25000 brikker er tatt frem og skal deles med en fireåring- hvordan?

Hei alle sammen! 

Tre, snart fireåringen min liker å bygge Lego, og vi har begynt med 4+-settene og gått oppover (trenger naturligvis litt assistanse). Jeg har fått litt overtenning og tatt frem min gamle Lego hvor jeg også har de fleste instruksjonene og utgjør rundt 25 000 brikker. Jeg har ikke rørt den på ca. 20-25 år, og de siste nye settene er fra 1998. Jeg har lyst å bygge opp igjen en del settene selv, men også å lære meg å bygge på frihånd/bygge MOCs. Vi har begrenset med plass, så Legoen, som nå befinner seg i titalls plastposer, esker, bokser osv, helt usortert, må være samme sted som fireåringen har sin (ute av rekkevidde for den hodespisende toåringen). Sentralt i dette er jo også å bidra til masse Legoglede for den største og så snart som mulig den minste, slik at dette kan være noe vi koser oss med sammen de neste 10-20 årene. Lego skal ikke være en "nei-aktivitet". 

Spørsmålet mitt er, hva er gode ideer til sortinger/oppbevaring - og generell fremgangsmåte? 

Hittil har jeg tenkt å sortere ut de store bitene og minifigurene, samt å bygge opp store sett (jeg ser han liker å leke med tog, båter og biler, og tenkte å bygge opp disse som "kulisser" for leken. Da kan også den minste få tilgjengelig store biter (over 4 studs). Så på et eller annet vis må jeg sortere "alt det andre". Jeg tenkte å sortere ut alt som er veldig smått, technic, og alt som har merkelapper på seg først. Og som jeg har sett anbefalt ellers, sortere på type fremfor farge.

Et ganske omfattende opplegg, men vi har heldigvis et rom som kan lukkes etter endt økt. Tar imot alle tips!

Hei.

Her er det vel omtrent like mange løsninger som brikker. Jeg foreslår at du forsøker å finne fram tegningene til noen sett du tenker å ta vare på først av alt. Så begynner jobben med å lete fra brikkene til dem om det ikke er sortert.

Å grovsortere utfra hva som er barnevennlig burde gå relativt raskt. Det er ikke så mange bitene som skal til for å underholde de minste (og største). Egen erfaring tilsier at hus og garasjer ofte er moro sammen med bilene. Det kan fint bygges av standard 1x2, 1x4, 2x2 og 2x4 klosser feks. Men samtidig kommer det veldig ann på hvilken personlighet barnet ditt har. Vår gutt var relativt forsiktig og kunne få små biter under oppsyn tidlig. Men jeg kjenner også barn som spiser alt som er mindre enn en knyttneve om de får sjansen. Så her må du/dere som foreldre avgjøre.

Det viktigste tenker jeg er å gi næring til kreativiteten. Om det er noen av de gamle settene du vil ta vare på så gjem dem unna heller enn å styre leken. Gamle togsett er moro, men de er dessverre ikke så veldig lekevennlig og går raskt i stykker. Spesielt er det en del penser, signal og annet som brekker. Det samme gjør også ofte magnetfestene mellom vognene. Gamle klosser har også en lei tendens til å bli litt sprø og dermed brekke lettere. Da blir det raskt spisse kanter.

Håper ikke dette ble for mye vas, men kanskje litt nyttig også. Og helt til slutt må jeg jo legge til at set morsomste med Lego er at man kan bygge sammen med barna!

-Christian