#10030 Imperial Star Destroyer

Jeg hadde “sluttet” med lego for over 10 år siden, men klarte ikke å styre meg da jeg så #10030. Fikk den bestilt via Danmark.
Tenkte først at dette skulle bli en perfekt avslutning på en gammel lidenskap, men så feil kan man ta. Etter at den sto ferdigbygd kriblet det fremdeles alvorlig i fingrene så jeg kan trygt si at “this is not the end” Razz
ISD og byggeprosess samt fremtidig website for mine custom creations er å finne her → http://gloff.mine.nu

velkommen til brikkelauget Smile
denne posten burde egentlig vært i generelt-forumet imho, siden den ikke viser noen moc…
vel, uansett; hva måtte du ut med for isd-en?

Vet den skulle vært i generelt, men siden jeg planlegger å legge opp moc-galleri på samme siden senere, så postet jeg her Razz
Måtte ut med om lag 3300kr

GloFF wrote:
Vet den skulle vært i generelt, men siden jeg planlegger å legge opp moc-galleri på samme siden senere, så postet jeg her Razz
det er vel ikke jeg som har siste ordet her, men jeg ser for meg denne delen av forumet mer som et sted å diskutere spesifike kreasjoner, gjerne under arbeid, enn et sted å legge inn link til sine egne sider. men for all del, det er ikke noen stor sak. hvor kjøpte du isd? hva betalte du av avgifter?

Kjøpte den via en kontakt i Danmark, som bestilte fra Lego.com.
Mulighet for å få tak i den via Eurotoys.dk også.
Slapp unna tollen, men har akkurat sendt forespørsel til Toll.no om akkurat kjøp og import av leketøy fra andre skandinaviske land. Noen som vet noe om dette forresten?

GloFF wrote:
Slapp unna tollen, men har akkurat sendt forespørsel til Toll.no om akkurat kjøp og import av leketøy fra andre skandinaviske land. Noen som vet noe om dette forresten?
ja, om du fikk den fra en privatperson er det vel ikke så vanskelig å slippe unna tollerene Smile ved import av leker gjelder vel som andre ting at du må betale moms, i alle fall, og bare det er jo 25%. i tillegg kommer vel et gebyr for behandlingen. ytterlige avgifter vet jeg ikke noe om, men det er nok til at det ikke lønner seg å kjøpe i nettbutikker i danmark, slik jeg har sett det.

Slik jeg har hørt det, så fungerer det slik at man trekker fra momsen på varen fra landet den kommer fra, deretter legger man på norsk moms.
Dobbel moms er jo ikke lov…

GloFF wrote:
ISD og byggeprosess samt fremtidig website for mine custom creations er å finne her --> http://gloff.mine.nu
Først grattulere med ett flott byggverk! Har selv en slik en og måtte også passe på å dokumentere byggeprosessen. Det var noen spesielle ting jeg ble overrasket over med dette settet: Først var det størrelsen på esken den kom i. Så var det at enne esken innholdt 4 store esker (på størrelsen med ett medium stort LEGO set). En KJEMPESTOR og TYKK byggemanual. Og når jeg begynte å bygge den så ble jeg bare mer og mer forbauset over hvor stor modellen ble etterhvert som byggeprosessen gikk forover. Men som vanlig så klarte jeg ikke å stoppe når jeg først hadde begynt å bygge forutenom at jeg måtte stoppe for å sove og etterpå dra på jobb Smile Ser du flyttet frem den forreste støtten under, det var lurt fordi etter noen uker på utstilling begynte modellen å bøye seg. Måtte ta modellen fra hverandre etter ca 2 måneder. Da hadde 4 av de lange technic brikkene som er ved og foran den forreste foten blitt bøyd allerede. Har du noen spesielle planer for LEGO byggingen i fremtiden? Hvilken sjanger er det du liker mest?
GloFF wrote:
Slik jeg har hørt det, så fungerer det slik at man trekker fra momsen på varen fra landet den kommer fra, deretter legger man på norsk moms. Dobbel moms er jo ikke lov...
det stemmer at butikken i utlandet skal trekke fra moms. det er dog noen men her: - noen butikker er ikke seriøse nok til å gjøre det. - noen butikker opererer i land/områder uten lokal mva (feks jersey). - mva i utlandet er som regel lavere enn i norge.

