Workshop/temakveld for tog og togrelatert

Hei

Jeg har forstått det er flere enn meg som “brenner” for togtemaet og planlegger (hvis det er stemning for det) en workshop/temadag for tog og togrelaterte ting i Oslo eller i en relativt nærhet til Oslo-området i januar eller februar. Om det blir en hverdagskveld eller feks en lørdag er en av tingene jeg øsnker tilbakemelding på.

Så spørsmålet er: Er det stemning for dette?? Ukekveld eller lørdag? Spesielle ting innen togtemaet som ønskes spesielt “belyst” denne dagen og alle andre forslag om hvordan kvelden/dagen skal gjennomføres tas i mot med takk.

Viktig at alle som har noen tanker om det skriver noe om det på forum (vet det er noen som syns det er litt skremmende å skrive på forum, send meg så en PM :slight_smile: ).

Meld deg på arrangementet her: brikkelauget.no/side/events&event=60

Morten

Kult!

Dette er midt i blinken for meg. Hvis vi planlegger litt i forveien så kan jeg både ukekveld og lørdagskveld jeg. Onsdagskveld er vel det eneste som ikke passer så veldig godt for min del. Skal tenke litt på ideer jeg har til hva man kunne snakket om, men tipper det er andre her med mye bedre forslag enn meg! :slight_smile:

Gleder meg!

Godt du tar intiativ til slike positive sammenkomster for oss togidioter.
For meg er det, det samme om det er ukedag eller helg, men helst ikke torsdag.

Punkter jeg ønsker at vi tar opp:

  • Tunnelåpninger, standarer
  • Alternative måter å løse 9v krisen på (strømavtager og så vidre til pf motor, metal hjul)
  • Størrelser på tog, skalaer
  • Styringer
  • Høyde på platformer, platformlengde, og avstand

En liten liste jeg bare kom på av ting, gjerne legg til flere og/eller kommenter på ting

Oste Hovel

Et par ting jeg kommer på:

  • Kreative løsninger for å få PF-utstyr inn i små lokomotiver.
  • Alternative metoder for å få strøm til PF-utstyr i lokomotiv. Har sett noen eksempler på strøm gjennom skinner og har sett en løsning som bruker 9V-batteri koblet til PF-recieveren.
  • Muligheter for å fjernstyre sporskiftere.

Har tenkt litt ang det med kveld kontra helgedag. Ikke for å lukke diskusjonen, men tror kanskje feks en lørdag er å foretrekke hvis man skal ta med seg noen deler og ha tid til å evt bygge/vise fram litt. Noen få timer en kveld går fryktelig fort.

Er egentlig enig der om å bruke en lørsdags kveld isteden for ukedag, slike som meg legger seg tidlig om kvelden fordi vi starter tidlig på jobben.
Så for å få mest ut av det den beste løsningen.

Styring av penser ideer:

  • Pneumatik (trykkluft)
  • Elektrisk med lego motorer
  • Elektrisk med tredjeparts motor
  • Mekanisk

Oste Hovel

Passer bra for meg også å være med,lørdag passer best for meg da jeg jobber kveldsvakter på t.banen mandag-fredag.
:slight_smile:

Da legges det fram forslag om lørdag 28.januar som en aktuell dag og håper det er en dag som kan passe for de som ønsker å komme. Evt klokkeslett er noe som evt kommer senere. Forslag til sted å møtes i Oslo eller i noen mils radius fra Oslo?

Hei! har ett tips ang fjernstyring av sporveksler. hva med å gjøre slik som vi gjør med modelljernbane? å bruke sporveksel motorer? :smiley:
litt om vekselmotorer osv: forum.mjf.no/search_results_post … ekselmotor
saktegående vekselmotorer: togbutikken.no/webshop/shop1 … Circuitron

Håper det var til hjelp! :slight_smile:

Tidligere i denne tråden er dagen satt (lørdag 28.01.2012). Det blir hos CowboyGibson (Fetsund) like utenfor Oslo. Han har masse plass og stiller hus for anledningen. Adresse til han legges på den delen som er tilgjengelig for medlemmer. Er du nyskjerrig, ennå kanskje ikke Brikkelauget medlem, kan adressen fås ved å sende en PM til CowboyGibson.

Vel møtt og håper mange har mulighet å komme :smiley:

Kjempetiltak. Dette skal jeg virkelig prøve å få vært med på.

Glimrende opplegg. Jeg har også lyst til å bli med på dette. Er nyfrelst på tog og har endel i bestilling.
Har også endel idéer. Tenkte at kanskje PF lineære aktuator kunne brukes til sporveksel, men
det krevel endel manuell styring, gjerne med en IR kontroll.

Har også lyst til å lage en stor togstasjonsbygning, og grubler endel på det.

Tenkte også å melde meg inn neste år.

Weeee :wink:

Hei,

Jeg har gledet meg lenge til dette, og det ser ut som det er en del som er interessert i å komme. Velkommen skal dere være :sunglasses:
Husk å melde dere på arrangementet da, så jeg vet hvor mange som kommer: brikkelauget.no/side/events&event=60

Gleder meg til å delta på dette…
:smiley:

Jeg har også veldig lyst til å delta på dette men jeg finner IKKE noe bussrute som er framme i fetsund på det tidspunktet temakvelden skal starte (19:00),hvis jeg tar lokaltoget til fetsund så er det framme 17:30.
Så hvis noen av de som skal på Workshop/temakveld for tog og togrelatert og som skal reise med bil så si i fra hvis jeg kan sitte på.
:wink:

Jeg kjører jo gjennom Oslo på vei dit, ring3 over på E6 hadde jeg tenkt, hvor omtrent i Oslo holder du til?

Her bor jeg :
gulesider.no/person/resultat/91737922
:smiley:

Var jo ikke store omveien :wink:
Skal vi si 18.20 hos deg?

Bra jeg kommer ned ved innkjøring blokkene 18:20 lørdag evt. ring meg på mobil 91737922 hvis du har problemer å finne fram.
:slight_smile:

Hei,

ser at folk er i gang og lager avtaler, og det er jo bra.

Nå ser vi at klokkeslettene i arrangementet blir alt for kort (her i tråden står det jo ingen klokkeslett enda), og jeg hadde egentlig satt av hele dagen…

Derfor har vi snakket om å begynne allerede rundt kl 14.

Dersom dere har gjort andre avtaler er det selvsagt OK om dere kommer senere.

Igjen; Velkommen