350 Kr grense sluttes i 1. Juli

Hei,

Personlig anmerking: Jeg føler meg fortsatt ikke sikker med norske språket. Så hvis noe er uklar, bare spør. :wink:

Sammen med EU, sluttes også Norge frigrensen for import av varer fra utenlandet t.o.m. 1.Juli 2021.

Ebay delta i VOEC ordnigen, og det virker ganske bra. Jeg betaler 25% norske VAT med kjøpspris, selger må angi ebays VOEC-nummer, og alt blir bra.

BrickOwl har registrert seg med norske VAT nummer, men hva gjor selgeren da? Trenges det også noen nummer på sendingen? Jeg har registret hos BrickOwl i dag, og det ser ut som om de flerste utenlandske selger er veldig usikker og uinformert om denne forhold. I hvert fall finner jeg ikke noe informasjon om BrickOwls VOEC nummer.

Jeg har også spurt i BrikLink Forumet om VAT eller VOEC registrering, men fikk ingen svar til nå.
Men samme VAT-ordningen skall gjelde for alle Land i EU, så må BrickLink ja jobbe med en løsning?

Jeg vet at kvasi ikke noen i de flerste EU-land hørte om denne nye ordningen. Derfor forvente jeg et liten kaos etter 1.juli.
Uansett av dette er jeg også lit usikker om bestillinger fra utlandet til Norge i fremtiden.

Har noen av deres lit mer informasjon eller erfaring med import til Norge under nye VAT-regler?

Hilsen

Stephan

Det er samme problem med Ebay og Brickowl, mange av de som selger på plattformen har ikke hørt om OSS (One Stop Shopping, EU), VOEC, eller den tilsvarende britiske løsningen.

Bricklink må, så vidt jeg forstår, først registrere seg i VOEC-systemet når de omsetter for minst 50.000 kroner i løpet av en 12-måneders periode av varer som eksporteres til Norge.

Og da får vi igjen det samme problemet, de som selger via plattformen har aldri hørt om VOEC.

https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/voec/how-to-mark-consignments-to-norway.pdf

Ja, men det gjelder ikke kun Norge. Alle EU Land og Norge krever VAT fra Nettbutikker og Platformer etter 1. juli.
Derfor håper jeg at spesielt BrickLink kommer rund hjørnet med en praktikabel løsning på tiden. EUen er lit større som pen Norge.

Når jeg har VOEC nummeret, så er det ja et mindre stor problem. På ebay har jeg brukt tileggs-adressfelt for å angi VOEC-nummeret.

Jeg hadde også kontakt med ebay tidliger, og de ser at jeg få kompensasjon når toll kreves VAT en annen gang. Men det var selvfølgelig ingen snakk om tollgebyr fra posten som kommer i tillegg. :frowning:

Hvert gang jeg kjøpte fra en utenlandske Selger med norske VAT-nummer, så få jeg varen uten VOEC-Nummer, blant annet fra Legos Nettbutikk og Brikker&Deler.
Men korsen vet tollvesenet at MVA har vært betalt allerede?

Når selger er registrert med MVA-nummer i Norge gjelder normale regler for tollbehandling.

Det vil si at LEGO Norges speditør skal betale mva av det beløpet TLG fakturerer LEGO Norge for varene, så skal LEGO Norge trekke fra de pengene (inngående merverdiavgift) når de betaler merverdiavgift for de varene de har solgt.

For å få dette til å virke må man i det minste benytte seg av en speditør.

Noe skjer

Fant dette i BrickLink Forum:

fullstendig diskusjon etter denne linken:
https://www.bricklink.com/messageThread.asp?ID=290050&nID=1272079

Håper det gjelder også Norge…

Hvor er det det står? Regner med det blir slått opp i alle norske aviser om det er tilfelle :confused:

Jeg fant det på toll.no:

fullstendig text på toll.no:
https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/overgangsordning/

Eu om IOSS ordning (på engelsk):
https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/ioss_en

Tysk toll (på engelsk):
https://www.zoll.de/EN/Private-individuals/Postal_consignments_internet_order/Shipments-from-a-non-EU-country/Duties-and-taxes/New-rules-from-1-July-2021/new-rules-from-1-july-2021.html

OK, hvis den tidsfristen overholdes vil jeg tro pressen vil være full av saker om det snart… Høres jo ut som det kan fungere på sikt, men til å begynne vil jeg tro det blir helt kaos :open_mouth:
Problemet er jo ikke å betale MVA, det er jo det latterlige gebyret de forlanger for å gjøre jobben som er håpløst på små ordre, får en betalt i nettbutikken dirkete så er det jo ikke noen sak (ebay har det vel alt og det funker) :wink:

Min erfaring (ett kjøp) med Ebay er at det ikke funker.