Jeg og en kompis bygde den sammenhengende, 10 timer tok det inkludert middag og fotoshoot underveis. Bra bilder ble det også og alle mine fremtidige prosjekter vil bli dokumentert med samme bildekvalitet.
Technic blir nok sjangeren jeg kommer til å operere innenfor.
Planer… hmm, har noen idéer på trappene her ja. F.eks å lage ISDen sterkere samt modifisere den litt med extra funksjoner ved hjelp av technic.
Alt er gøy så lenge det er technic Smile

GloFF wrote:
Alt er gøy så lenge det er technic Smile
urk Wink jeg har ikke bygd den selv, men jeg synes egentlig en del aspekter ved star destroyeren er litt skuffende. flere ting er gjort litt enkelt, imo. men, det er jo "bare" et sett.

Det skal jeg være enig i, mye som kunne vært gjort annerledes. På mange områder kan det se ut som hastverksarbeid mens andre områder er skikkelig bra designet. Det jeg tror kunne vært kuult med ISDen er hvis jeg kunne fått laget pneumatisk eller motorisert tilbakeskyvning av kommandobro samt å flippe opp vingene slik at man kan komme til det indre. Men generell forsterking av modellen er prioritert.
Hadde også vært gøy å bekle overflaten med knottløse plater og studert “originalen” for så å la noen knotter stikke ut gjennom bekledningen for en slags detalje-effekt.

GloFF wrote:
Det skal jeg være enig i, mye som kunne vært gjort annerledes. På mange områder kan det se ut som hastverksarbeid mens andre områder er skikkelig bra designet. jeg synes motorene ser litt klaska-på ut. "lyset" i dem er også litt cheesy, imo, men det er vel vanskelig å gjøre det veldig mye bedre.
GloFF wrote:
Det jeg tror kunne vært kuult med ISDen er hvis jeg kunne fått laget pneumatisk eller motorisert tilbakeskyvning av kommandobro samt å flippe opp vingene slik at man kan komme til det indre.
pneumatisk kommandobro? hvor skulle den skyves fra/til? kun på innsiden? tror det blir vanskelig å lage noe spesielt godt interiør her; da bør du i hvert fall gå for noe mindre enn minifig-størrelse.
GloFF skrev:
Hadde også vært gøy å bekle overflaten med knottløse plater og studert "originalen" for så å la noen knotter stikke ut gjennom bekledningen for en slags detalje-effekt. tiles på utsiden hadde kanskje vært pent - men trolig temmelig dyrt Wink det ser forresten til at du og F0NIX har hver deres utgave - han med gray og du med stone.

pneumatisk eller motorisert bakoverskyvning av kommandobro må skje fra innsiden ja, har mine idéer om åssen dette skal gå til Smile
Tiles vil bli dyrt og fancy… og trolig sette større krav til forsterking.

GloFF wrote:
pneumatisk eller motorisert bakoverskyvning av kommandobro må skje fra innsiden ja, har mine idéer om åssen dette skal gå til Smile Høres morsomt ut det prosjektet der. Jeg tenkte ikke så mye på forbedringspotensiale på modellen. Ikke er jeg så stor StarWars fan heller. Men technic liker jeg og i denne modellen var det både mye tradisjonell Technic samt MASSE plater som jeg hadde mange ideer til.
GloFF skrev:
Tiles vil bli dyrt og fancy.. og trolig sette større krav til forsterking. Men disse store "tiles" platene med knotter rundt kanten blir kansje bedre? Var vel disse du tenkte på? Problemet blir jo alle de vinge-platene.. Men som jeg altid sier "ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid". Angående kommentaren om at modellen viser tegn til designfeil og hastverksarbeid av designerne. Det er vel to store grunner til at dette skjer: prisen på modellen skal ned og de må gjøre enkle grep. Og den siste liker jeg best: Jeg anser en modell fra LEGO som ett sett med masse brikker samt en anvisning som viser teknikker å sette sammen brikkene for å løse enkelte oppgaver. Det er mye å lære av å ha bygd mange orginale sett. Har enda ikke sett noen perfekte sett fra LEGO som ikke har forbedringspotensiale, men muligens er de laget slik med vilje for at vi skal sette oss ned å bygge vidre på modellene?
F0NIX wrote:
Jeg anser en modell fra LEGO som ett sett med masse brikker samt en anvisning som viser teknikker å sette sammen brikkene for å løse enkelte oppgaver. sånn tror jeg ikke lego tenker.
F0NIX skrev:
Har enda ikke sett noen perfekte sett fra LEGO som ikke har forbedringspotensiale, men muligens er de laget slik med vilje for at vi skal sette oss ned å bygge vidre på modellene? vel, _alt_ har forbedringspotensiale, om man bare er nøye nok. jeg tror ikke lego lager dårlige produkter for at kundene skal gjøre dem bedre.

Oh… Ikke missforstå meg nå, jeg har ALDRI sagt at LEGO lager DÅRLIGE produkter Very Happy
Nei, det jeg mente var at de ikke laget dem perfekte. Men det meste er veldig, veldig bra (forutenom Bionicle som jeg hater).
Om LEGO hadde laget bare perfekte sett så ville vi jo ikke utviklet noen egne modeller (moc) men bare byggd det som LEGO har laget… det hadde kansje vært kjedelig.
Men mener folk her at LEGO bare lager perfekte ting som ikke trenger noe mer detaljer for å gjøre det bedre?
Ingen her som ser LEGO sine kreasjoner som ideer for egne kreasjoner?
Selv synes jeg at jeg lærer mye av å bygge de ferdige settene, blant annet har jeg lært mye om studless bygging innen Technic fra de nye Technic settene jeg har kjøpt.

Jeg kan bare si at jeg gleder meg til å starte på igjen med Lego på en mer profesjonell måte enn da jeg var liten gnom. Hjernen min på den tiden var jo ubrukelig.
Ikke at hjernen min er bedre nå som den er eldre, men uansett så har jeg mer sansen for å bevare legoen bedre nå enn tidligere fordi lekefaktoren ikke er særlig tilstede lengre.
Før ble legoen utsatt for “voldsomme” greier … prøve å bygge bilene så kraftige som mulig for deretter å sende dem utfor trappa :stuck_out_tongue_winking_eye:
Til slutt endte det opp med at bilene holdt og akslingene knakk, “oppdrag” utført kan man jo si.

F0NIX wrote:
Nei, det jeg mente var at de ikke laget dem perfekte. Men det meste er veldig, veldig bra (forutenom Bionicle som jeg hater). Om LEGO hadde laget bare perfekte sett så ville vi jo ikke utviklet noen egne modeller (moc) men bare byggd det som LEGO har laget... det hadde kansje vært kjedelig. det er ingen logikk i at vi ikke ville laget mocs dersom lego hadde produsert sett uten forbedringspotensiale. det du kan hevde, er at vi ikke ville forbedret eksisterende lego-sett. det er to vidt forskjellige ting.
F0NIX wrote:
Men mener folk her at LEGO bare lager perfekte ting som ikke trenger noe mer detaljer for å gjøre det bedre?
nei, det er ikke det jeg mener. det jeg mener er at jeg neppe tror lego med vilje lager settene "dårlige", eller ukomplette om du vil, for å gi kundene en mulighet til å forbedre dem.
F0NIX skrev:
Jeg anser en modell fra LEGO som ett sett med masse brikker samt en anvisning som viser teknikker å sette sammen brikkene for å løse enkelte oppgaver. den største indikatoren, slik jeg ser det, på at lego ikke deler din betraktning er at settene har dreid mer og mer mot å bruke større, mer spesifikke deler.

Det ender vel med at lego støper f.eks bilene i 2 deler … som man setter sammen på midten.