10179 - tilgjengelighet når "ny"

Hei,

jeg ser på brickset ar 2900 eier UCS Falcon og 8000 har lyst på en. For de av dere som har vært i gamet lenge, var dette settet vanskelig å få fatt i når det fortsatt var i salg, eller er det komboen av ny giv for Star Wars og at settet i utgangspunktet var dyrt som gjør at få kjøpte det mellom 2007 og 2010?

Er det kjent hva policyen er for de Exclusive-settene, lager de x antall og selger til det er tomt eller skal et gitt sett være til salgs i et definert tidsrom? Jeg heller i retning av det siste mtp at det iblant lego shop at home ser ut til at de venter på ny batch.

Eirik

Når eg prøver å søke på 10179 på s@h, så får eg følgende treff:
[i]RETIRED PRODUCT

This item is no longer available at the Official LEGO® Shop and will not be manufactured in the future. We’re always coming out with new themes and products and may have something similar to your search.
BROWSE NOW[/i]

Millenium Falcon fra Star Wars er jo så populær at den har kommet ut i veldig mange forskjellige varianter og størrelser. Og det vil nok helt sikkert komme flere i fremtiden også. Men om det kommer noen som er større enn den 10179 UCS modellen er vel mer usikkert.

brickset.com/sets?query=Millennium%20Falcon

Den som kom ut i [set=75105]2015[/set] og den som kom ut i [set=7965]2011[/set] ser rimelig like ut både i utseende og antall brikker, men det er en del forskjeller på de likevel.
Begge disse kan jo være ett alternativ dersom den 10179 UCS modellen blir for dyr.

Angående om de var vanskelig å få tak i når de var ny, så kan jeg ikke svare helt på det da jeg ikke har det settet. Men kan ikke huske at det var noe problem å få tak i det for de som ville. Men settet var jo stort og dyrt i utgangspunktet og hadde derfor med stor sannsynlighet ett mindre antall solgte enn de små settene som flere hadde råd til å kjøpe. UCS utgavene var kun tilgjengelig via shop.lego.com mener jeg å huske.

Men LEGO er jo blitt mer populært med årene og jeg synes iallefall at prisene sånn generelt sett har gått opp på brukte sett. Og da spesielt innenfor de populære seriene som Star Wars og modulhusene.

Tror nok ikke UCS Falconen kommer i ordinært salg igjen. Kanskje i en ny versjon men…
Eventuellt lage din egen, i tilnærmet riktig minifigur skala (40 % større enn UCS Falcon’en): lego.gizmodo.com/it-took-10-000- … 1703579472

For Norges del var vel helst problemet at vi ikke hadde S@H før helt mot slutten av settets levetid, vi fikk S@H 13. oktober 2009 og såvidt jeg husker gikk det ut av produksjon ved utgangen av 2009. Men jeg mener også å huske at settet var tilgjengelig på S@H mesteparten av tiden det var i salg, man fikk bare ikke shippet det til Norge. Tror ikke jeg besøkte noen LEGO brand stores i løpet av setttets levetid, men vil tro de stort sett hadde ihvertfall et par av det inne, så tilgjengeligheten var der nok.

Utifra det jeg har lest rundt om kring så var det ikke noe problem å få tak i settet hvis man ville ha det, og settet var også tilgjengelig ganske lenge med “Retiring soon” status visstnok.

Håper det kommer en ny UCS utgave etter hvert. Som SW fan synes jeg det var veldig moro å bygge 10179, og pga størrelsen så føler jeg det er en litt unik opplevelse (selv sammenlignet med andre store SW sett som SSD og Death Star).

Jeg sparer min i håp om at datteren min en dag kan tenkes å ha lyst til å bygge den sammen med meg, så det blir nok noen år til det er aktuelt.

Jeg var nede i Tyskland for å kjøpe min back in the days

Jeg satt å lurte på det settet i 2007 selv, min plan var å kjøpe det i statene for så å shippe det med Jetcarrier til Norge, lurte også på Taj Mahal, nå angrer jeg noe voldsomt på at jeg ikke kjøpte noen av de, prisen på Millenium Falcon var vel rundt 3000,- Norske.

Jeg håper det kommer en 10000pcs+ utgave av millenium Falcon eller en Gempire executor class super star destroyer :slight_smile: håper
Eller så fr man begynne å samle inn deler for å bygge en selv!

Jeg kjøpte min UCS Millennium Falcon i 2008 fra USA via Ebay, betalte vel rundt 450$ med frakt. Det var ikke noe problemer med tilgjengeligheten da det var i salg, fant det i mange nettbutikker til en bra pris. Har ikke bygget det enda, men har planer om det. Verdien har jo skutt i taket siden den gang, men for meg så handler det om Legoen og ikke hva det er verdt. Hadde aldri betalt 20000kr for det idag…