Du er også på Ebay avhengig av at selgeren gjør ting riktig. Siden de ikke aner hva VOEC (eller OSS) er for noe underlig har de ikke nødvendigvis lyst til å gjøre ting anderledes enn de er vant til. Og det de alltid har gjort er å fylle ut tolldeklarasjonen feil.

Selgere som nekter å forfalske tolldeklarasjonen tror jeg raskere vil tilpasse seg nye regler, etter hvert som det går opp for dem at VOEC-informasjon ikke er et brudd på reglene, det er de nye reglene som gjelder.

Et forsøk på å omgå problematikken med selgerne er å legge til “VOEC nr. xxxxxxx” i 2. adresselinje, og håpe at det går gjennom. Egentlig skal dette stå ved info om selgeren, ikke mottakeren, men jeg har ikke fått stoppet/fortollet noe ennå.

Fikk en mail fra BL i dag angående dette:

"Dear BrickLink member,

Following the introduction on the new rules for online marketplaces, BrickLink will enable its VAT collection for goods imported into the European Union (EU) on July 1st to comply with the new EU VAT Marketplace rules. Below is an overview of what this means to you.

Changes at a glance:

EU buyers will see VAT exclusive prices from non-EU sellers and EU buyers will see VAT inclusive prices from VAT-registered EU sellers.  
BrickLink will collect and remit VAT on orders delivered to EU addresses imported into their EU Member State from a non-EU country up to a value of €150 (not including additional costs i.e. shipping insurance, etc.). For orders over €150 imported to their EU Member State, the seller/buyer may need to pay VAT consistent with the import country’s standard VAT rate as part of clearing the goods through customs.
EU VAT will be added during the checkout process (where applicable) and at the receipt of the final invoice and will not be included in the item price.
Where BrickLink is responsible for collecting VAT on orders sent to an EU delivery address, this amount will be shown separately at checkout.
EU sellers that sell more than €10,000 of goods within the EU (but excluding domestic transactions) per year will be required to be VAT registered in each EU Member State it sells to or will need to register for the One Stop Shop (OSS) scheme.  

What this means for you:

If you are a non-EU seller and you want to sell goods to EU buyers, you will need to opt-in to BrickLink’s on-site payment method.
In case of refunds, we encourage sellers to use the BrickLink refund feature to ensure the correct amount of VAT gets refunded. The refund page can be accessed from the Issue Refund link on the order detail page.  

More information will be available on the dedicated Help and FAQ pages which will be posted on July 1st.
Thank you,
The BrickLink Team"

Fortsatt ikke sett noen oppslag nylig i media om dette at det gjelder Norge :confused: Har en liten ordre på vei fra Danmark så får se åssen det går etter 1 juli :stuck_out_tongue:

Hei Don,

tollvesenet har oppdatert nettsiden deres, og det blir fortsatt unntak av avviklingen av frigrensen også etter 01.07.2021:

toll.no skriver da:
“Departementet tar sikte på å videreføre deklarasjonsfritaket til man har fått evaluert ordningen bedre. Deklarasjonsfritaket videreføres derfor inntil videre og blir ikke avviklet 1. juli 2021, men det blir en stadig mer skjerpet kontroll av etterlevelsen. Det tas sikte på at flest mulig av vareforsendelsene skal ha forhåndsbetalt merverdiavgift og korrekt merking.”

link til toll:
https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/overgangsordning/

Jeg håper på BrickLink ta hensynn til de forskellige max-grenser for henting av VATen. Det er kun snakk om 150€ i EU/EØS, mens det er jo avvik med 3000Kr grense som gjelder i Norge :question:

Takk for info! Som sagt hadde det vært en forandring i Norge ville det bli slått opp stort i media…

Tror nok BL først og fremst bryr seg om EU, hva vi gjør her oppe i nord er nok mindre viktig :confused: