. Så dere har nesten en LEGOdesigner på forumet… :wink:

Til info har vi mange LEGO designere her på forumet, det er det vi er her for :slight_smile:
Det du driver med er å designe et element aka en LEGO kloss :slight_smile:

Dette kalles en element designer.

Ok. Element designer, da. :wink:
Jeg tegner selvfølgelig i 3D og er helt 100% selvlært og har ikke engang manual på programmet.
Programmet som jeg bruker heter 123D design og er gratis freeware uten nøkkel.
Det grunnleggende i programmet lærte jeg av meg selv på ca 4 timer uten noen manual.

Dette er veldig gøy, sett deg inn i LEGO sine mål og lag dere også.
Her er link til mitt 3Dprogram som sagt er gratis og i Mac og PC verson. 123dapp.com/design

Her er et bilde av det:

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

Nå lager jeg ratt for Volvo 240 og Volvo lastebil. (Lastebilratt til Volvo er fortsatt veldig lik Volvo 240 ratt.)
Dette har ikke noe med å finne løsninger å gjøre i hvertfall for alle kan sette på et ratt. Her snakker vi detaljering.

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

En ting. Jeg får vel legge det i denne tråden. Jeg bygger en ganske tung bil i skala 1:6 som dere sikkert vet. Den skal ha uavhengig fjæring på alle hjul, også bakhjulene og der blir det drivaksler. Er LEGO sine drivaksler kjent for å ha problemer med tunge biler da de bare har en kule i hver ende med to “pinner” som stikker inn i en hub? For meg ser det ganske dårlig ut og ikke så solid. Børe jeg tegne noen i 3D som er makne og få printet dem i polert stål?
Dette er spørsmål om rådgivning.

Jeg tenker på dette. Den som går inn - on den bør være i stål.

[attachment=0]Noname.jpg[/attachment]

LEGO sin konstruksjon er god nok for [setimg]8110[/setimg][set]8110[/set] (3610 g, skal takle langt tyngre terreng enn din bil) så det burde holde til din konstruksjon også.

Det er et medlem som jeg ikke kan få takket nok siden han viste meg originale LEGOdeler som løser det plobletet som jeg har slitt mest med. Det er Herman. Derfor har jeg sluttet å tegne legodeler i 3D og skal trekke tilbake det som jeg har tegnet fra markedet.
Nå er jeg enig med et annet medlem som sa at noe av utfordringen med Technic er å finne løsningene selv med de delene som allerede finnes i LEGO sitt sortiment.
Tannhjul fra Shapeways er det eneste unntaket siden det ikke er å løse et problem men bare gi an annen utveksling som jeg personlig kan like bedre. Jeg regner også med den differensialen som jeg tipset om, for det er faktisk lettere å bruke Lego original men denne gir mer dreiemoment og jeg kan til og med bruke 4tannhjul i diffen.

Min merchedes lastebil veide 5 kg uten henger. Axelene klare det perfekt :wink:
Får ikke bedre kvalitet enn LEGO, da blir det aluminium :laughing: